عمادرضا: مگر می‌شود پیگیر نتایج سپاهان نباشم؟

عماد رضا با فولاد در فوتبال ایران چهره شد اما اوج درخشش او با پیراهن سپاهان بود. تیمی که عماد را در نوک خط حمله داشت و با گل‌هایی که او به ثمر رساند چند عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد.

عماد رضا با فولاد در فوتبال ایران چهره شد اما اوج درخشش او با پیراهن سپاهان بود. تیمی که عماد را در نوک خط حمله داشت و با گل‌هایی که او به ثمر رساند چند عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. بعد از سال‌ها درخشش در سطح نخست فوتبال ایران، حالا عماد رضا برای خودش مربی شده و در فوتبال عراق فعالیت می‌کند. الزورا و نجف تیم‌هایی بودند که با هدایت مهاجم سابق تیم ملی عراق به موفقیت رسیدند. حضور عماد رضا در جرگه مربیان، درخشش بشار رسن در ترکیب پرسپولیس و البته نتایج ضعیف سپاهان بهانه‌های خوبی برای مصاحبه با ستاره سابق تیم ملی عراق است.

از وقتی سپاهان را ترک کردی، به ایران آمده‌ای؟

من ایران را دوست دارم و هر از چند گاهی اگر فرصت نصیبم شود به کشور شما می‌آیم. همین سال قبل بود که به اصفهان سفر کردم و همراه خانواده‌ام دو هفته در این شهر حضور داشتم.

نتایج سپاهان را پیگیری می‌کنی؟ می‌دانی این تیم چه شرایطی را تجربه می‌کند؟
مگر می‌شود پیگیر نتایج سپاهان نباشم؟ به خاطر نتایج سپاهان، من هم ناراحت هستم. سپاهان در ایران تیم بزرگی است و هر سال نتایج خوبی کسب می‌کند. نمی‌دانم چرا در یکی دو سال اخیر نتوانسته آن نتایج درخشان گذشته را تکرار کند.

با باشگاه سپاهان و بازیکنان ارتباط داری؟
بازیکنانی که من با آنها ارتباط داشتم همه خداحافظی کرده‌اند. محرم، هادی عقیلی، هادی جعفری و خیلی‌های دیگر. ما همراه با این بازیکنان و البته ابوالهیل، سیدجلال و محسن بنگر تیم فوق‌العاده‌ای تشکیل داده بودیم که چند عنوان قهرمانی نیز به دست آوردیم. الان بازیکنان جدید آمده‌اند و به نظر من زمان می‌خواهند تا نتایج درخشان گذشته را تکرار کنند.

تو سابقه بازی زیر نظر زلاتکو کرانچار را داری. فکر می‌کنی مقصر نتایج ضعیف سپاهان این مربی است یا بازیکنان؟
من فصل آخری که در سپاهان حضور داشتم کرانچار سرمربی بود و در نهایت قهرمان لیگ شدیم. در فوتبال، این بازیکنان هستند که می‌توانند نتایج را تعیین کنند. اگر بازیکنان خوب کار نکنند، مربی باید چکار کند؟ الان گواردیولا بهترین مربی جهان است. اگر بازیکنان منچسترسیتی در یک بازی خلاف انتظارها ظاهر شوند آیا او می‌تواند کار خارق‌العاده‌ای انجام بدهد؟ البته با این حرف‌ها نمی‌خواهم بگویم مربی نقشی در نتایج ندارد.
اما سرمربی هم بخشی از تیم است. هم در موفقیت‌ها نقش دارد و هم نتایج ضعیف.
کرانچار مربی خوبی است اما الان فوتبال پیشرفت کرده و تفکرات جدید شده. از بدنسازی گرفته تا کارهای تاکتیکی. فوتبال سریع شده و یک مربی برای موفقیت باید تفکرات خود را تازه کند. کرانچار دیگر مثل مربیان جوان نیست. تفکرات او قدیمی شده و فکر می‌کنم همین مساله یکی از دلایل افت سپاهان است.

کمی هم در مورد خودت صحبت کنیم. بعد از خداحافظی از فوتبال سراغ مربیگری رفتی و البته موفق هم بودی. از فعالیت‌هایت بگو و اینکه سرمربی کدام تیم‌ها بودی؟
یک سال در الزورا کار کردم و دو فصل هم سرمربی نجف بودم. 2 فصل قبل لیگ عراق در2 گروه 10 تیمی برگزار شد. با الزورا به‌عنوان نایب قهرمانی رسیدم و با نجف هم فصل قبل عنوان ششم لیگ عراق را به دست آوردم.

این فصل انگار مربیگری نمی‌کنی. دلیلش چیست؟

4، 5 تیم مرا می‌خواستند اما ترجیح دادم کار نکنم. اولا که تیم‌های بزرگی نبودند که به من پیشنهاد دادند و دوم اینکه می‌خواستم مدرک مربیگری معتبرتری بگیرم که در این راه موفق شدم. البته نجف و الزورا تیم‌های بزرگی هستند که تماشاگر هم دارند اما نمی‌خواهم فقط با این 2 تیم کار کنم. از تیم نوجوانان عراق هم پیشنهادی دریافت کردم اما پاسخ منفی دادم چون می‌خواهم در تیم‌های باشگاهی کار کنم.

اگر پیشنهاد مربیگری از فوتبال ایران به دست تو برسد پاسخت چیست؟
صد در صد قبول می‌کنم. فوتبال ایران را دوست دارم و امیدوارم شرایطی مهیا شود تا این بار به‌عنوان مربی به کشور شما برگردم.

زمان شما و در یک مقطع 4، 5 ساله فوتبالیست‌های بسیاری از عراق به لیگ ایران می‌آمدند و بازی می‌کردند. چرا الان تعداد بازیکنان عراقی حاضر در لیگ ایران انگشت شمار است؟
قبلا در لیگ عراق پول نبود و بازیکنان برای کسب درآمد به کشورهایی نظیر ایران می‌آمدند. اما الان در عراق پول خوب به بازیکنان می‌دهند. باشگاه‌ها قرارداد بالا با بازیکنان امضا می‌کنند و همین باعث می‌شود فوتبالیست‌های عراقی کمتر از کشور خارج شوند.

پول خوب یعنی چقدر؟
400 تا 500 هزار دلار برای یک فصل. مربیان هم چنین پولی -‌کمی بیشتر یا کمتر- دریافت می‌کنند.

پس بشار رسن چرا از لیگ عراق جدا شد و پیراهن پرسپولیس را پوشید؟
شاید هدف بشار پیشرفت بوده که به پرسپولیس آمده. او تکنیکی‌ترین بازیکن فوتبال عراق است و از نظر فنی یکی از بهترین‌ها. اگر بشار یک فصل دیگر در پرسپولیس بماند و جا بیفتد قطعا بازی‌های بهتری از او خواهید دید.

منیع : روزنامه ایران ورزشی

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار