سی‌وسه‌ پل اصفهان، منتظر "آری یا نه" به حصار

اتفاقات رخ داده طی ماه‌های گذشته و چند سقوط از سی و سه پل اصفهان، باعث شده که موضوع نرده‌گذاری این پل تاریخی ۴۰۰ ساله مطرح شود و سرنوشت این موضوع همچنان در انتظار تصمیم مسئولان میراث فرهنگی است.

اتفاقات رخ داده طی ماه‌های گذشته و چند سقوط از سی و سه پل اصفهان، باعث شده که موضوع نرده‌گذاری این پل تاریخی ۴۰۰ ساله مطرح شود و سرنوشت این موضوع همچنان در انتظار تصمیم مسئولان میراث فرهنگی است.
به گزارش تسنیم ، سی و سه پل اصفهان، بنای 400 ساله در ماه‌های اخیر مجدد در صدر اخبار قرار گرفته، که این صدر بودن نه به دلیل تاریخی بودن آن، بلکه به دلیل حوادثی است که پیرامون این پل تاریخی رخ داده است.
از ماجرای پرت شدن دختر بچه از سی و سه پل و تا سقوط نوجوان 17 ساله‌ای که هنگام سلفی گرفتن در دهانه پل به پایین پل پرت شده و در یکی از بیمارستان اصفهان بستری شده است.
اما این اتفاقات اخیر ماجرای تازه‌ای نیست که در حطیه سی و سه پل رخ داده باشد، بلکه در طول سال‌های گذشته از این دست رخدادها گاه رسانه‌ای و گاه در سکوت خبری پیش آمده است.
دلایل این سقوط بی‌توجهی به مناسبات محیطی سی‌وسه پل تخمین زده شده که این پل تاریخی بیش از 400 سال است که بدون حفاظ و نرده در دهانه‌های خود حیات دارد اما متولیان و میراث‌دوستان درباره این حوادث نظرات متعدد داشتند.

نرده‌گذاری سی و سه‌ پل طرحی بود که در ابتدای رسانه‌ای شدن سقوط دختر بچه از این پل تاریخی از سوی مسئولان مطرح شد که این طرح با موافقت و مخالف روبرو شد اما تصمیم نهایی مسئولان میراث فرهنگی اجرای این طرح در دهانه‌های پل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی بود.

با گذشت چند ماه از طرح موضوع نرده‌گذاری سی و سه پل اما تکلیف اجرای این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیرامون اجرایی شده این طرح به خبرنگار تسنیم گفت: نرده گذاری الزاماً باید انجام شود؛ ایمن‌سازی سی‌وسه‌پل با طرح قبلی متفاوت است. مواد مورد استفاده از چوب نیست بلکه از فلز است و از لحاظ سبک اجرایی و معماری به بنا و سیما آسیب نمی‌رساند.

فریدون الهیاری گفت: با وجود اینکه در ایمن‌سازی یک چیز جدید روی پل قرار می‌گیرد، اما راه دیگری نیست زیرا این پل به عنوان یک معبر عمومی در حال استفاده بوده و طبیعی است که معبر عمومی با این حجم تردد باید ایمن‌سازی شود.

وی بیان کرد: پس از سی‌وسه‌پل ایمن‌سازی پل خواجو را در دست اقدام داریم اما سی‌وسه‌پل در اولویت است.

اما آیا این طرح باید اجرایی شود؟

تاکنون چندین مورد فوت ‌به دلیل سقوط از این پل تاریخی اتفاق افتاده است. با این حال نحوه کار گذاشتن و حجم دخالت‌ها با ایجاد نرده در سی و سه پل موجب انتقادات فعالان میراث فرهنگی و مرمت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره طرح نرده گذاری و حفاظت از دهانه‌های سی‌وسه پل به خبرنگار تسنیم گفت: سی‌وسه پل یک مگان گردشگر محور و معبر عمومی و پیوند دهنده گذر شمال به جنوب شهر است و به دلیل رخ دان حوادثی چون سقوط کودک از این پل، تصمیماتی برای ایمن‌سازی پل اخذ شده است.

ناصر طاهری با اشاره به انتقادات مطرح شده پیرامون اینکه نرده‌گذاری پل هویت این بنا را دست‌خوش تغییر می‌کند، افزود: ما می‌دانیم که این بنا در طول 400 سال گذشته بدون حفاظ و به همین شکل بوده اما با توجه به اتفاقاتی که در طول سال بر اثر سقوط گردشگران از پل رخ می‌دهد، ضرورت ایجاد حفاظ و ایمن‌سازی پل برای ما مسجل شد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از آثار تاریخی در ایتالیا و فرانسه اگر پرتگاهی در اثر تاریخی وجود داشته باشد آن را ایمن می‌کنند، تصریح کرد: سی‌وسه پل و تمام ابنیه تاریخی استان بیمه هستند اما رخ داده حوادث دلخراشی چون سقوط کودک از پل، ما را برآن داشت که طرح نرده‌گذاری و حفاظت از پل را در شورای فنی میراث فرهنگی مطرح کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان یک نمونه نرده را در یک دهنه از پل نصب کرده است و استعلام درستی آن را از میراث فرهنگی انجام داده، گفت: این طرح با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده دارای نظر‌های متعددی در شورای فنی است که عده‌ای برسر مصالح نرده‌گذاری، استفاده از چوب یا شیشه نکاتی را مطرح می‌کنند.

طاهری با بیان اینکه استفاده از مصالح متضاد در ایجاد نرده در دهانه‌های سی‌وسه‌ پل به نمای الحاقی داشته باشد از نظر مبانی مرمتی صحیح‌تر است، گفت: این طرح همچنان در شورای فنی در دست بررسی است و به دلیل حساسیت این موضوع مطالعات و همچنین بهره‌گیری از تجربیات جهانی در مسئله فوق مورد توجه کارشناسان میراث قرار دارد.

سرانجام نهایی پل 400 ساله اصفهان چیست؟

از سوی دیگر علیرضا جعفری زند کارشناس میراث فرهنگی در این مورد می‌گوید: پل محل عبور و مرور است هر کسی رد می‌شود و ممکن است اتفاقی بیفتد، باید احتیاط کرد به نظر من تغییر فرم هویت آن را تغییر می‌دهد.

وی گفت: می‌توان به جای نرده مسیر عبور مرور را تغییر داد اما نباید خود پل را تغییر داد، برای مثال برای جلوگیری از اتفاقات نمی‌توان تمام حاشیه خیابان را نرده و یا فنس کشید بکشیم ؛ لازمه آن احتیاط است وقتی یک نفر می‌افتد در بوق و کرنا می‌کنند اما سوال من این است در همین شهر اصفهان آحوادث دیگری رخ نمی‌دهد؟ پس باید افراد در این موارد احتیاط به خرج دهند.

جعفری زند بیان کرد: فنس و نرده گذاشتن سبب تغییر هویت بنای تاریخی است و موافق آن نیستم نباید تغییر فرم ایجاد شود، عالی قاپو نرده‌های چوبی از قدیم داشته حالا یک نفر تکیه بدهد و بیفتد. می‌شود نرده را استحکام بخشید اما تغییر در آن صحیح نیست.

باید دید چه سرانجامی در انتظار سی و سه پل است. اینکه بالاخره این پل محصور در نرده‌های چوبی بی‌قواره می‌شود یا اینکه رها از آن، همه و همه در گرو تصمیماتی است که به زودی برای آن گرفته می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار