اجرای طرح حمایتی بازار تخم‌مرغ در اصفهان

این روزها شاهد ایجاد نوسانات قیمتی در برخی محصولات غذایی بوده‌ایم. اما شاید یکی از بیشترین نوسانات مربوط به افزایش قیمت تخم‌مرغ بود و از آنجایی که تخم‌مرغ محصولی پرمصرف و محبوب در کشور به شمار می‌رود در روزهای اخیر شاهد انواع خبرها و واکنش‌ها به این گرانی بودیم.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز: این روزها شاهد ایجاد نوسانات قیمتی در برخی محصولات غذایی بوده‌ایم. اما شاید یکی از بیشترین نوسانات مربوط به افزایش قیمت تخم‌مرغ بود و از آنجایی که تخم‌مرغ محصولی پرمصرف و محبوب در کشور به شمار می‌رود در روزهای اخیر شاهد انواع خبرها و واکنش‌ها به این گرانی بودیم. بر اساس نظر کارشناسان، ریشه اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی نقاط است که با ایجاد تلفات به‌خصوص در واحدهای مرغ تخم‌گذار باعث ایجاد نوساناتی در بازار این محصول شده است. چند روز پیش زهرا فیضی، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان دلیل عمده افزایش قیمت تخم‌مرغ را مربوط به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اعلام کرد و گفت: این بیماری 60 کشور دنیا را با خود درگیر ساخته و کشور ما نیز در سال جاری با آن روبرو است. واحدهای طیور تخم‌گذار درگیری بیشتری با بیماری آنفولانزا فوق حاد دارند و متأسفانه خسارات سنگینی به واحدها وارد می‌شود و به دلیل تلفات، قیمت تمام‌شده افزایش می‌یابد. وی یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت تخم‌مرغ را موضوع افزایش قیمت نهاده‌های دامی برشمرده و ابراز امیدواری کرده بود هر چه زودتر شاهد کاهش قیمت نهاده‌ها نیز باشیم. وی در خصوص راهکارهای کاهش قیمت تخم‌مرغ نیز با اشاره به اجرای برنامه‌هایی برای کنترل بازار همچون ورود تشکل‌های صنفی تولیدکنندگان به بازار، وعده کاهش قیمت تخم‌مرغ را داده بود. حال بعد از گذشته چند روز و فروکش کردن حباب قیمت به نظر می‌رسد وضعیت بازار تخم‌مرغ تا حدودی نسبت به گذشته بهتر شده است.
بازار تخم‌مرغ اصفهان در آرامش
در همین ارتباط، رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف استان اصفهان اظهار کرد: با ورود تخم‌مرغ وارداتی به بازار مصرف، بخشی از تب‌‌و‌تاب افزایش قیمت که در پی کاهش عرضه تخم‌مرغ در بازار داخل بود، برطرف شد. وی افزود: در حال حاضر تخم‌مرغ وارداتی در میادین و فروشگاه‌های بزرگ تهران توزیع‌شده است و در مراحل بعدی در سطح شهرستان‌ها عرضه خواهد شد. وی تأکید کرد: تأثیر واردات تخم‌مرغ بر بازار مصرف، اندکی زمان‌بر است اما با ورود نخستین محموله‌های وارداتی تخم‌مرغ به کشور، بخش زیادی از هیجانات بازار مصرف‌کننده فروکش کرد. وی با ابراز امیدواری از تعادل عرضه و تقاضا در بازار تخم‌مرغ در پی واردات این محصول به کشور، خاطرنشان کرد: زمانی که بازار محصولی به‌واسطه کاهش تقاضا متشنج می‌شود و بحث روانی بر بازار مصرف‌کننده غلبه می‌کند، با انجام واردات محصول مشخص، می‌توان بخشی از کمبود عرضه را در داخل برطرف کرد و آرامش را به بازار بازگرداند. وی در رابطه با تأثیر فعلی استان اصفهان از آنفلوانزای مرغی گفت: آنفلوانزای مرغی در چند وقت اخیر تأثیر خود را در استان اصفهان گذاشت و در حال حاضر در مناطق سردسیر شمال و شمال غرب کشور بیشتر مشاهده می‌شود که به دلیل پایلوت بودن این مناطق، تأثیر کاهش عرضه این بخش سریع‌تر بازار مصرف را تحت تأثیر قرار داد. رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در پایان اظهار داشت: در حال حاضر چیزی به اسم آنفلوانزای مرغی در استان اصفهان وجود ندارد و ازنظر تولیدات مرغ و تخم‌مرغ استان اصفهان حالت عادی خود را سپری می‌کند و گرانی‌های اخیر نیز به دلیل سراسری بودن توزیع محصول و هماهنگ بودن بازار محصول در سطح کشور رخ‌داده است.
*اجرای توزیع تخم‌مرغ بسته‌بندی‌شده در اصفهان
امیرحسین افیونی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در ارتباط با آخرین اقدامات شکل‌گرفته در جهت کنترل بازار تخم‌مرغ اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در جهت تنظیم بازار تخم‌مرغ اقدام به اجرای طرح حمایتی کرده است، در این طرح حمایتی در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ بسته‌بندی‌شده به وزن تقریبی دو کیلوگرم جهت توزیع به مراکز عرضه با قیمت 12 هزار تومان و مصرف‌کننده 12 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه قیمت تخم‌مرغ در بازار عرضه به بنکداری نیز کاهش پیداکرده پیش‌بینی می‌شود قیمت تخم‌مرغ به 12 هزار تومان در هر شانه کاهش قیمت داشته باشد. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه با انجام برنامه‌ریزی و اقدامات مناسبی که شکل گرفت شاهد کاهش 20 درصدی قیمت تخم‌مرغ نسبت به 10 روز گذشته هستیم. وی ادامه داد: تخم‌مرغ موجود در بازار اصفهان وارداتی نیست و در حقیقت استان اصفهان با وضعیت خوبی که در بخش تولید دارد نیازی به واردات تخم‌مرغ برای تنظیم بازار ندارد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد وضعیت بازار تخم‌مرغ در حال بهبود است، کاهش قیمت در بازار این محصول به وجود آمده و جو روانی در بازار نیز از بین رفته است، در این شرایط و با عنایت به اینکه استان اصفهان یکی از قطب‌های تولید تخم‌مرغ کشور است به نظر می‌رسد بازار این محصول در اصفهان روز به روز به سمت واقعی‌تر شدن حرکت می‌کند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار