کمبود پرستار مرد در اصفهان

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اصفهان در کل هفت هزار و 400 نفر پرستار وجود دارد که از این میان 80 درصد پرستاران استان خانم‌ها هستند و کمبود پرستار مرد از مشکلات نه تنها استان اصفهان بلکه کل کشور است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اصفهان در کل هفت هزار و 400 نفر پرستار وجود دارد که از این میان 80 درصد پرستاران استان خانم‌ها هستند و کمبود پرستار مرد از مشکلات نه تنها استان اصفهان بلکه کل کشور است.

غلامرضا جمالی زواره در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: یکی از آرزوهای چندین و چند ساله پرستاران اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای است تا شاهد هویت حرفه‌ای باشند، به همین دلیل در سال جاری این مهم اجرایی و سه مرحله از آن برای فارغ‌التحصیلان تا سال 1380 اجرا و پروانه صلاحیت حرفه‌ای صادر شد.

وی افزود: دیگر خواسته به حق پرستاران اصلاح نظام پرداخت است که با پیشنهاد وزارت بهداشت در متن قانون ششم مطرح شد تا با اجرایی شدن آن شاهد حاکم شدن عدالت نسبی در پرداخت‌ها برای پرستاران باشیم؛ بر اساس این پیشنهاد موضوعاتی مانند خرید راهبردی خدمات و نظام پرداخت DRG اجرایی و تا حدی پرداخت‌ها عادلانه‌تر خواهد شد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با اشاره به دغدغه‌ها و گلایه‌های پرستاران از طرح تحول نظام سلامت گفت: یکی از برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت، افزایش تخت‌های بیمارستان‌ها، تخت‌های فوق تخصصی و ویژه بود که برای مثال دو مرکز NICU- بخش مراقبت از نوزادان در سطح اصفهان به 6 مرکز افزایش پیدا کرد، اما چارت سازمانی تغییر نکرد و نسبت ضریب تعداد پرستاران نیز باوجود اضریستخدام‌های جزئی به نسبت ب اشغال تخت افزایشی نداشت.

وی اضافه کرد: این موضوع باعث افزایش حجم کاری پرستاران بود، آن‌ها علاوه بر مراقبت از بیماران بیشتر، در شیفت‌های طولانی‌تر مجبور به‌اضافه کاری شدند و مضاف بر آن اجرایی نشدن بند پرداخت طرح تعرفه‌گذاری پرستاری یکی دیگر از علت‌های نارضایتی پرستاران از این طرح است.

جمالی زواره تصریح کرد: وزیر بهداشت در این خصوص در جلسه‌ای از نمایندگان مجلس که خود این طرح را در مجلس تصویب کرده‌اند گله کرد، ولی کمیسیون تطبیق طرح را در بحث بودجه به صحن علنی ارجاع داده تا مجدداً در مورد آن بحث شود؛ اگر طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا شود عدالتی در پرداخت پرستارها صورت خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: ضریب پرستار به تخت در اصفهان 1.2 است یعنی به ازای هر بیمار 1.2 پرستار داریم، برای مثال اگر ماهیانه 20 تخت اشغال شده داشته باشیم، 24 پرستار در ماه برای این افراد خدمت‌رسانی می‌کنند در حالی که این نرخ حداقل باید 1.8 و 36 نفر پرستار برای این بخش در طول ماه باشد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: در حالی که اکنون بالاجبار دو پرستار در شیفت عصر و سه نفر در شیفت شب فعالیت می‌کنند تا کمبود پرستار که فقط هم منحصر به اصفهان نیست، جبران شود.

وی در این خصوص اذعان داشت: چون برای شرایط استخدام مجوزی صادر نشده، بیمارستان‌ها مجبور به جذب پرستار شرکتی هستند و به دلیل متحمل شدن بار مالی بالایی که دارد، بیمارستان‌ها به علت خودگران بودن متضرر خواهند شد.

جمالی زواره با اشاره به کمبود پرستار مرد در اصفهان اظهار کرد: در اصفهان حدود پنج هزار و 150 نفر پرستار وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و در کل هفت هزار و 400 نفر پرستاران وجود دارد که شامل پرستاران دانشگاه علوم پزشکی، تأمین اجتماعی، ارتش، بخش خصوصی، خیریه‌ها و درمانگاه‌ها می‌شود؛ از این میان 80 درصد پرستاران استان خانم‌ها هستند و کمبود پرستار مرد از مشکلات نه تنها استان اصفهان بلکه کل کشور است.

وی درخصوص برگزاری جشن روز پرستار عنوان کرد: به مناسبت روز پرستار از 250 نفر از کل پرستاران استان تجلیل و در حاشیه جشن از خانواده چهار شهید مدافع حرم پرستار مانند شهید حججی که امدادگر بودند و هشت رزمنده و جانباز پرستار دفاع مقدس و مدافع حرم تقدیر به عمل خواهد آمد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار