فصلی متفاوت در تاریخ رسانههای ایران
یک روز پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در دوره اول، حسین انتظامی بهعنوان استراتژیست و مدیر رسانه، در یادداشتی با عنوان «رسانه؛ توصیههایی به دولت آینده» به بیان ایدههای خود برای صد روز نخست دولت اعتدال پرداخت.
امیر اکبری *: حسین انتظامی در دورهای سکان معاونت مطبوعاتی را در دست گرفت که ایران در زمینههای گوناگون با بحران و رکود روبهرو بود و رسانهها نیز بهتبع دچار مشکلات گوناگون شده بودند.
دولت روحانی در تلاش برای برونرفت از این فضا در حوزه رسانهها، نماینده مدیران مسئول (صنف) را بهعنوان معاون مطبوعاتی (حاکمیت) انتخاب کرد؛ اما اکنونکه با تغییر معاون مطبوعاتی، حسین انتظامی با عنوان نماینده صنف معرفی میشود، راحتتر میتوان از ایدهها و میراث ماندگار او گفت.
یک روز پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در دوره اول، وی بهعنوان استراتژیست و مدیر رسانه، در یادداشتی با عنوان «رسانه؛ توصیههایی به دولت آینده» به بیان ایدههای خود برای صد روز نخست دولت اعتدال پرداخت.
ایدههایی که پس از حضور در معاونت مطبوعاتی به هر شکل ممکن و با تحمل فشارهای داخلی و بیرونی درصدد تحقق آنها برآمد. بیشتر مواردی هم که در این سالها بهعنوان اولویتهای معاونت دنبال میشد، در طی سالهای پایانی دهه 80 و ابتدای 90 در کتابها و مقالات وی منتشرشده بود. اما مهمترین دستاوردهای وی در دوره تصدی موارد چه بود؟
یک جرعه شفافیت: به اعتقاد نگارنده اجرای خودخواسته دولت الکترونیک و قانون دسترسی و انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در معاونت مطبوعاتی، جهتگیری مهمی را در زمینه اصول قانون اساسی، مردمسالاری و کاهش فساد سامان داد. ساماندهی تمامی امور در سامانه جامع رسانهها و سیال شدن غیرقابلباور گردش کار در کنار شفافیت، جلوه جدیدی از ارائه خدمات دولتی در پیشگاه فرهیختگان قرار دارد. او با اجرای دامنهدار این ایده، زمینهای را ایجاد کرد که چند سال بعد بتواند بهدرستی اجرای کامل این قانون را در سطوح گوناگون حاکمیت طلب کند. این کار یکی از بزرگترین و ماندگارترین یادگارهای اوست که بهشرط تداوم ، نقطه عطفی در آینده کشور خواهد بود.
صنف از اسم تا واقعیت: توجه ویژه به ایجاد فضای حرفهای در حوزه رسانه از طریق توجه به مواردی مانند بنگاههای مطبوعاتی، رتبهبندی، به رسمیت شناختن و واگذاری امور به تشکلهای رسانهای، تلاش برای ارتقای ساختار خانههای مطبوعات و کیفی شدن ارکان آن، تغییر شیوه انتخاب نماینده مدیران مسئول بهمنظور افزایش مشارکت و دهها نمونه دیگر، رسانه را از حالت محفلی به لیگ برتر کسبوکار فرهنگی ارتقای رتبه داد. در این فضا جایگاه، توان و رتبه هر رسانه و بنگاه قابل ارزیابی و مقایسه و زمینه افزایش مشارکت فراهمتر از گذشته بود.
دانش ایرانی رسانه: انتظامی بهعنوان روزنامهنگار و مدیر رسانهای باسابقه، برای نخستین بار، اسرار و تجربههای سالهای فعالیت خود را در قالب مقالات و سپس در قالب کتابهای گوناگون در دسترس فعالان رسانهای قرارداد و شاخه رسانه را در دانش بومی مدیریت ایرانی، بنیان نهاد.
لبخند، هوش و قاطعیت: کسانی که در سطوح گوناگون با انتظامی کارکردهاند، او را ترکیب پایداری از مردمداری، هوش، دانش حرفهای و نگاه استراتژیک میدانند. مواد اولیهای که برای یک مدیریت کارا و اثربخش موردنیاز است. حوزه رسانه بیش از هر چیز به هوشمندی و دانش حرفهای نیاز دارد و مردمداری و نگاه استراتژیک به این عناصر قوام و پایداری میبخشد.
اینها در کنار دهها طرح و پروژه جدید و خلاقانه تنها بخشی از میراث حسین انتظامی در تاریخ رسانههای ایران است که با جابجایی مقیاسها، دستاورد و عملکرد در حوزه رسانههای کشور را با اختلاف زیاد به قبل و بعد از دوره خود تقسیم میکند.
*مدیرعامل و سردبیر ارشد گروه رسانهای اصفهان امروز