صدای قل‌قل قلیان می‌آید

از دیرباز قلیان یکی از دخانیات سنتی مورداستفاده در ایران و اصفهان بوده که مخالفان و موافقان بسیاری داشته و موردتوجه عموم جامعه بوده است. درحالی‌که استعمال آن تفریح بخشی از افراد جامعه را در برمی‌گیرد، عده زیادی مخالف استفاده از آن بوده و خواهان در امان بودن سلامت جامعه از مضرات قلیان هستند.

صدای قل‌قل قلیان می‌آید

از دیرباز قلیان یکی از دخانیات سنتی مورداستفاده در ایران و اصفهان بوده که مخالفان و موافقان بسیاری داشته و موردتوجه عموم جامعه بوده است. درحالی‌که استعمال آن تفریح بخشی از افراد جامعه را در برمی‌گیرد، عده زیادی مخالف استفاده از آن بوده و خواهان در امان بودن سلامت جامعه از مضرات قلیان هستند. دو سال پیش بود که به‌طور رسمی دستور تعطیل چایخانه‌های اصفهان از سوی فرماندار صادر شد و به دنبال آن پلمپ چایخانه‌ها یکی پس از دیگری توسط مأموران اداره اماکن انجام شد. این امر واکنش چایخانه داران اصفهان را به همراه داشت، آنها تجمع‌هایی را در مقابل استانداری اصفهان برگزار کردند که خواستار لغو این قانون و جلوگیری از بیکار شدن عده زیادی شاغل در این صنف بود؛ اما نه‌تنها این اعتراض‌ها اثرگذار نبود بلکه در پلمپ کردن چایخانه‌ها، پلیس و دیگر سازمان‌ها نیز وارد عمل شده و سفت‌وسخت تر از گذشته به تعطیل کردن این مکان‌ها اقدام کردند. این امر باعث انتقال قلیان از چایخانه به مکان‌های دیگر شد و پدیده‌هایی مثل فست دود، قلیان کشیدن در پارک، چایخانه‌های زیرزمینی و غیره را به دنبال داشت و در طول این مدت پلیس آمارهایی از جمع‌آوری قلیان از تمامی این مکان‌ها را ارائه می‌داد.


بازگشایی قهوه‌خانه‌های اصفهان ممکن نیست

مهدی رفیعی مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ابتدای امسال اعلام کرد که از سال گذشته تاکنون قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در استان طبق قانون بسته شدند و امکان بازگشایی قهوه‌خانه‌ها در اصفهان وجود ندارد. وی اظهار کرده بود که پلمپ قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در اصفهان بر اساس یک خرد جمعی و با هماهنگی دستگاه‌های مختلف در اصفهان صورت گرفته است و اگر امروز قهوه‌خانه غیرمجاز بسته‌شده بر پایه سلایق شخصی نبوده، بلکه بر اساس قانون این کار صورت گرفته است. مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه قرار نیست، قهوه‌خانه غیرمجاز بازگشایی شود، اعلام کرده بود که پلمپ قهوه‌خانه‌ها در برگزاری جلسات پی‌درپی کارگروه‌های سلامت، شورای مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی و در پی هماهنگی کامل با تمام اعضای این کارگروه صورت گرفت.


پلمپ چایخانه‌های خانگی در اصفهان

در مهرماه امسال نیز حمید ترک‌زاده مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان اعلام کرد چایخانه‌های خانگی در اصفهان شناسایی و پلمپ می‌شود. به‌موازات تعطیل چایخانه‌های سطح شهر عده‌ای افراد سودجو و فرصت‌طلب مبادرت به راه‌اندازی چایخانه و عرضه قلیان در منازل و باغ‌های خانوادگی به‌صورت مخفیانه کردند. با افزایش چایخانه‌های زیرزمینی و جلب افراد، بویژه جوانان در محیط‌های مخفی باعث بروز پیامدهای غیرقابل‌جبران در قشر جوان و نوجوان شدند که گاهی علاوه بر تهدید سلامتی آنها با مواد دخانیاتی، احتمال ورود این قشر حساس را به منجلاب مواد مخدر و سایر تخلفات و منکرات در پی دارند. مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان تصریح کرد: ازاین‌رو واحد بهداشت محیط شماره یک اصفهان با همکاری نیروی انتظامی و اداره اماکن با دستور مستقیم و گرفتن حکم ورود از دادستان شهرستان اصفهان، ضمن شناسایی و کشف این قبیل مراکز، علاوه بر تعطیل و پلمپ آنها، پرونده متخلفان را به دادستانی ارجاع و با جلب و بازداشت مستقیم متصدیان و مالکان متخلف توسط نیروی انتظامی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود. این موضوع همزمان با ابهام‌زدایی فعالیت قهوه‌خانه‌ها در مجلس مطرح شد و نمایندگان با بررسی استفساریه رفع ابهام از فعالیت قهوه‌خانه‌های سنتی با قید یک‌فوریت موافقت کردند. در نشست علنی یکشنبه یکم بهمن‌ماه جاری، قوه مقننه در جریان بررسی درخواست یک‌فوریتی طرح استفساریه تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با ۱۲۰ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه با بررسی آن به‌صورت یک‌فوریت موافقت کردند. محمدجواد کولیوند در توضیح درخواست خود برای بررسی طرح مذکور به‌صورت یک‌فوریت گفت: قانون جامع مبارزه ملی با دخانیات سال ۸۵ به تصویب رسید که اشاره به ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن اداری دارد. این در حالی است که مصرف قلیان در اماکنی به نام قهوه‌خانه مرسوم بوده که بیش از ده‌ها سال در جامعه فعالیت دارند و تحت نظارت دقیق اتحادیه صنفی خود هستند و افراد متقاضی کاملاً آگاهانه وارد این اماکن می‌شوند. رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بابیان اینکه قهوه‌خانه‌ها یکی از نمادهای سنتی کشور است، اظهار کرد: جمع‌آوری بدون برنامه قلیان علاوه بر آثار سوء، باعث بیکاری فعالان این حوزه می‌شود پس این استفساریه برای رفع ابهام از قانون درباره فعالیت قهوه‌خانه‌ها و اتاق‌های مخصوص استعمال دخانیات در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری طرح‌شده که خواستار بررسی آن به‌صورت یک‌فوریت هستیم. در صورت تصویب نهایی این استفساریه اماکن عمومی مذکور در تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات شامل قهوه‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی و اتاق‌های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری نخواهد شد.


رایزنی برای فعالیت رسمی ۲۶۰ چایخانه دار در اصفهان

در همین راستا محسن فلاح رئیس اتحادیه چایخانه‌داران اصفهان نیز اعلام کرد در حال حاضر ۲۱۱ واحد صنفی در شهر اصفهان دارای مجوز فعالیت بوده و حدود ۵۰ واحد صنفی دیگر نیز در اتحادیه چایخانه‌داران دارای پرونده صنفی هستند. با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین در صورت موافقت دادستان و مسئولان بهداشتی استان اصفهان چایخانه‌های اصفهان فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز می‌کنند و رایزنی‌های لازم برای تحقق این امر در دستور کار اتحادیه چایخانه‌داران و اتاق اصناف اصفهان قرار دارد. فلاح بابیان اینکه به دنبال بسته شدن چایخانه‌های اصفهان در دو سال گذشته حدود 2 هزار و 500 نفر بیکار شده‌ بودند، افزود: تعدادی از واحدهای صنفی مجازی که در دو سال گذشته در شهر اصفهان فعال بودند اجازه عرضه قلیان را نداشته و ازنظر اقتصادی در شرایط مناسبی نبودند. وی بابیان اینکه اتحادیه چایخانه‌داران نظارت‌های لازم را در زمان فعالیت چایخانه‌های اصفهان در کنار پلیس اماکن و مرکز بهداشت استان اصفهان در دستور کار داشته است، اضافه کرد: برای این امر ۱۰ بازرس در ساعات مختلف شبانه‌روز روی این مراکز نظارت‌های مستمر داشتند. فلاح تأکید کرد: امیدواریم هرچه زودتر با همت و توجه مسئولان قضایی و بهداشتی استان اصفهان فعالیت چایخانه‌های اصفهان دوباره به قوت قبل برگردد.


اگرچه دو سال از ممنوعیت عرضه قلیان در چایخانه‌های اصفهان می‌گذرد و هنوز تصمیم مشخص و قانونی برای ارائه قانونی قلیان گرفته نشده؛ اما به نظر می‌رسد زمزمه‌ها برای عرضه آزاد و قانونی این دخانیات دوباره آغازشده است. از یک‌سو خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندانشان و مصرف دخانیات هستند و معتقدند که همچنان باید عرضه قلیان ممنوع باشد. از سویی دیگر جوانان معتقدند، قلیان کشیدن جزو معدود تفریحات جوانان است و چه‌بهتر که این تفریح به‌صورت قانونی و تحت نظارت به‌جای اینکه در چایخانه‌های زیرزمینی و به‌دوراز مراجع قانونی که امکان بروز تخلفات و انحرافات را بیشتر می‌کند، انجام شود.


در همین راستا برای آنکه نظر مخاطبان اصفهان امروز در مورد این موضوع را جویا شویم، نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی این رسانه انجام شد. از 2 هزار و 429 نفر که در این نظرسنجی شرکت کردند، تقریباً 67 درصد افراد با بازگشت قلیان مخالف‌اند و 33 درصد هم موافق آن هستند. در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را باهم مرور می‌کنیم. بازنشر این نظرات توسط اصفهان امروز به معنی تأیید یا رد آنها نیست.









ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار