باقری: تحریمها هزینه سازش هستهای دولت اصلاحات بود
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: تحریمهای هستهای هزینهای بود که ملت ایران بهخاطر عقبنشینیهای شگرف در دورهی اصلاحات متحمل شد.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: تحریمهای هستهای هزینهای بود که ملت ایران بهخاطر عقبنشینیهای شگرف در دورهی اصلاحات متحمل شد.
به گزارش تسنیم، علی باقری معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی روز گذشته (سهشنبه5دی) در جمع دانشجویان دانشگاه شریف در سالگرد شهادت شهید احمدی روشن اظهار داشت: اگر پرچم استقلال و آزادی در دست شهدای انقلاب اسلامی است و اگر افتخار عزت و مقاومت از آن شهدای جنگ تحمیلی است، پرچم پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی هم در دست شهدای هستهای است.
وی افزود: هنر شهدای هستهای این بود که با خون خود ثابت کردند تنها راه توسعه و پیشرفت ایران اسلامی نیز التزام به مبانی دینی و پایبندی به ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی و در یک کلام انقلابیگری است.
عضو تیم سابق مذاکرات هستهای، عنوان کرد: شهدای هستهای با خلق شگفتی در عرصههای دانش، فناوری و صنعت ثابت کردند که اگر ایمان باشد، تحریم هم نمیتواند در مسیر پیشرفت ملت ایران وقفهای ایجاد کند.
باقری تصریح کرد: سکولارها و دنبالههای سیاسی و رسانهای آنها در سالهای گذشته تلاش زیادی کردند تا به افکار عمومی القا کنند که تنها هنر انقلابیها ایستادگی در برابر دشمن است، اما شهدای هستهای نشان دادند که انقلابیها نه تنها پرچمدار عزت و مقاومت هستند، بلکه پرچم توسعه و پیشرفت ایران اسلامی نیز به واسطهی عزم، همت، تلاش، ابتکار، خلاقیت و مجاهدت آنها در اهتزاز است.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی، گفت: شهدای هستهای با خلق دستاوردهای شگرف هستهای در عمل ثابت کردند که ادعای غربگرایان مبنی بر این که توسعهی کشور در گرو فکر، اراده و اقدام روشنفکرنماها است، هیچ قرابتی با واقعیت ندارد.
وی تصریح کرد: فکر شهید شهریاری و عمل شهید احمدیروشن برای طراحی و تولید اورانیوم با غنای 20 درصد بود که آمریکاییها را مجبور کرد تا خط قرمز خود در قبال فعالیتهای هستهای ایران را از "غنیسازی" به "ساخت سلاح" عقب ببرند.
باقری افزود: هر چند برخی دستاوردهای هستهای ملت ایران را با بتن منهدم کردند، اما خون شهدای هستهای همچنان در رگهای جوانان مؤمن، خلاق و انقلابی ایران اسلامی در جریان است و هیچ بتنکاری نمیتواند شور و نشاط برای پیشرفت را از جوانان ایرانی سلب کند.
عضو تیم سابق مذاکرات هستهای، خاطر نشان کرد: چند سال پیش برخی دولتمردان حل مشکلات کوچک و بزرگ کشور را وابسته به ورود سرمایه و فناوری خارجی میدانستند تا جایی که ادعا کردند حل مسئلهی اشتغال، رونق صنعت، احیای بانکها و حتی تأمین آب شُرب مردم در گرو توافق هستهای و جلب رضایت بیگانگان است تا آنها با ورود سرمایه و فناوری به ایران موافقت کنند و حتی کسانی را که در مقابل این ادعا علامت سئوال میگذاشتند، تحقیر و مسخره میکردند، اما شهدای هستهای ثابت کردند با خودباوری و اعتماد به نفس ملی در شرایطی که همهی درها هم بسته باشد، میتوان به پیشرفت در مقیاس جهانی دست یافت.
وی در ادامه اظهار داشت: حل مسائل و مشکلات کشور در گرو باور دولتمردان به اندیشه و عمل جوانان مؤمن و خلاق ایرانی است. زبان حال همهی دانشجویان ایرانی این است: دولت محترم تدبیر و امید! آنچه خود داریم را از بیگانگان تمنا نکنید!
باقری، عنوان کرد: دشمن همواره بر اساس برآوردش از قدرتما دربارهی نوع و نحوهی کنش و واکنشش تصمیم میگیرد. به عبارت دیگر شدت و ضعف قدرت واقعی ما شاخص اصلی برای اقدام و یا عدم اقدام دشمن نیست، بلکه برآورد و ارزیابی دشمن از قدرت ما است که تعیینکننده است. برای مثال صدام در سال 1359 به این دلیل به ایران حمله کرد که تصور میکرد ایران از قدرت دفاعی لازم برخوردار نیست، چرا که آن زمان سپاه و بسیج هنوز بهطور جدی شکل نگرفته بود و ارتش هم به دلیل فرار بسیاری از فرماندهان آن و نیز کودتای نوژه ضعیف شده بود. البته برای این که نادرست بودن برآورد صدام ثابت شود، ملت ما مجبور شد 8 سال در برابر تهاجم صدام ایستادگی کرده و دهها هزار شهید و جانباز را تقدیم نموده و میلیاردها دلار خسارت به مراکز شهری، صنعتی، نفتی و ... را متحمل شود.
عضو تیم سابق مذاکرات هستهای با اشاره به نتیجهی مذاکرات هستهای طی سالهای 1382 تا 1384 که با مدیریت روحانی انجام گرفت تصریح کرد: تأمین تضمین شدهی سوخت هستهای ایران در آینده، مستلزم دادن یک تعهد الزامآور مبنی بر این که ایران دیگر به فعالیتهای چرخهی سوخت نمیپردازد، است. به عبارت دیگر اروپاییها پاداش 2 سال تعلیق همهی فعالیتهای هستهای از جمله چرخه سوخت را با درخواست برای تعطیلی همهی فعالیتهای هستهای ایران دادند. البته اروپایی گستاخی را به این حد متوقف نکردند و در ادامهی پیشنهاد خود با اشاره به پیامد پذیرش پیشنهادشان از سوی ایران، با وقاحت تمام گفته بودند «سه کشور اروپایی برای دانشمندان، تکنسینها و حتی کارگران ایرانی که بهخاطر تعطیلی فعالیتهای هستهای ایران بیکار خواهند شد، شغل جدیدی در ایران پیدا خواهند کرد.»
وی در ادامه گفت: به خاطر دارم رابرت کوپر، معاون خاویر سولانا مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیهی اروپایی طی مذاکرات دوجانبهای که در مردادماه 1387 در وین با بنده داشت، اذعان کرد که "ما اشتباه کردیم که در مرداد 1384 (اواخر دولت اصلاحات) این پیشنهاد را به آقای روحانی دادیم". من از کوپر پرسیدم چرا بعد از سه سال به خطای خود اعتراف میکنید؟ او پاسخ داد "در آن دوره ما هر چه از ایران میخواستیم، ایران انجام میداد و فعالیتهای فراتر از چرخهی سوخت را نیز تعلیق نمود. این برخوردِ طرف ایرانی، ما را به این برآورد رساند که شما خیلی ضعیف شدهاید" لذا "در آن زمان ما قدرت ایران را underestimate کردیم و بر این اساس پیشنهادی به ایران دادیم تا آخرین میخ بر تابوت فعالیتهای هستهای ایران کوبیده شود".
باقری تصریح کرد: اکنون سخن ما این است که در مرداد سال 1384 دو راه بیشتر پیشِ رو نبود؛ پذیرش پیشنهاد اروپاییها و تعطیلی همهی فعالیتهای هستهای تا ابد و یا رد پیشنهاد آنها و از سرگیری مجدد فعالیتهای هستهای، بدیهی است هیچ ایرانی باغیرتی گزینه نخست را برنمیگزیند، اما انتخاب گزینهی دوم و ازسرگیری فعالیتهای هستهای نیز بدون درد سر نبود، چرا که عقبنشینیهای سالهای 1382 تا 1384، دشمن را به اشتباه کشانده و آنها ما را ضعیف پنداشته بودند. ابتدا باید کاری انجام میشد تا برآورد نادرست دشمن را تصحیح کنیم.
وی افزود: به عبارت دیگر، انتخاب گزینه دوم مانند آن بود که در زمان تهاجم صدام به ایران، ملت تصمیم گرفت در مقابل اشغال و تجاوز بایستد تا ثابت کند که برآورد صدام از ضعفِ قدرت ما درست نبوده است، چون اگر دشمن به این جمعبندی نمیرسید که ما نه تنها ضعیف نیستیم، بلکه قوی هم هستیم، حاضر نمیشد تا قرارداد 1975 الجزایر را در آغاز جنگ پاره کرده بود، دوباره بپذیرد. برای دستیابی به این هدف ما باید خرمشهر را آزاد میکردیم، فاو را میگرفتیم، گلوی صدام را در اطراف بصره میفشردیم و ... تا صدام درک کند که ما ضعیف نیستیم، البته در این دوره که ما در حال اثبات قدرت خود به دشمن بودیم، دشمن نیز بیکار ننشست و از حمله به شهرها، استفاده از بمب شیمیایی و صدها جنایت دیگر فروگذار نکرد.
عضو تیم سابق مذاکرات هستهای، خاطرنشان کرد: در موضوع هستهای نیز دقیقاً همین مسئله ساری و جاری بود. انتخاب گزینهی دوم یعنی رد پیشنهاد اروپاییها برای تعطیلی همه فعالیتهای هستهای) یعنی عزم ملت برای از سرگیری فعالیتهای هستهای، مستلزم آن بود که ابتدا به دشمن ثابت کنیم برآورد او از ضعف قدرتما که منجر به ارائهی پیشنهادِ تعطیلی همهی فعالیتهای هستهای شده بود، نادرست بودهاست.
باقری ادامه سخنان خود گفت: در این چارچوب جوانان مؤمن و خلاق ایرانی جلوههای عینی قدرت هستهای ایران را در عمل به رخ آنها کشیدند تا ذهنیت غلط آنها نسبت به قدرت ما تصحیح شود و باور کنند که ما قدرتمند هستیم. این امر هم در گرو گذشت زمان بود و هم مستلزم بروز و نمود تواناییهای هستهای جوانان مؤمن و مبتکر ایرانی. در این چارچوب انجام غنیسازی 5 درصد، ذخیرهی 10 تنی اورانیوم با غنای 5 درصد، انجام غنیسازی 20 درصد و ذخیرهی نیم تنی اورانیوم با غنای 20 درصد، ساخت صفحههای سوخت راکتور تهران، طراحی و ساخت راکتور آب سنگین اراک، ساخت و تجهیز سایت غنیسازی فردو و ... از جمله نمادهای قدرت هستهای ایران بود که توانست خطای برآورد دشمن را اصلاح کند.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: زمانی که آقای روحانی در سال 1384 پرونده هستهای را تحویل داد اولا آمریکا قائل به هیچ حق هستهای برای ملت ایران نبود، ثانیاً آن قدر خود را قدرتمند و ایران را ضعیف میپنداشت که حتی حاضر به پذیرش ایران به عنوان طرف مذاکره هم نبود، ثالثاً آمریکا حضور خود در مذاکرات جمعی (در قالب 1+5) را مشروط به اجرای قطعنامههای شورای امنیت توسط ایران کرده بود.
وی افزود: آمریکا حاضر به انجام معامله هستهای با ایران و دستیابی به توافق هستهای با ایران نبود، همچنین آمریکا حاضر به لغو تحریمها به عنوان یک طرف معاملهی هستهای نبود و حاضر به ورود موضوع تحریمهای اولیه و ثانویه در معاملهی هستهای نبود و حتی غنیسازی، خط قرمز آمریکا در قبال فعالیتهای هستهای ایران بود.
باقری با اشاره به زمانی که آقای روحانی در سال 1392 پروندهی هستهای را مجدداً تحویل گرفت، وضعیت دگرگون شده بود، گفت: آمریکا حقوق هستهای ایران در چارچوب معاهدهی ان پی تی را در قالب پیام رسمی رئیس جمهور آمریکا در فروردینماه 1391 پذیرفته بود، همچنین آنقدر ایران قوی شده بود که در یک مدت کوتاه، آمریکاییها 25 بار درخواست مذاکره دوجانبه با طرف ایرانی را ارائه کردند، حتی بر اساس اظهارات آقای صالحی آمریکا لغو تحریم ها را بهعنوان جزء اصلی توافق هستهای از طریق عمانیها اعلام کرده بود.
وی در ادامه عنوان کرد: آمریکا برداشتن تحریمهای اولیه غیرهستهای علیه ایران را به عنوان یکی از محورهای توافق هستهای پذیرفته بود و خط قرمز هستهای خود را از غنیسازی به ساخت سلاح عقب برده بود، همچنین استثنا نبودن ایران در عرصهی هستهای را در قالب پیام رئیس جمهور آمریکا پذیرفته بود و آمریکا به فزونی سرعت توسعهی هستهای ایران نسبت به سرعت تأثیرگذاری تحریمها علیه ایران اعتراف کرده بود.
معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: در طول دورهای که ما درصدد تصحیح خطای برآورد دشمن از قدرت ملت ایران بودیم، آنها هم بیکار ننشستند و ملت ما را در عرصههای مختلف تحت فشار قرار داده و تحریم کردند. بر این اساس تحریمهای هستهای هزینهای بود که ملت ایران بهخاطر عقبنشینیهای شگرف در دوره اصلاحات متحمل شد. تحریمهای هستهای پیش و بیش از این که بهای چالش هستهای باشد، هزینهی سازش هستهای در دولت اصلاحات بود.
باقری تصریح کرد: اکنون نیز زیاده خواهیهای آمریکا و اروپا در حوزههای هستهای و فراهستهای مانند موشکی و منطقهای، ناشی از وادادگی هستهای در قالب برجام است، چرا که آمریکاییها که باور نمیکردند تا این حد طرف ایرانی به آنها امتیاز بدهد، امروز با وقاحت و گستاخی نه تنها خواهان تحمیل محرومیتها و محدودیتهای بیشتر در عرصهی هستهای بر ایران هستند، بلکه پا را فراتر گذاشته و وارد حوزههای دفاعی و امنیتی ایران نیز شدهاند. بنابراین، گستاخی امروز آمریکا و اروپا در ورود به عرصهی دفاعی ایران، هزینههای رویکرد انفعالی است که در برجام متبلور شده است.
عضو تیم سابق مذاکرات هستهای گفت: برجام ایران را در وضعیتی قرار داد که دشمن تصور میکند ایران ضعیف شده است و لذا بیش از حد گستاخی میکند تا جایی در سفری که وزیر خارجهی فرانسه در بهمنماه سال گذشته به ایران داشت، در پاسخ به پرسش یکی از تجار فرانسوی در ضیافت شام سفارت فرانسه در تهران که از وی پرسید چرا این سفر در روزی انجام شد که فرانسه همراه با انگلیس و آمریکا در خلیج فارس و در نزدیکی آبهای ایران رزمایش نظامی برگزار کردهاند؟ آیا فکر نمیکنید این مسئله روی روابط تجاری ما با ایران تأثیر بگذارد و نتوانیم در این سفر قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ آیا شما از واکنش مقامهای ایرانی نگران نیستید؟ گفته بود خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت آمیز بودن این سفر ندارم. مقامهای ایرانی در هیچ یک از جلسات مقدماتی و برنامهریزی سفر در تهران و پاریس به این مسئله معترض نشدند. دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم نخواهیم شنید.
باقری گفت: هیچ کس با تعامل با دیگر کشورها و استفاده از ظرفیت دیپلماسی مخالف نیست، ولی تعامل و دیپلماسی مطلوب است که ریشه در التزام به اصول و مبانی انقلاب اسلامی داشته باشد تا بتواند منافع ملی را تأمین کرده و امنیت ملی را تضمین نماید. از این رو شایسته است از دولتمردان تدبیر و امید پرسید چرا در مقابل اظهارات گستاخانه مقام های فرانسوی که در مقطع اخیر به طور مستمر در حال تکرار است، واکنش درخور و متناسب داده نمیشود تا جایی که صدای سخنگوی وزارت خارجهی فرانسه هم درآمده و از مقامهای وزارت خارجهی ایران درخواست میکند تا موضعگیری نمایند.
عضو تیم سابق مذاکرات هستهای در پایان اظهار داشت: انتظار این است که دولتمردان تدبیر و امید همچنان که در قبال منتقدان داخلی به وضوع و با صراحت موضعگیری میکنند، در قبال بیگانگان نیز لکنت زبان نداشته باشند و از اصول و مبانی انقلاب اسلامی و عزت و اقتدار ملت ایران بدون خجالت دفاع نمایند و اجازه ندهند تا بیگانگان برای تعامل با ما شرط و شروط بگذارند. انتظار این است که دولتمردان تدبیر و امید با صدای رسا اعلام کنند که تعامل مورد قبول ایران اسلامی تعاملی است که در آن منافع ملی ایران تأمین شده و امنیت ملی آن تضمین گردد، نه این که بهای تعامل با بیگانگان خدشه به توان دفاعی و یا صدمه به حضور و نفوذ منطقهای جمهوری اسلامی ایران باشد.