نصاب‌های بدون مجوز به معضلی بزرگ تبدیل شده‌اند

اعضا اتحادیه صنف مصنوعات چوبی اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه از مشکلات و موانع موجود بر سر این کار گلایه کردند.

اعضا اتحادیه صنف مصنوعات چوبی اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه از مشکلات و موانع موجود بر سر این کار گلایه کردند.

به گزارش فارسن، اصغر گلشن نایب‌رئیس اول اتحادیه صنف مصنوعات چوبی استان اصفهان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حدود 4 سالی است که رکود عجیبی صنعت ساختمان را فرا گرفته است و این به این دلیل است که پول برای ساخت و ساز یا تجهیز ساختمان‌ها در دست مردم نیست و اگر به شهرداری مراجعه شود متوجه می‌شویم که صدور جواز کسب نسبت به 4 سال پیش به کمتر از نصف هم رسیده است.

وی با بیان این که این رکود به صنعت چوب هم رسیده است، بیان کرد: پیگیری‌های لازم برای مجوز دار شدن واحدهای بدون مجوز انجام شده است اما نصاب‌های سیار، به معضلی بزرگی برای صنعت چوب تبدیل شده است که هر کسی قیمت خودش را به مردم ارائه می‌دهد، این افراد مغازه و کارگاهی ندارند و فرارهای مالیاتی هم دارند در عین حال که بیمه و هزینه اجاره مغازه هم ندارند و از همین رو قیمت‌های پایین‌تر از بازار ارائه می‌دهند و این موجب بیکار شدن واحدهای مجوز دار شده است.

نایب‌رئیس اول اتحادیه صنف مصنوعات چوبی استان اصفهان با بیان این که برای ساماندهی این نصاب‌های غیرمجاز اقداماتی انجام شده است، عنوان کرد: یکی از این اقدامات این است که واحدهای مجوز دار، نصاب‌های غیر مجاز را تحت پوشش قرار دهند تا اتحادیه برای آن‌ها کارت سیار صادر کند.

علی فخر نایب‌رئیس دوم نیز در این نشست عنوان کرد: با حذف افراد غیرمتخصص و جایگزینی افراد متخصص هم باعث حفظ حقوق مصرف‌کننده می‌شود و هم به نفع واحدهای صنفی مجوزدار می‌شود.

محمدرضا جانثاری دبیر اتحادیه نیز تصریح کرد: حدود 2 هزار و 728 واحد صنفی بازرس شده‌اند که یک هزار و 457 واحد صنفی پروانه کسبی گرفته و بیش از 400 واحد نیز در دست اقدام است، پروانه بیش از 200 واحد کسبی نیز منقضی شده و حدود 170 واحد کسبی نیز پلمپ و 165 مورد بازگشایی شده‌اند.

مجید آذربایجانی تصریح کرد: اصناف و کسبه نمادی از فرهنگ یک شهر هستند و کمک به ارتقا صنعت هر شهر نیاز به هماهنگی و همکاری تنگاتنگ دارد و از همین رو نباید اجازه ورود افراد غیر متخصص به اصناف را بدهیم اما تنها در حد حرف مطرح شده است.

وی با بیان این که صلاحیت تخصص صنفی را چه نهادی باید نظارت کند، خاطرنشان کرد: راحت گرفتن روند صدور جواز کسبی باعث رکود بیشتر در صنف مصنوعات چوبی شده است، با 20 ساعت کلاس فنی و حرفه‌ای نمی‌شود متصور شد که فرد دارای تخصص شده است.

عضو هیأت رئیسه اتحادیه یادآوری کرد: قدرت جواز کسب تنها در حد یک وام 5 میلیونی است، در سایر کشورها حداقل یک سابقه کاری در یک کارگاه نیاز است تا به فردی مجوز کسبی داده شود، 97 درصد شکایات مربوط به پیمانکاران بوده است، کاری که سراسر نیاز به تخصص و مهارت و تجربه دارد اما صنعت چوب کشور روز به روز رو به عقب حرکت می‌کند و این به این دلیل است که دید کافی به تجربه و تخصص نشده است.

محمدرضا سرور نیز مطرح کرد: اگر 10 نکته را در قراردادها رعایت کنیم تعداد شکایات کم می‌شود، رعایت مدت اجرای پروژه، عدم استفاده از ماده اولیه ثبت شده در قرارداد، استفاده از پرسنل آموزش ندیده، فراهم نبودن بستر محیط کار، حضور مستمر پیمانکار، رعایت تعهدات مالی کارفرما، رعایت تعهدات خدمات پس از فروش از جمله این موارد است.

سید محمد سجادیه بازرس اتحادیه در این نشست تأکید کرد: اولین اقدام اتحادیه برای رونق کسب و کارها در فضای مجازی، رایزنی با شرکت‌های فعال در کسب و کارهای در فضای مجازی است که اعضا نیز از کلاس‌های آموزشی این شرکت است، در یکی از شبکه‌های مجازی حدود 5 میلیون کسب و کار مجازی فعال است و ما نیز تلاش داریم تا بخشی از خدمات شغلی خود را به این بستر منتقل کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار