به جای گردشگر، زباله بناهای تاریخی زواره را پر کرده‌اند

مدیر پایگاه میراث فرهنگی زواره می‌گوید: نام «زواره» در نقشه گردشگری کشور ثبت نشده است و این یک ضعف برای استان اصفهان است که باید آن را برطرف کرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی زواره می‌گوید: نام «زواره» در نقشه گردشگری کشور ثبت نشده است و این یک ضعف برای استان اصفهان است که باید آن را برطرف کرد.

به گزارش ایسنا، سید احمد محیط طباطبایی که در همایش «جایگاه زواره در توسعه پایدار با تکیه بر مزیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی» با حضور جمعی از مردم و مسئولان شهری زواره در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صحبت‌می‌کرد، ادامه می‌دهد: مردمِ قدیم کیمیاگر بودند، هر وضعیتی را از بالقوه به بالفعل در می‌آوردند، اما یک قرن کمتر است که به خصوص نسل جوان گاه متصور می‌شوند اگر امروز دچار مشکل هستیم به خاطرِ کم آبی کویر است، در حالی که نیاکان ما در گذشته و در همین مناطق کویری به نقطه‌ای رسیده بودند که می‌توانستند در همه‌ی سرزمین‌مان‌ تأثیرگذار باشند.

او می‌افزاید: از ۱۰۰ سال قبل تا امروز دچار این مشکل هستیم که روش‌های گذشته را کنار گذاشته‌ایم و امروز می‌خواهیم همه کارها را به سرعت انجام دهیم. در گذشته اگر آهن داشتیم آن را به پولاد تبدیل می‌کردیم، اما امروز هیچ عمل وتلاشی انجام نمی‌دهیم، این نشان می‌دهد همان گذشته باعث ایجاد ثروت و اشتغال بین مردم می‌شد اما روزگار امروز چرخیده و باعث شده که دیگر مانند گذشته نباشیم، یعنی روش‌های گذشته را دیگر استفاده نکنیم.

رئیس ایکوم ایران با بیان اینکه شهر زواره از ابتدا به صورت شهر بوجود آمده و آب را از ۷۰ کیلومتری آن به شهر می‌آوردند، گفت: این شهر دوران پرشکوهی را طی کرده تا به امروز رسیده است، اینکه بخواهیم از ابتدا شروع کنیم باید بدانیم چطور از سرمایه‌های ابتدایی می‌توانیم حداکثر بهره را ببریم. زمانی که یک رفاه نسبی داریم موفق هستیم.

او ادامه داد: به دلیل موقعیت ارتباطی زواره که سه ساعت و نیم با تهران و یک ساعت و نیم با اصفهان فاصله دارد و در مسیر خط آهن سراسری به سمت جنوب قرار گرفته و ایستگاه نیز دارد، امروز زواره می‌تواند در راه توسعه بسیار قوی عمل کند.

به جای گردشگر، زباله بناهای تاریخی زواره را پر کرده‌اند

محمدعلی گلی زواره یکی از مردم بومی این منطقه نیز در سخنانی کوتاه در این همایش، مهمترین معضلِ منطقه را اشتغال می‌داند و با اشاره به وجود آثار تاریخی جهانی و ملی در زواره و اردستان مانند قنات دو طبقه اردستان، جاده ترانزیتی و راه‌آهن تهران- بندرعباس و ۳۶ هکتار بافت تاریخیِ زواره بیان می‌کند: هر کدام از این ظرفیت‌ها پتانسیل‌هایی هستند که در این منطقه از استان اصفهان نسبت به آن ها بی‌توجهی می‌شود، که این بی‌توجهی نیز به مرور باعث بروز مشکلاتی در منطقه و استان اصفهان شده است.

او با تاکید بر لزوم ‌توسعه صنعت گردشگری در مناطقی مانند زواره، ادامه می‌دهد: با وجود آثار، شرایط و سرمایه‌های منحصر به فردی مانند ۳۶ هکتار بافت تاریخی یا قطار گردشگری، می‌توان این منطقه از استان را نیز برای حضور گردشگران آماده کرد.

وی با اشاره به فعالیت قطار گردشگری در نقاطی مانند بادرود، ادامه می‌دهد: معتقدیم زواره پتانسیل‌های بیشتری از بادرود و حتی روستای مصر دارد. در کنار جاده ترانزیت زواره یک تابلو برای معرفی این شهر وجود ندارد، مخروبه‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که می‌گوییم آن‌ها جزو میراث فرهنگی است اما امروز به جای گردشگر، زباله‌دانی شده‌اند.

او تاکید می‌کند: میراث فرهنگی منحصر به زواره نیست. اگر واقعا آن‌قدر ارزشمندند که گردشگر بتواند از آن بازدید کند باید نسبت به آن توجه داشت. حمایت آن هم، نیاز به همت دارد تا با اختصاص سرمایه‌ی مناسب باعث رشد در منطقه شویم.

گلی زواره‌ای همچنین از فعالیت دو دفتر گردشگری از چند سال گذشته در زواره خبر می‌دهد و می‌گوید: با این وجود نسبت به این دو دفتر همچنان ‌بی‌توجه‌اند.

او نبود نام زواره در سایت و نقشه‌ی گردشگری کشور را یک نقطه ضعف می‌داند.

جلیلیان دوستدار میراث فرهنگی شهرستان «تیران» استان اصفهان نیز که با ایجاد یک NGO در سطح این شهرستان و با استفاده از کمک‌های مردمی تاکنون توانسته‌اند حمام "خان" و بخشی از قلعه "قمیشلو" در اصفهان را مرمت کنند، در سخنانی که برای جذب بومی زواره که در این همایش شرکت کرده بودند، مطرح می‌کرد، به روند ایجاد این گروه مردمی دوستدار میراث فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: با استقبال مردم و برای تأمین اعتبار مرمت بناهای تاریخی این منطقه از استان اصفهان این گروهِ دوستدارِ میراث فرهنگی، با پرداخت روزانه ۱۰ هزار تومان توانست برخی از بناهای تاریخی شهر خود را نجات دهد.

وی اضافه می‌کند: نقش مردم در انجام این پروژه‌ها اهمیت دارد و حتی باعث می‌شود دستگاه‌های دولتی نیز با دیدن استقبال مردم به این سمت بروند.

او خطاب به مردم زواره با اشاره به تخریب امامزاده قدیمی و ارزشمند زواره توسط هیأت امنا و افراد محلی این منطقه اظهار می‌کند:‌ اگر بتوانید با ایجاد یک NGO مردمی، اعتماد مردم را جلب کنید و در راستای ادامه‌دار بودن این اعتماد تلاش کنید، شما هم می‌توانید یاور میراث فرهنگی باشید و فقط از کارهایی که به دلیل نداشتن اعتبار امکان انجام‌شان وجود ندارد، انتقاد نکنید.

به گزارش ایسنا، در همایش «جایگاه زواره در توسعه پایدار با تکیه بر مزیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی» فرماندار، سیدمحمد بهشتی -رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری-، طباطبایی‌نژاد - نماینده مردم زواره و اردستان در مجلس شورای اسلامی - ، شهردار و رئیس شورای شهر زواره نیز حضور داشتند، همچنین در پایانِ همایش از پرتال سایت پایگاه میراث فرهنگی زواره رونمایی شد و قرارهایی برای برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان شهری و میراث فرهنگی گذاشته شد تا راهکارهای بهتری برای جذب گردشگر در زواره مطرح شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار