ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بی‌سوادی است

: امروزه در کشور ما محدوده سنی 10 تا 49 سال به‌عنوان شاخص افراد بی‌سواد محسوب می‌شود، مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کشور ۷۹ میلیون برآورد شد و از این آمار ۴۹ میلیون نفر باسواد بودند و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال قرار دارند

مینا عباسپور - اصفهان امروز : امروزه در کشور ما محدوده سنی 10 تا 49 سال به‌عنوان شاخص افراد بی‌سواد محسوب می‌شود، مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کشور ۷۹ میلیون برآورد شد و از این آمار ۴۹ میلیون نفر باسواد بودند و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال قرار دارند؛ اما امروز در این کشور حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی‌سواد مطلق در این رده سنی وجود دارند و سهم استان اصفهان که یکی از پنج استان باسواد کشور به شمار می‌رود، ۱۰۲ هزار نفر بی‌سواد است. به گفته معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در بزرگداشت روز نهضت سوادآموزی، قبل از انقلاب حدود ۵۵ درصد مردم ایران باسواد بودند و امروز یکی از افتخارات کشور این است که بیش از ۹۵ درصد مردم باسواد هستند. ضمن اینکه اختلاف سواد مردان و زنان به‌شدت کاهش‌یافته و این امر مرهون تلاش‌های مسئولان در دولت‌های مختلف بوده است. بهمن امید قائمی با اشاره به اینکه سطح سواد افراد جامعه شاخص توسعه هر کشور است، اظهار داشت: باید توجه داشت که برای توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیاز به ریشه‌کن شدن بی‌سوادی داریم ضمن اینکه ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بی‌سوادی است. وی با اشاره به این نکته که سواد از شاخص‌های ارزیابی کشورها است، بیان کرد: در دنیای امروز یکی از شاخص‌های ارزیابی، باسواد بودن مردم هر کشوری است و با توجه به این امر سوادآموزی و رفع بی‌سوادی در کل کشور پیگیری می‌شود که به همت و تأکید دولت تدبیر و امید، تلاش برای محو بی‌سوادی در کشور در دستور کار قرار دارد. وی افزود: هرساله حدود ۴۵۰ نفر از بی‌سودان و کم‌سوادان تحت پوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند و سوادآموزی که درگذشته از سن شش سال تا ۹۰ سال را پوشش می‌داد اکنون جامعه هدف افراد ۱۰ تا ۴۹ سال را مدنظر دارد که باسوادی آنها در اجتماع تأثیرگذار است. امیدقائمی ادامه داد: از جمعیت 102 هزارنفری بی‌سواد مطلق در گستره سنی 10 تا 49 سال در اصفهان، در سال جاری سهمیه سوادآموزی برای 8 هزار نفر بی‌سواد را به استان اصفهان ابلاغ کرده‌اند. وی اظهار داشت: میزان پایین بودن اعتبارات و بی‌انگیزگی افراد نسبت به سوادآموزی از عوامل کاهش تعداد ابلاغ‌ها به این معاونت است. هرچند باید این موضوع را در نظر بگیریم که سواد فقط خواندن و نوشتن نیست و امروز بحث سواد از خواندن و نوشتن فراتر رفته و بسیاری از افراد می‌توانند دوره تحصیلی بالاتر را طی کرده و وارد دوره متوسطه و دانشگاه شوند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ضمن تشریح گروه‌های جذب‌شده در دوره سوادآموزی گفت: در دوره سوادآموزی ۳ هزار و ۸۰۰ نفر جذب بوده است و ۳ هزار و ۴۰۰ نفر را تحت پوشش قراردادیم و سواد آموزان ایرانی‌ها و سوادآموزی اتباع را دربر می‌گیرد. وی اضافه کرد: در دوره انتقال پوشش انتقال ۲ هزار و ۴۰۰ نفر سهمیه استان بوده که همه تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند و نشان‌دهنده استقبال سواد آموزان است. در دوره تحکیم پوشش ۸۰۰ نفر سهمیه استان بوده که ۷۸۹ نفر جذب شدند و آمار ۹۹ درصدی را در بردارد. امید قائمی خاطرنشان کرد: نواحی 1، 2 و مناطق فلاورجان، اردستان، زواره، کوهپایه، میمه، جرقویه علیا و خور و بیابانک سرآمد بقیه مناطق و نواحی استان در حوزه باسوادی هستند. معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در مورد سوادآموزی عشایر استان و پوشش این گروه اظهار داشت: درزمینه سوادآموزی و رفع بی‌سوادی عشایر استان هم تحت پوشش قرارگرفته‌اند، در مناطق فریدون‌شهر، سمیرم و چادگان عشایر استان تحت پوشش سوادآموزی قرا گرفتند و در باسوادی آنها تلاش می‌کنیم. وی تأکید کرد: در شهرستان جرقویه در شهر نصرآباد عشایر ساکن هستند و البته برخی از عشایر هم ساکن نیستند و قریب به ۲۰ درصد جذب سازمان نهضت سوادآموزی استان پوشش گروه عشایر استان است.

وی با اشاره به اینکه مرکز یادگیری نهضت سوادآموزی در زندان اصفهان مستقر و 14 مرکز یادگیری در 14 منطقه استان ایجادشده است، گفت: در این مراکز به افراد علاوه بر تحصیل، فنون نيز آموزش داده مي‌شود تا سوادآموزان بتوانند درآمدزایی نيز داشته باشند. بر اساس آمار بیشترین افراد با میانگین سنی 30 تا 40 سال به مراکز سوادآموزی مراجعه می‌کنند. همچنین در بخش اتباع خارجی 930 سهمیه و در بخش کمیساریای عالی پناهندگان 280 سهمیه وجود داشته كه سواد آموزان در اين بخش صد درصد جذب‌شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: در اين مناطق شیوه آموزش به سه صورت خودآموز، فردبه‌فرد و کلاسی انجام می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار