نرخ جانشین جمعیت استان اصفهان باید به عدد ۲.۱ برسد

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در پنجره طلایی کشور مستقر است که این پنجره ۴ دهه به طول می‌انجامد گفت: نرخ جانشین جمعیت استان اصفهان باید به عدد ۲.۱ برسد.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در پنجره طلایی کشور مستقر است که این پنجره ۴ دهه به طول می‌انجامد گفت: نرخ جانشین جمعیت استان اصفهان باید به عدد ۲.۱ برسد.
به گزارش تسنیم ، حسین غفرانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار چند سال پیش مسئولان ثبت احوال با مقام معظم رهبری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درآن دیدار فرمودند که اسناد هویتی مردم با اهمیت و مهم است از این رو شناسنامه مکانیزه با روکش لمینت و به صورت حفاظت و چاپی را صادر کردیم که مشکلات گذشته شناسنامه‌ها در این راستا برطرف شود.
وی با اشاره به آمار دقیق از جمعیت کشور افزود: جمعیت کشور بعد از سرشماری گذشته از 80 میلیون قدری فراتر رفته است، در این راستا باید گفت جمعیت کشور یک درصد از جمعیت دنیا را شامل می‌شود.
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: سرشماری سال 1395 حاکی از این است که 5 میلیون و 120 هزار و 850 نفر در استان اصفهان ساکن هستند که متأسفانه در این راستا با افزایش جمعیت استان روبه‌رو نبودیم.
وی با بیان اینکه 6.4 درصد جمعیت کل کشور را جمعیت استان اصفهان تشکیل داده است، بیان کرد: استان اصفهان ششمین استان سالمند کشور است و با این شرایط نسبت جمعیت بالقوه و بالفعل استان یعنی جمعیت 15 تا 64 سال استان اصفهان در بهترین موقعیت قرار دارد.

غفرانی با بیان اینکه جمعیت بالقوه و بالفعل ما 71 درصد و قدری بیشتر از جمعیت مطلوب و آماده و فعال و مستقر در پنجره طلایی است، گفت: پنجره طلایی جمعیت کشور در سال 1385 در استان اصفهان مستقر شد ولی متأسفانه اندک اندک با شیب ملایم ناشی از اجرای سیاست‌های تنظیم خانواده در سال‌های 68 و 71 برنامه توسعه اول در زمینه جمعیت که قرار بود در سال 90 جمعیت هر خانواده به 4 نفر برسد زودتر پاسخ داد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1365، 52 درصد، سال 1375، 58 درصد، سال 1385، 72 درصد و سال 1398، 71.4 درصد از جمعیت کل استان اصفهان جمعیت جوان هستند یعنی آمارها در زمینه جوان بودن بالا رفته است و ما در پنجره طلایی کشور مستقر شدیم.

نرخ جانشین جمعیت استان اصفهان باید به عدد 2.1 برسد

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه نرخ جانشین جمعیت استان و کشور باید به عدد 2.1 برسد یعنی در قبال هر نفر از والدین باید 2 فرزند جانشین در جامعه داشته باشیم، گفت: متأسفانه این نرخ در استان اصفهان پایین‌تر است و رشد جمعیت بین دو سرشماری زیر عدد یک آمده که نیاز به برنامه‌ریزی مستمر دارد.

وی با بیان اینکه بعد از استان‌های گیلان، مازندران، همدان و آذربایجان شرقی، ششمین استان سالمند کشور هستیم، اظهار داشت: اگر عدد 7 ما در سالمندی به عدد 12 برسد در سال‌های آینده به ویژه در سال 1420 تا 1430 دچار پیری جمعیت خواهیم شد و تمام فرصت‌های جوانی ما از دست می‌رود.

غفرانی با بیان اینکه استان اصفهان فعلاً در پنجره خوب و طلایی کشور مستقر است و این پنجره 4 دهه به طول می‌انجامد، افزود: باید فرصت‌های جدیدی برای نظام سالمندی تهیه کنیم اگر این اقدام صورت نگیرد ما جزو 3 کشور پیر دنیا می‌شویم.

وی تصریح کرد: ما در شورای برنامه‌ریزی استان به ریاست استاندار با مجموعه‌های مختلف این مشکلات را رصد می‌کنیم که در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی از نظام برنامه‌ریزی استان و هم پژوهشگران عرصه جمعیت انتظار داریم که در این زمینه به یاری این مجموعه بشتابند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان بیان کرد: فرهنگ تک فرزندی متأسفانه در محیط خانواده‌ها نمود دارد، متأسفانه افزایش طلاق در طول سال‌های گذشته، عدم علاقه‌مندی افراد متأهل به فرزندآوری و مشکلات نازایی و هزینه‌های سنگین این مشکل، اشتغال والدین هم به تحصیل و هم اداری مانع فرزندآوری شده که در این راستا باید خدمات گسترده‌تری تا سن 6 سالگی هر فرزند به مادران ارائه داده شود تا به فرزندآوری رغبت داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار