سرمایه‌گذاری در خانه‌های تاریخی برای بخش خصوصی به صرفه نیست

جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری مدت مدیدی است که از جانب مسئولان و مدیران استانی مطرح می‌شود! این درحالی است که زیر ساخت‌های کافی و تسهیلات قانونی برای بخش خصوصی تدوین نشده و همین موضوع تلاش‌های کارشناسان میراث فرهنگی را برای جذب سرمایه‌های خارجی به بیراهه برده است.

جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری مدت مدیدی است که از جانب مسئولان و مدیران استانی مطرح می‌شود! این درحالی است که زیر ساخت‌های کافی و تسهیلات قانونی برای بخش خصوصی تدوین نشده و همین موضوع تلاش‌های کارشناسان میراث فرهنگی را برای جذب سرمایه‌های خارجی به بیراهه برده است.

به گزارش ایسنا، جریان آزادانه اطلاعات در بدنه میراث فرهنگی نخستین چیزی است که برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیاز است. زاهد شفیعی، مدیر گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان معتقد است باید تعاریف جدیدی در بحث‌های باز آفرینی داشته باشیم و سعی کنیم شبیه به آنچه در همه جای دنیا متداول است جوامع محلی را درگیر بازآفرینی بناها و بافت‌های تاریخی کنیم.

شفیعی همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که مردمی که در بافت‌های تاریخی زندگی می‌کنند باید بدانند کجا زندگی می‌کنند. نقش خانه‌ها و ساختمان‌های تاریخی موجود در محله‌های خود را بدانند و به آنها به چشم موانع توسعه و ساخت و ساز در محله نگاه نکنند. این در حالی است که در بسیاری از بافت‌های تاریخی دنیا که به شکلی موفق بازآفرینی شده‌اند رد پایی از حضور مردم به چشم می‌خورد.

شفیعی ادامه می‌دهد: همه خانه‌ها و ساختمان‌های تاریخی که در اصفهان وجود دارد باید برای کاربری‌های جدید امکان سنجی شود. کارکرد و فعالیتی که خانه‌های تاریخی می‌توانند بپذیرند لزوما اقامتگاهی یا گردشگری نیست. برای مثال یک خانه تاریخی می‌تواند تبدیل به یک مجموعه فرهنگی یا عمومی شود. سازمان‌های مختلف و حتی بخش خصوصی باید طی تفاهم نامه‌هایی با اداره کل میراث فرهنگی به بازآفرینی این خانه‌ها ورود پیدا کنند.

مدیر گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان بر لزوم تدوین بسته‌های پیشنهادی توسط اداره کل میراث فرهنگی برای هر بنا تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: باید کاملا روشن و تعریف شده باشد تا سرمایه‌گذار با اطلاعات کامل به موضوع وارد شود. بسته‌ای که برای این اماکن تعریف می‌شود باید بر اساس موقعیت قرارگیری، کاربری‌های اطراف، معماری، تاریخچه و هویت هر بنا باشد. وضع موجود، مالکیت، وضعیت سازه‌ای، هزینه‌های احتمالی برای مرمت، کاربری پیشنهادی و دیگر اطلاعات بناهای تاریخی موجود در سطح شهر اصفهان باید در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود اما با توجه به زیر ساخت‌های موجود سرمایه گذاری در بناهای تاریخی برای بخش خصوصی به صرفه نیست.

به گزارش ایسنا؛ در نتیجه زمانی می‌توانیم حرف از سرمایه گذاری بزنیم که پیش از هر چیز ویژگی ها و وضعیت موجود بناها و ساختمان‌های تاریخی، توسط سازمان میراث فرهنگی به صورت کاملا شفاف عرضه شوند زیرا تا پیشنهادی ارائه نشود سرمایه‌گذار جذب نخواهد شد. جریان آزاد اطلاعات آن چیزی است که در مرحله نخست مورد نیاز است و اگر این موضوع عملیاتی نشود هر یک از خانه‌های تاریخی می‌تواند موجب ایجاد رانت در بدنه میراث فرهنگی شود.

شفیعی در این رابطه می‌افزاید: وظیفه میراث فرهنگی در مرحله نخست حفظ خانه‌های تاریخی موجود است که با توجه به همه محدودیت‌هایی که برای این سازمان از نظر منابع مالی وجود دارد تلاش خود را برای دستیابی به این مهم می‌کند. اولویت میراث فرهنگی تغییر کاربری این خانه‌ها به تجهیزات گردشگری است.

حمید امینی- معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان در این خصوص به خبرنگار ایسنا می‌گوید: خانه‌های تاریخی که در تملک اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد املاک دولتی محسوب می‌شود و از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی که در قانون چهارم توسعه تعریف شده است به بخش خصوصی داده می‌شود.

وی تاکید می‌کند: گرچه این قانون می‌توانست بهتر باشد و نیازمند بازنگری است، اما اداره کل میراث به بسته‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی و به خصوص خارجی توجهی ویژه دارد. آنچه برای سازمان میراث فرهنگی اهمیت دارد حفظ شان بنا و موجودیت بناهای تاریخی است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار