انگشت اتهام در آسیب‌های اجتماعی به سمت آموزش و پرورش است

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به آسیب‌ اجتماعی موجود در جامعه ایرانی، جهت انگشت اتهام در این موضوع را به سمت آموزش و پرورش دانست.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به آسیب‌ اجتماعی موجود در جامعه ایرانی، جهت انگشت اتهام در این موضوع را به سمت آموزش و پرورش دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدجواد احمدی صبح امروز در همایش سراسری شوراهای آموزش و پرورش اظهار کرد: گفته می‌شود ثروتمندترین فرد جهان کسی است که اندیشه دارد و شهر اول دنیا، شهری دانایی محور است و چه زیبا گفت پیامبر که فرمود من شهر علمم و علی باب آن است.

وی با بیان این که در آموزش و پرورش به دنبال رشد اندیشه هستیم، بیان کرد: اگر قرار باشد دغدغه رهبر معظم انقلاب محقق شود و رتبه اول منطقه باشیم بستر این دغدغه در آموزش و پرورش فراهم می‌شود و زمانی که امام علی(ع) می‌فرماید ارزش انسان‌ها به ارزش عقل و اندیشه آن‌هاست نیز همین است.

*آموزش و پرورش پرچمدار جمهوری اسلامی در اقصی نقاط کشور است

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان این که یک دغدغه عمومی و رسالتی خطیر که همان رشد اندیشه است شکل گرفته است، تصریح کرد: با تجزیه و تحلیل آن چه که گذشته است و نگاه به آینده، راه را ترسیم می‌کنیم و بنا به گفته معصوم که هیچ کاری را بهتر از مشورت و مشاوره نمی‌دانند، مدیریت مشورتی نیز همین طور است و امروز نیز بحث همگرایی اندیشه و زایش اندیشه‌ها مطرح است.

وی با بیان این که در عصر انفجار اطلاعات و هوشمندی و خردمندی قرار داریم، تأکید کرد: این عصر نشانگر انسان‌های پرتحرک است و در این زمان پرتحول و متغیر، تصمیم‌گیری و درست حرکت کردن، سخت است و آموزش و پرورش سازمانی است که گسترده‌ترین نهاد اجتماعی است و تقریباً به همه خانواده‌های جامعه خوشه‌ای و زنجیره‌ای متصل است و پرچم‌دار جمهوری اسلامی در اقصی نقاط کشور و حتی بسیاری از روستاهاست.

*یک‌سوم مدارس استان، تخریبی است

احمدی با بیان این که آموزش و پرورش بدون جهت‌گیری‌های سیاسی است و همه مردم طعم خدمت یا عکس آن را می‌چشند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموز سردی و گرمی روزگار را نچشیده است و وجود او نیز مملو از کنجکاوی و سؤال است و برای این دانش‌آموز سؤالاتی مطرح می‌شود که جواب دادن آن در کلاس سخت است چرا که سؤالات او در مورد عدالت خواهی و مستضعفان، در رسانه ملی مطرح شده است.

وی ادامه داد: 850 هزار دانش‌آموز، بیش از 50 هزار معلم شاغل و 30 هزار بازنشسته، بیش از 5 هزار مدرسه و چند مدرسه است که با زیر 5 نفر در حال اداره شدن است و این نشان‌گر همان عدالت آموزشی است و وظیفه و آرمان خود می‌داند که عدالت آموزشی را محقق کند و علیرغم همکاری‌های خیرین مدرسه‌ساز، اما یک‌سوم مدارس ما تخریبی هستند یا نیاز به مقاوم‌سازی دارند و این عدد بزرگی است.

*شتاب‌زدگی در اجرای سند تحول بنیادین، ممنوع!

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان این که رشد تدریجی دانش‌آموز در دوره‌های اول و دوم ابتدایی آغاز شده است، مطرح کرد: امسال استقرار پایه دوازدهم، عملیاتی می‌شود و به جای پیش دانشگاهی با 24 ساعت کلاس در هفته جای خود را به 35 ساعت کلاس در هفته می‌دهد.

وی در ادامه افزود: ساماندهی و سازمان‌دهی، دشواری خود را به خوبی نشان می‌دهد و شتاب زدگی در اجرای نظام آموزشی 6.3.3 نیز پسندیده نیست و در سال 92 که آغاز تحول سند بنیادین آموزش و پروش است رهبر انقلاب فرمودند که از اجرای شتاب‌زده آن پرهیز شود اما چه در دولت فعلی و چه دولت پیشین، درگیر شتاب زدگی شدیم.

احمدی با بیان این که فضا و محتوا هنوز آماده نشده و در این مشکل در این چند سال آغاز اجرای سند نیز وجود داشته است، بیان کرد: عدم پرداخت به هنگام حقوق معلمان در میدان آموزش و پرورش یکی از مشکلات ماست، در آسیب‌های اجتماعی انگشت اتهام به سمت آموزش و پرورش است و این درست است چرا که مربی ذیصلاح در آموزش و پرورش است و ما نیز وظیفه خود می‌دانیم.

*هزینه کردن در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری است

وی در همین خصوص عنوان کرد: ذیصلاح‌ترین مربی برای کار تربیتی معلم است و دل آماده نیز که همان دانش‌آموز است در اختیار ماست اما الزامات دیگری نیز وجود دارد، آموزشگاه‌ها متأثر از جامعه و تأثیرگذار بر آن هستند و ما همگی برای تحقق یک هدف و آن همان رشد اندیشه است که به خردمندی بیانجامد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با نقل حدیثی از امام سجاد(ع) یادآوری کرد: بشر کاری مشکل‌تر از تعلیم و تربیت ندارد و هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است چرا که همه باید به آموزش و پرورش کمک و یاری برسانند و اگر این هم‌افزایی اتفاق بیفتد، نتیجه بهتری نیز حاصل خواهد شد.

وی تأکید کرد: نباید در کار معلم دخالت کرد بلکه باید به او کمک کرد، در سند تحول بنیادین که نقشه راه ماست، شاه‌بیت آن تربیت‌های اخلاقی، علمی، اقتصادی، هنری و زیستی است و این نشان می‌دهد که تک بعدی نگریستن مطلوب نیست و باید زاویه دیدهای مختلفی داشت.

احمدی با بیان این که رسالت شوراهای آموزش و پرورش محدود به مسائل مالی و امکانات نیست، تصریح کرد: آن چه که مهم است خرد جمعی و رشد اندیشه و دانایی است که مقدمه توانایی باشد، علیرغم همه مشکلاتی که موجود است، آموزش و پرورش استان اصفهان حائر رتبه برتر است و این ناشی از تلاش و مساعدت همه فرمانداران، ائمه جمعه، شوراهای اولیا و مربیان و معلمان است.

*ائمه جمعه با دانش‌آموزان گفت‌وگوهای دو طرفه داشته باشند

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آسیب‌های اجتماعی، بیشترین آسیب در خشونت و برخوردهای فیزیکی است و بنا بر همین موضوع است که رئیس‌جمهور پرسش مهر را خشونت و تحمل مخالف مطرح می‌کند، این که در صدا و سیما مطرح می‌شود کسانی که مطالبات اقتصادی را باید از آشوب‌گران جدا کرد باید بستری برای آن‌ها فراهم شود تا بتوانند نه بگویند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: ائمه جمعه باید با دانش‌آموزان گفت‌وگوهای دو طرفه داشته باشند و لازم است که بایدها جای خود را به باورها بدهد، زمانی که باورهای یک دانش‌آموز عمیق باشد خودش می‌تواند راه حق را تشخیص دهد، جای مهارت‌های اجتماعی خالی است، نباید همه مسائل خود را مسائل سیاسی گره بزنند.

وی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم مباحث دینی در ذهن دانش‌آموز شکل بگیرد راهکار آن، گفت‌وگوی دو طرفه و کرسی‌های آزاداندیشی است و مبادا مشکلات اقتصادی ما را از تعالی و رسالت شوراهای آموزش و پرورش که همان اندیشه ورزی دانش‌آموزان است، غافل کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار