سینمای ایران در تسخیر کمدی‌ها

فروش بالای کمدی‌ها در سینمای ایران موضوع تازه‌ای نیست تقریباً هرسال در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران دو تا سه فیلم کمدی وجود دارد که با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده وگیشه ها را تسخیر می کند؛ اما امسال فروش فیلم‌های کمدی با سال‌های گذشته تفاوت بسیاری دارد و در میان 10 فیلم پرفروش سال 96 که تاکنون اکران شده‌اند 7 فیلم اول کمدی و سه فیلم بعدی در ژانر اجتماعی و درام هستند.

فروش بالای کمدی‌ها در سینمای ایران موضوع تازه‌ای نیست تقریباً هرسال در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران دو تا سه فیلم کمدی وجود دارد که با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده وگیشه ها را تسخیر می کند؛ اما امسال فروش فیلم‌های کمدی با سال‌های گذشته تفاوت بسیاری دارد و در میان 10 فیلم پرفروش سال 96 که تاکنون اکران شده‌اند 7 فیلم اول کمدی و سه فیلم بعدی در ژانر اجتماعی و درام هستند. در میان فیلم‌های پرفروش به‌تازگی آینه بغل منوچهر هادی به این فهرست راه پیدا کرده و عنوان چهارمین فیلم پرفروش سال را تصاحب کرده است. نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا، گشت 2، خوب، بد، جلف، آینه بغل و اکسیدان پنج فیلم پرفروش سال 96 تا این لحظه بوده‌اند. جواد عزتی با دو فیلم آینه بغل و اکسیدان و حمید فرخ نژاد با دو فیلم خوب، بد، جلف و گشت 2 پرفروش‌ترین بازیگران مرد گیشه سینمای ایران در سال96 لقب گرفته‌اند و فیلم‌های آنها جز پنج فیلم پرفروش سینمای ایران در سال 96 است. در میان بازیگران زن هرچند هیچ کدام بیش از یک فیلم در جدول پرفروش‌ها ندارند اما می‌توان مهناز افشار با فیلم نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا و سحر قریشی را با فیلم‌های خالتور و ثبت با سند برابر پرفروش‌ترین بازیگران زن سینمای ایران دانست.




چرا ایرانی‌ها بیشتر تمایل به فیلم‌های کمدی دارند؟

فروش فیلم‌های سینمای ایران در سال 96 بیش‌ازپیش به سینماگران ایرانی اعلام می‌کند که مردم ایران به تماشای فیلم‌های کمدی حداقل در سال‌های اخیر علاقه بیشتری نشان داشته‌اند اما دلیل آن را باید در شرایط سینمای ایران و هم‌چنین شرایط جامعه جستجو کرد.

مشکلات اقتصادی و اجتماعی

مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود در کشورمان می‌تواند یکی از عوامل تمایل مخاطبان به تماشای فیلم‌های کمدی باشد تا ایرانی‌ها شادی را در پرده سینما جستجو کنند. هرچند این بخش بیشتر نگاه جامعه‌شناسانه می‌طلبد اما از نظرات و بازخوردهای مخاطبان این‌گونه برداشت می‌شود که مخاطبان برای گذران وقت، سرگرمی و فراموشی شرایط خود به سینماها و فیلم‌های کمدی پناه می‌برند.

افراط در ساخت فیلم‌های اجتماعی

عامل دیگر تمایل مخاطبان به فیلم‌های کمدی در سال 96 را باید در میان سینماگران جستجو کرد. تمایل بیش‌ازحد سینماگران به تولید فیلم‌های تلخ و اجتماعی یکی دیگر از عوامل فروش بیشتر فیلم‌های کمدی است. نکته عجیب درباره این موج ساخت فیلم‌های اجتماعی اکران چندین و چند فیلم اجتماعی در یک‌فصل اکران است که مخاطبان را عملاً از این ژانر سینمایی دلزده کرده است.

عدم تنوع ژانر در سینمای ایران

طی سال‌های اخیر متأسفانه سینماگران ژانرهای دیگر سینمایی را فراموش کرده‌اند تا جایی که امسال تنها دو فیلم نگار (جنایی و معمایی) و قهرمانان کوچک (کودک و نوجوان) در جدول اکران در ژانری متفاوت از سایرین به نمایش گذاشته شدند و سایر فیلم‌ها یا اجتماعی بودند یا کمدی؛ بنابراین تعجبی ندارد که مخاطبان عام سینمای کمدی را به تک ژانر دیگر ترجیح دهند درصورتی‌که اگر ژانرهای دیگر سینمایی که تعدادشان کم هم نیست در سینمای ایران فیلم‌هایی روی پرده داشته باشند دست مخاطبان برای انتخاب بازتر است و تمام کمدی‌های اکران شده فروش بالایی نخواهند داشت.

جدول 10 فیلم پرفروش سینمای ایران در سال 96

فیلم

فروش (تومان)

نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا

۲۰ ٬ ۹۴۵ ٬ ۷۸۵ ٬ ۰۰۰

گشت 2

۱۹ ٬ ۷۸۱ ٬ ۳۴۴ ٬ ۰۰۰

خوب، بد، جلف

۱۶ ٬ ۲۸۸ ٬ ۴۸۸ ٬ ۰۰۰

آینه بغل

۱۱ ٬ ۲۷۵ ٬ ۵۴۹ ٬ ۰۰۰

اکسیدان

۱۰ ٬ ۷۸۹ ٬ ۳۸۶ ٬ ۰۰۰

ساعت پنج عصر

۹ ٬ ۱۲۵ ٬ ۵۳۷ ٬ ۰۰۰

خالتور

۶ ٬ ۴۲۰ ٬ ۰۱۳ ٬ ۰۰۰

رگ خواب

۴ ٬ ۹۳۰ ٬ ۹۴۱ ٬ ۰۰۰

زرد

۴ ٬ ۸۳۳ ٬ ۶۴۰ ٬ ۰۰۰

ماجرای نیمروز

۴ ٬ ۳۲۳ ٬ ۱۵۴ ٬ ۰۰۰


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار