نبرد اصفهانی‌ها با بالانشین‌ها

لیگ برتر از امروز با برگزاری دو دیدار وارد هفته هجدهم می‌شود. در دو بازی امروز پارس جنوبی جم از سپاهان میزبانی می‌کند و فولاد خوزستان هم پذیرای سیاه‌جامگان خواهد بود

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز : لیگ برتر از امروز با برگزاری دو دیدار وارد هفته هجدهم می‌شود. در دو بازی امروز پارس جنوبی جم از سپاهان میزبانی می‌کند و فولاد خوزستان هم پذیرای سیاه‌جامگان خواهد بود؛ اما شش دیدار باقی‌مانده این هفته از رقابت‌ها قرار است فردا برگزار شود. دربازی‌های مهم فردا پرسپولیس صدرنشین، با نفت تهران روبرو می‌شود. ذوب‌آهن و پیکان هم به مصاف هم می‌روند و تراکتوری‌ها در تبریز میزبان استقلالی‌ها خواهند بود.
سپاهان در قلعه خطرناک جم
تیم فوتبال سپاهان امروز یکی از دشوارترین بازی‌های فصلش را تجربه خواهد کرد. بازی در شهر 30 هزارنفره جم با تیمی که در لیگ هجدهم قبای مدعیان را به تن کرده است مهر تأییدی است بر سختی آن‌که پیش روی طلایی پوشان است. پارس جنوبی جم فصل پیش با قهرمانی در لیگ دسته یک برای نخستین بار به بالاترین لیگ فوتبال باشگاهی کشور رسید، حالا هم 17 هفته از این رقابت سپری‌شده است و کاملاً پیش‌بینی‌ها کارشناسان و هواداران فوتبال را بر هم زده است. شاید پیش از آغاز مسابقات حداکثر کسب امتیازی که برای این تیم جنوبی می‌شد تصور کرد ماندن در لیگ برتر بود و بس؛ اما با شروع بازی‌ها و نتایج خیره‌کننده‌ای که پارس جنوبی جم رقم زد، کاملاً تمام پیش‌بینی‌های زودهنگام را به هم‌ریخت. شاگردان مهدی تارتار نه‌تنها کوچکترین لغزشی از خود نشان نداند بلکه هفته‌ها صدرنشینی را تجربه کردند. آنها همان هفته نخست به این مهم رسیدند و سه هفته متوالی بر بالاترین جایگاه جدول تکیه زده بودند. در هفته‌های چهارم و پنجم پرسپولیسی‌ها موفق شدند شاگردان تارتار را از رتبه نخست به زیر بکشند، اما در ادامه نتوانستند فاصله لازم را با شاگردان برانکو ایجاد کنند و تا پایان نیم‌فصل همان رتبه دومی را حفظ کردند. درحالی‌که انتظار می‌رفت پارس جنوبی جم در نیم‌فصل دوم، همان تیم مدعی نیم‌فصل نخست باشد چنین نشد و آنها تاکنون که دو هفته از مسابقات سپری‌شده است تنها یک امتیاز به دست آورده‌اند. فولادی‌ها از همین غفلت پارسی‌ها نهایت بهره را بردند و خودشان را به جایگاه دوم جدول رساندند تا به‌طور موقت هم که شده به اقتدار تیم شهر جم پایان دهند. با این شرایط سپاهانی‌ها که هفته پیش پدیده مشهد را با چهار گل در هم کوبیدند باید در ورزشگاه تختی جم به مصاف این تیم بروند. کرانچار خوب می‌داند بازی با پارس جنوبی در ورزشگاه خانگی خودش تا چه اندازه می‌تواند دشوار باشد، بویژه اینکه جمی‌ها حمایت پرشور هوادارانشان را هم با خود همراه دارند. نکته جالب پیرامون تیم پارس جنوبی این است که آنها گلزن طراز اول ندارند و 24 توپی که به تور دروازه حریفان دوخته‌اند بیشتر به‌صورت مشارکتی به ثمر رسیده است. البته امید سینک هافبک گریز پای پارس جنوبی، بازیکنی در استاندارهای فوتبال درجه‌یک ایران نشان داده و اگر در بازی امروز بازی کند می‌تواند خط دفاعی طلایی پوشان اصفهانی را حسابی آزار دهد. حسن‌ پورامینی، علی دشتی و مجید عیاری نیز دیگر بازیکنان خطرناک تیم جنوبی به شمار می‌روند که سپاهانی‌ها باید مراقب آنها باشند. تیمی که در هفته سوم دور رفت لیگ فصل جاری هرچند تا دقیقه 92 از میزبان عقب بود اما با سخت‌کوشی فراوان توانست با یک تساوی از ورزشگاه نقش‌جهان خارج شود.
نبرد ذوب‌آهن با رقیب نه‌چندان قدیمی
تیم فوتبال ذوب‌آهن عصر فردا در ورزشگاه نقش جهام میزبان پیکان خواهد بود. ذوبی‌ها پس از برتری برابر گسترش فولاد در تبریز روحیه‌ای دوچندان پیداکرده‌اند و باانگیزه‌ای بالا به مصاف خودروسازان تهرانی خواهند رفت. امیر قلعه‌نویی در نیم‌فصل به ترمیم اساسی این تیم پرداخته است و به دنبال اصلاح اشتباهاتی رفته که در خریدهای نیم‌فصل انجام داده است. از سوی دیگر جدایی سه بازیکن کلیدی سبزپوشان اصفهانی در نیم‌فصل هم مزید بر علت شده تا قلعه‌نویی با تمام قوا وارد بازار نقل و انتقالات شود.
نخستین گام قلعه‌نویی در این راه استخدام بختیار رحمانی و میلاد فخرالدینی بود تا این دو بازیکن جایگزین مهدی مهدی پور و دانیال اسماعیلی فر شوند. قلعه‌نویی در ادامه خریدهایش اکبر ایمانی را همین هفته به خدمت گرفت تا جای احسان پهلوان را پر کند. البته به‌ظاهر خریدهای سرمربی ذوب‌آهن هنوز به پایان نرسیده است و بر اساس گفته‌های مدیرعامل باشگاه دو خرید دیگر نیز در دستور کار قلعه‌نویی قرار دارد. با این تفاسیر نمی‌توان ذوب‌آهن ابتدای فصل را با ذوب‌آهن نیم‌فصل دوم مقایسه کرد و از بازی رفت دو تیم ذوب‌آهن و پیکان به‌عنوان منبع اطلاعات کمک گرفت. دیداری که در هفته چهارم با تساوی بدون گل به پایان رسید. البته در آن بازی احسان پهلوان و مهدی پور غایب بودند و تنها دانیال اسماعیلی فر در میدان حضور داشت. با این شرایط دو تیم پیکان و ذوب‌آهن در حالی فردا مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند که هردو شرایط متفاوتی را در نیم‌فصل دوم تجربه کرده‌اند. هرچه خودروسازان تهرانی در نیم‌فصل نخست درخشان ظاهرشده‌اند و نتایج قابل قبولی به دست آورده‌اند در سه بازی نیم‌فصل دوم، تنها دو امتیاز به جیب زده‌اند. درست عکس این ماجرا برای ذوبی‌ها اتفاق افتاده و آنها توانسته‌اند از سه بازی پیشین هفت امتیاز صاحب شوند. بر این اساس انتظار تماشای یک بازی حمله‌ای - دفاعی از سوی دو تیم چندان دور از انتظار نیست. ذوب‌آهن حمله می‌کند تا گل بزند و پیکان گارد دفاعی می‌گیرد تا بلکه از ضدحمله‌ها استفاده کند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار