شیوع چاقی در اصفهان به 61.3 درصد و کم‌تحرکی به 89 درصد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که شیوع اضافه وزن و چاقی در ایران 59.3 درصد است، گفت: شیوع چاقی در اصفهان به 61.3 درصد و شیوع کم‌تحرکی به 89 درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که شیوع اضافه وزن و چاقی در ایران 59.3 درصد است، گفت: شیوع چاقی در اصفهان به 61.3 درصد و شیوع کم‌تحرکی به 89 درصد رسیده است.

به گزارش اصفهان امروز، کمال حیدری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع «کنترل و پیشگیری از چاقی با تغذیه سالم» اظهار کرد: شعار امسال برای بسیج ملی تغذیه صحیح، «چاقی تهدید امروز و فردا، مراقب باشید» است.

وی افزود: بیماری‌های غیر واگیر مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور به حساب می‌آید، به طوری که 76 درصد کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که از مهم‌ترین عوامل بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نامناسب، مصرف کم میوه و سبزی و همچنین کم‌تحرکی است، گفت: در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ و میر در افراد بالای 30 سال است.

وی با بیان این که طبق آخرین بررسی انجام شده در افراد بالای 25 سال در ایران، شیوع دیابت 9.5 درصد است، خاطرنشان کرد: این آمار در اصفهان به 11.6 درصد می‌رسد؛ همچنین کلسترول خون بالا در کشور 41.8 درصد شیوع داشته که این رقم در اصفهان 46 درصد است.

حیدری با بیان این که شیوع اضافه وزن و چاقی در ایران 59.3 درصد است،عنوان داشت: شیوع چاقی در اصفهان به 61.3 درصد رسیده است؛ مصرف یک قوطی نوشابه در روز منجر به افزایش 7 کیلوگرمی وزن انسان در طول سال می‌شود.

وی ادامه داد: شیوع کم‌تحرکی در افراد بالای 18 سال در ایران 90.3 درصد و در اصفهان 89 درصد است؛ براساس استانداردها، مصرف قند و شکر افراد روزانه 40 گرم است در حالی که این رقم در ایران به 66 گرم در روز می‌رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که مناسبت‌ها و تفریحات ما با غذا گره خورده است، تأکید کرد: شعار امسال بر افزایش مصرف میوه و سبزیجات و افزایش تحرکات بدنی تأکید دارد که راهبردهای اصلی این برنامه آموزش همگانی ثمربخش، آموزش گروه‌های خاص مؤثر بر فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه با همکاری‌های درون‌بخشی و بین بخشی است.

وی با بیان این که انجام مطالعات میدانی و شناسایی عوامل و مشکلات اثرگذار بر سلامت تغذیه‌ای در منطقه در خصوص بیماری‌های غیر واگیر یکی از کارهای انجام شده است، بیان داشت: اجرایی کردن برنامه‌های مداخله‌ای به منظور بررسی شیوع، کنترل و کاهش عوامل و فاکتورهای شناسایی‌شده در منطقه درخصوص بیماری‌های غیر واگیر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان تغذیه و پزشکان با موضوع تغذیه در بیماری‌های غیر واگیر، بخش دیگری از فعالیت‌هایی است که به ثمر رسیده است.

حیدری با بیان این که برگزاری جلسات آموزشی گروهی برای تمامی سنین و گروه‌های آسیب‌پذیر نیز از جمله دیگر اقدامات جاری است، اضافه کرد: شناسایی و پیگیری درمان فشار خون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون و چاقی و اضافه وزن، رژیم‌درمانی بیماران در معرض بیماری‌های غیر واگیر، استفاده از فضای مجازی، توزیع مواد کمک آموزشی در جامعه، برگزاری برنامه‌های ویژه در مدارس و استفاده از ظرفیت موجود در نهاد و ادارات نیز دیگر اقدامات خواهد بود.

وی یادآور شد: یک کارگر در طول عمر خود با شرایط سخت کار و تلاش می‌کند و زمانی که بازنشسته می‌شود هرآنچه به دست آورده را باید خرج درمان خود کند، چراکه در طول عمر، رژیم غذایی مناسبی را رعایت نکرده است؛ بنابراین رسالت سنگینی در این حوزه بر دوش رسانه‌هاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان با بیان این که 75 درصد سلامتی مردم برعهده متولیان سلامت نیست، متذکر شد: همین اطلاع‌رسانی در خصوص رژیم غذایی نیز بسیار ارزشمند است و مکاتبات بسیاری با ادارات انجام شده تا تغذیه سالم را در ادارات خود به کار ببندند؛ تلاش کردیم تا بوفه‌های مدارس سالم شود و از موادی استفاده شود که چربی و شکر پایینی داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار