شهرآورد اصفهان همه‌چیز داشت

دریکی از کم گل‌ترین هفته‌های لیگ، شهرآورد فوتبال اصفهان سه گل به همراه داشت.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز: دریکی از کم گل‌ترین هفته‌های لیگ، شهرآورد فوتبال اصفهان سه گل به همراه داشت. هفته‌ای که در آن تنها 13 گل درون دروازه‌ها رویید که میانگین ضعیف 6/1 گل در هر دیدار را نشان می‌دهد. در بازی‌های این هفته پرسپولیس با برتری دقیقه پایانی برابر سیاه‌جامگان یک گام دیگر به قهرمانی زود‌هنگام لیگ هفدهم نزدیک‌تر شد. فولاد و پارس جنوبی که رتبه‌های دوم و سوم جدول در اختیاردارند مقابل حریفان کاری از پیش نبردند تا فاصله آنها با سرخ پوشان تهرانی بیشتر شود؛ اما مهمترین اتفاق هفته نوزدهم برتری ذوب‌آهن در شهرآورد فوتبال اصفهان بود. سبزپوشان اصفهانی که بازی رفت را با دو گل به رقیب همشهری واگذار کرده بودند باانگیزه تلافی همان شکست وارد میدان شدند و به هدفشان نیز رسیدند. این پیروزی جایگاه ذوب‌آهن در جدول رده‌بندی را سه پله ترقی داد و آنها را در جایگاه چهارم جدول نشاند.

شهرآورد اصفهان 46 ساله شد

شهرآورد فوتبال اصفهانی را می‌توان در دو کلمه خلاصه کرد؛ جذاب و پرهیجان. دیداری سنتی که در تمام حیات 46 ساله‌اش، بازی‌هایی پر افت‌وخیزی از آب درآمده است. این بازی جدای از رقابت ورزشی در دو دهه اخیر، وجه اقتصادی نیز پیداکرده است. باشگاه ذوب‌آهن تقریبا همزمان با کارخانه ذوب‌آهن متولد شد، اما باشگاه سپاهان که بانام شاهین تأسیس‌شده بود در سال پایانی دهه هفتادتحت حمایت کارخانه فولادمبارکه قرار گرفت تا این رقابت شکل دیگری هم پیدا کند. در هفده دوره لیگ برتر این دو تیم 34 بار باهم روبرو شده‌اند که در این دوئل‌ها، 15 بازی طلایی پوشان موفق به کسب پیروزی شده‌اند و 11 دیدار به سود ذوبی‌ها خاتمه یافته است.

کیش‌ومات کرانچار با ترفند قلعه‌نویی

ذوبی‌ها در حالی شهرآورد را با پیروزی به سود خودشان خاتمه دادند که نسبت به حریف از نظر داشتن نیروهای تهاجمی به‌شدت در تنگنا قرار داشتند. امیر قلعه‌نویی که در نیم‌فصل به‌یک‌باره سه بازیکن تهاجمی‌اش را ازدست‌داده بود با جذب میلاد فخرالدینی، اکبر ایمانی و بختیار رحمانی سعی کرد تا پیامدهای این شوک بزرگ را که به تیمش وارد شده بود تا سر حد ممکن کاهش دهد. فخرالدینی وایمانی بازیکنانی دفاعی به‌حساب می‌آمدند و رحمانی هم ویژگی‌هایش دفاعی‌اش بر خاصیت تهاجمی برتری داشت. با این شرایط توان هجومی ذوبی‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کرد. سرمربی ذوب‌آهن برای برطرف کردن این مشکل یک تدبیر تاکتیکی ویژه به کار گفت. او با بازی دادن به محمد ستاری در نقش مدافع راست، فخرالدینی را که برای این پست استخدام کرده بود یک خط جلوتر برد تا تیمش همچنان در فاز تهاجمی زهردارتر شود. تدبیری که در دو بازی اخیر حسابی برای قلعه‌نویی جواب داده است. در دو بازی اخیر همین بازیکن ریزنقش در نقش بال کناری سمت راست بیش از دیگر بازیکنان در نزدیکی‌های دروازه حریفان دیده‌شده و با فرارهایش دو گل سرنوشت‌ساز را نیز به ثمر رسانده است. فخرالدینی در بازی با پیکان با تیزهوشی توانست از تله خط دفاعی حریف گریخته و گل برتری تیمش را به ثمر رساند. در شهرآورد اصفهان هم قلعه‌نویی از همین تاکتیک برای زمین‌گیر کردن حریف بهره برد. میلاد فخرالدینی با مشارکت همه‌جانبه در حملات تیمش گل نخست بازی را روی یک ضربه سر، درون محوطه شش‌قدم حریف به ثمر رساند. درصحنه گل نخست بازی، تنها تبریزی و فخرالدینی در محوطه جریمه سپاهان دیده می‌شدند و همین دو بازیکن هم مقدمات گل کمرشکن بازی را فراهم کردند.

آتشی که زود خاکستر شد

ذوبی‌ها زمانی که برخلاف جریان بازی گل زدند مطمئن بودند که واکنش میزبان به این گل حملات همه‌جانبه و ویرانگر خواهد بود. در این میان بازی بدون اشتباه و البته درخشش رشید مظاهری به همراه کمی خوش‌شانسی می‌توانست آتش حملات سپاهان را تبدیل به خاکستر کند. قلعه‌نویی هم خوب می‌دانست اگر بازیکنانش بتوانند یک‌نیمه مقاومت کنند در نیمه دوم عطش زردها فروکش خواهد کرد و حتی فرصت لازم برای زدن ضربه نهایی به تیم حریف هم فراهم خواهد شد. از اتفاق تله تاکتیکی قلعه‌نویی درست عمل کرد و ذوبی‌ها با چاشنی شانس، درخشش مدافعان و دروازه‌بانشان از گذرگاه دشوار نیمه نخست به‌سلامت عبور کردند. با شروع نیمه دوم هرچند سپاهانی‌ها بی‌تابی زیادی برای فرار از شکست خانگی نشان می‌دادند اما هر چه بازی به دقایق پایانی نزدیک می‌شد انسجام دفاعی ذوبی‌ها هم سروشکل بهتری پیدا می‌کرد. البته شیوه بازی سپاهانی‌ها هم بهترین خوراک را برای مدافعان ذوب‌آهن فراهم کرده بود تا دچار مشکل جدی نشوند. ارسال‌های بلند بال‌های کناری سپاهان برای مدافعان حریف لقمه‌ای چرب و نرم به‌حساب می‌آمد. در این میان ذوبی‌ها نگاهی هم به ضدحملات دوخته بود تا در فرصت مناسب ضربه کاری را به سپاهان وارد کنند. این فرصت با اشتباه مهلک عزت پورقاز سرانجام فراهم شد تا تبریزی با یک ضربه بغل‌پا برای دومین بار توپ را به تور دروازه رقیب همشهری بدوزد و کار سپاهان را تمام کند. ضربه پنالتی وقت‌های اضافه که توسط ساسان انصاری به ثمر رسید هم گره‌گشای سپاهان نشد و تنها اختلاف گل را به عدد یک کاهش داد تا کرانچار در رقابت با امیر قلعه‌نویی، اوج گرفته تسلیم شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار