مسمومیت ۱۱۳ اصفهانی با منو اکسید کربن

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۳ نفر در استان اصفهان بر اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند، گفت: متاسفانه از این تعداد، ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۳ نفر در استان اصفهان بر اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند، گفت: متاسفانه از این تعداد، ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند.
غفور راستین با اشاره به حوادث گاز گرفتگی استان اصفهان در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: از ابتدای امسال تا روز ۲۶ آذرماه، در استان اصفهان، ۱۱۳ نفر بر اثر استنشاق گاز سمی منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند که متاسفانه ۱۰ نفر از آنها جان خود را از دست دادند؛ از مجموع این افراد، ۹۲ نفر پس از دریافت خدمات درمانی فوریت‌های پزشکی به بیمارستان منتقل و ۱۱ نفر با تلاش تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ در محل وقوع حادثه به صورت سرپایی درمان شدند.
وی تاکید کرد: از تعداد ذکر شده، ۴۶ نفر زن، ۴۴ نفر مرد و ۱۰ نفر کودک بودند؛ همچنین ۳۸ نفر در رده سنی زیر ۲۰ سال، ۱۶ نفر ۲۱ تا ۳۰ سال، ۲۳ نفر ۳۱ تا ۴۰ سال بودند و ۲۳ نفر هم بیش از ۴۰ سال داشتند.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: بیشترین موارد مسمومیت در این مدت، با ۴۴ نفر مربوط به کلانشهر اصفهان و پس از آن شهرستان‌های مبارکه و نجف‌آباد هر یک ۱۰ نفر و فریدون‌شهر ۹ نفر بوده است.
راستین خاطرنشان کرد: در سال ۹۵، تعداد مسمومیت با CO در استان اصفهان ۳۷۴ نفر و در سال ۹۴، تعداد ۲۸۸ نفر بود که در هر سال به ترتیب ۲۶ و ۲۹ نفر جان خود را از دست دادند.
وی با بیان اینکه گاز مونوکسیدکربن، یکی از خطرناکترین گازهایی است که می‌تواند سبب مسمومیت تنفسی و مرگ فرد شود، تاکید کرد: این گازِ بی رنگ و بی بو که در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش)، استفاده از زغال برای گرمایش و همچنین عدم نصب صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می گیرد.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان بیان کرد: استفاده از اجاق گاز یا پلوپز یا تجهیزات کمکی مانند پیک‌نیک برای گرمایش، نصب آبگرمکن در حمام و استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب، حمام و فضاهای کوچک و فاقد تهویه مناسب از جمله مواردی است که سبب مسمومیت با CO می شود.
علایم مسمومیت با گاز سمی و خطرناک
راستین اذعان کرد: علائمی همچون سر درد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی تنفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود، از نشانه‌های مسمومیت با این گاز سمی و خطرناک است.
وی اظهار کرد: در صورت مواجهه با فرد مسموم شده، با ماسک یا پارچه مرطوب جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید، وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید، خیلی فوری مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کنید، سریعاً اورژانس (۱۱۵) را با خبر کرده و کمربند و یقه مصدوم را باز کنید؛ در صورت کاهش هوشیاری مصدوم، اقدام به باز کردن راه هوایی او کرده و در صورت لزوم اقدام به احیای قلبی ریوی نمایید. همچنین در صورت نیاز با آتش نشانی (۱۲۵) تماس بگیرید.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان به تعدادی از موارد ایمنی برای پیشگیری از بروز مسمومیت با منوکسیدکربن اشاره کرد و گفت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، پرهیز از استفاده وسایل گاز سوز و گرمایشی بدون دودکش مثل چراغ‌های خوراک پزی، پیک نیک، اجاق گاز، کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده و اطمینان از باز بودن مسیر آن و مسدود کردن روزنه‌های آن با فویل‌های آلومینیومی یا روش‌های مناسب دیگر، کنترل دودکش ها و وسایل گرمایشی یا پخت و پز توسط افراد مجرب و آگاه در فواصل زمانی مناسب از جمله راهکارهای پیشگیری از بروز چنین حوادث تاسف‌بار می ‌باشد.
مدیر اورژانس اصفهان گفت: همچنین توجه داشته باشید که رنگ شعله وسایل گرمایشی پخت و پز باید آبی باشد، در غیر اینصورت نشانه وجود نقص در وسیله، سیستم سوخت‌رسانی یا کمبود اکسیژن در محیط است. در اینگونه مواقع نسبت به تعمیر و سرویس وسیله اقدام کنید؛ در فصل زمستان همه روزنه‌های جریان هوا را در منزل یا محیط کار مسدود نکرده و اتومبیل خود را در پارکینگ در بسته به مدت طولانی روشن نگه ندارید.
وی خاطرنشان کرد: از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی به طور جد پرهیز کنید و هرگز آبگرمکن را در حمام نصب نکنید، در صورت امکان از شناساگر گاز منوکسیدکربن در منزل استفاده کنید.
وی یادآوری کرد: این وسیله به محض انتشار گاز منوکسیدکربن در فضای منزل با صدای زنگ شما را مطلع می کند و از خطر نجات می دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار