ضرورت وضع محدودیت‌های اجتماعی برای بیسوادان

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش به اجباری شدن آموزش اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر آموزش افراد اجباری باشد به سرعت به هدف ریشه کنی بیسوادی نزدیک می‌شویم، البته بعد از انقلاب بسیاری امور از جمله سوادآموزی را به خود مردم واگذار کردیم ولی تجربه نشان می‌دهد باید در صدد اجباری کردن آموزش هم بربیاییم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش به اجباری شدن آموزش اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر آموزش افراد اجباری باشد به سرعت به هدف ریشه کنی بیسوادی نزدیک می‌شویم، البته بعد از انقلاب بسیاری امور از جمله سوادآموزی را به خود مردم واگذار کردیم ولی تجربه نشان می‌دهد باید در صدد اجباری کردن آموزش هم بربیاییم.

به گزارش ایسنا، غلامرضا کریمی به ارائه تعریفی از باسوادی پرداخت و اظهار کرد: سوادآموزی جزو مباحث پرچالش است و در سال‌های گذشته همواره محل بحث بوده است. مفهوم سواد به موازات پیشرفت بشر در عرصه‌های مختلف گسترده‌تر می‌شود.

وی افزود: بیسواد کسی است که نه می‌تواند بخواند و نه می‌تواند بنویسد. سواددار کسی است که می‌تواند بخواند و بنویسد؛ قرآن بخواند و محاسبات اولیه ریاضی را انجام دهد. البته مفهوم سواد بسیار گسترده است و امروز کسی که نتواند از کامپیوتر و وسایل ارتباط جمعی استفاده کند را نیز بیسواد محسوب می‌کنند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعریف یونسکو گفت: توانایی تبیین، درک، تفسیر، ارتباط و محاسبه با استفاده از منابع خواندنی و نوشتنی تعریف یونسکو از سواد است.

کریمی در ادامه به اجباری شدن آموزش اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر آموزش افراد اجباری باشد به سرعت به هدف ریشه کنی بیسوادی نزدیک می‌شویم، البته بعد از انقلاب بسیاری امور از جمله سوادآموزی را به خود مردم واگذار کردیم ولی تجربه نشان می‌دهد باید در صدد اجباری کردن آموزش هم بربیاییم.

وی افزود: به هرحال عده‌ای سودجو از کودکان سوءاستفاده و حق آنها را ادا نمی‌کنند. اگر به سمتی برویم که آموزش اجباری شود بسیاری کودکان از آموزش دور نمی‌مانند. متاسفانه وقتی فردی بداند مجازاتی برای وی در نظر گرفته نمی‌شود شاید 50 کودک را هم اجیر کند و در خیابان بکار بگیرد تا منفعت بیشتری کسب کند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معتقدم باید محدودیت هایی برای سوادآموزی نظیر اخذ گواهینامه، دریافت یارانه و مانند آن وضع شود گفت: طبق مطالعات کودکی که از مادر باسواد متولد شود احتمال مرگش تا زیر سن پنج سالگی 50 درصد پایین می‌آید.

کریمی در پایان بر ضرورت سپردن امر سوادآموزی به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: تجربه تمام دنیا نشان می‌دهد که باید سوادآموزی به شرکت‌ها و واحدهای غیردولتی سپرده شود که در ایران کمرنگ است. نهضت سوادآموزی استقبال می‌کند که نهادهای غیردولتی فعال پای کار بیایند و فعالیت کنند.

ارسال نظر