گُل‌هایی که عطر خوش نوجوانی و جوانی را به یغما می‌برد!

زنگ هشدار افزایش نرخ اعتیاد به ویژه با وجود موادمخدر جدید در نوجوانان و مدارس به صدا درآمده و نیاز به اقدامی عاجل است.

زنگ هشدار افزایش نرخ اعتیاد به ویژه با وجود موادمخدر جدید در نوجوانان و مدارس به صدا درآمده و نیاز به اقدامی عاجل است.

به گزارش ایسنا، سن این دست آسیب‌های اجتماعی متأسفانه به دوره راهنمایی رسیده و حتی در برخی مواقع می‌شنویم که سن دبستان هم درگیر این موضوع شده و موادمخدر جدید بلای جان آینده‌سازان مملکت شده است.

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی و مشاوره خانواده در ملایر با اشاره به وجود ماده‌مخدر جدید به نام «گُل» به خبرنگار ایسنا گفت: خود بچه‌ها هم نسبت به عواقب استفاده از آن اطلاعات ندارند، در واقع بسیاری از خانواده‌ها و نوجوانان گمان می‌کنند معتاد یعنی کسی که تریاک بکشد و خانواده‌ها حتی فکر می‌کنند همه موادمخدر مانند تریاک، بو دارد و اطلاعی از موادمخدر جدید ندارند.

بهروز احمدی افزود: متأسفانه در جلساتی که برای والدین می‌گذاریم تا حوزه‌های آسیب نوجوانان را تشریح کنیم افزون بر ۷۰ درصد آنها حتی از ماده‌مخدری مانند «گُل» خبر ندارند.

وی با بیان اینکه سن اعتیاد در کشور آنقدری پایین آمده که یک هشدار برای مسئولان و خانواده‌هاست، اعتیاد را بزرگترین آسیبی دانست که باید در مدارس جدی گرفته شود.

این مدرس آسیب‌های اجتماعی گفت: باقی آسیب‌ها به پیچیدگی و گستردگی اعتیاد نیستند، در واقع در جامعه دانش‌آموزی باقی آسیب‌ها آمار بالایی ندارد، مسائلی مانند فرار از خانه یا خودکشی گرچه وجود دارد اما نادر است.

جای خالی درسی به اسم «آسیب‌های اجتماعی»

وی با بیان اینکه در مدارس درسی به اسم «آسیب‌های اجتماعی» تدریس نمی‌شود و جای آن خالی است، خاطرنشان کرد: درسی به اسم آسیب‌های اجتماعی که متخصصان آن را آموزش بدهند نداریم، به طور قطع جای خالی چنین درسی به صورت رسمی در میان کتب آموزشی خالی است.

وی افزود: حتی درس مهارت‌های زندگی هم در مدارس اختیاری است، ضمن اینکه باید برای اولیا بسته‌های تشویقی مثل تخفیف در شهریه درنظرگرفته شود تا در این جلسات حضور پویایی داشته باشند.

این کارشناس مشاوره با انتقاد از اینکه در فرهنگ ما همیشه گمان می‌شود اتفاق بد برای همسایه رخ می‌دهد و خطر در کمین عزیزانمان نیست، گفت: باید سپرهای دفاعی را از سن دبستان برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم و این میسر نمی‌شود مگر با همکاری خانواده‌ها اما متأسفانه حتی در سن دبستان که موضوع کنکور مطرح نیست هم نمره ریاضی برای والدین از مهارت‌های زندگی و تربیت فرزندانشان مهمتر است و حاضر هستند برای معلم خصوصی ریاضی هزینه کنند اما برای مشاوره هزینه‌ای نکنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یک فرهنگ غلطی در میان خانواده‌ها وجود دارد که انگار اگر حرفی از آسیب‌ها نزنند یعنی آن اتفاق در خانه‌شان رخ نمی‌دهد در حالیکه آسیب‌ها پشت در خانه‌ها، در تاکسی، مترو، پارک محله و ... وجود دارد.

احمدی اظهار کرد: باید خیلی زودتر از آن که نوجوان در معرض انحرافات و آسیب‌ها باشد او را با چیزی به اسم فشار همسالان آشنا کنیم، اینکه مهارت «نه گفتن» داشته باشد حتی اگر همسالان او را مسخره کردند.

وی تصریح کرد: اعتماد به نفس نوجوانان را باید بالا ببریم و این‌ها پایه‌های خودآگاهی است که باید برای آموزش روی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری جدی کنیم.

فقدان الگوسازی مناسب و اعتماد به نفس کاذب؛ از علل روی آوری به اعتیاد

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز با اشاره به مضرات اعتیاد به خبرنگار ایسنا گفت: امروزه آگاهی از آسیب‌های سوءمصرف موادمخدر جنبه عمومی دارد اما متأسفانه مواردی چون فقدان الگوسازی مناسب، اعتماد به نفس کاذب یا خودفریبی که برخی جوانان ما بدان مبتلا هستند، در کنار برخی مشکلات اجتماعی، شماری از مردان، زنان و جوانان ما را به این مسیر انحرافی می‌کشد که سرانجامی جز خسران و زمستانی بی‌پایان را به دنبال ندارد.

عبدالعظیم رضایی توسعه، عمران و تأمین آینده این سرزمین را منوط به وجود جوانانی سالم، پرنشاط و امیدوار به آینده دانست که جامعه به خوبی از آنها حمایت کرده و آنها نیز خادمان خوب جامعه و خانواده خود هستند.

وی گام بزرگ مددجویان در ورود به کمپ و آغاز فرآیند درمان را اقدامی شجاعانه و مهم برشمرد و افزود: گام مهمتر و شجاعانه‌تر تداوم و ایستادگی بر درمان پس از خروج از کمپ و حمایتی است که اجتماع و دولت موظف است از این مددجویان به عمل آورد.

رضایی اصلاح نگاه عمومی به معتادان را ضرورتی دیگر دانست و افزود: این سخن رایج باید به باور رایج تمامی ما بدل شود که «اعتیاد، جرم نیست» بلکه بیماری است و همچون تمامی بیماری‌ها همه افراد سالم نیز ممکن است در معرض آن قرار گیرند.

وی مسئولیت‌پذیری و قبول این واقعیت که ما مسئول زندگی خود هستیم را ضرورتی دیگر در مبارزه با این بیماری برشمرد و ادامه داد: خداوند ما را عاقل و صاحب اختیار آفریده و این مؤید وظیفه و مسئولیت ما در قبال خویشتن و دیگری است.

فرماندار ملایر هدف از اجرای طرح کرامت در شهرستان را ایجاد آگاهی، انزجار و کاهش آسیب بزرگ اعتیاد در کشور دانست که به صورت پایلوت در سطح ملایر درحال اجراست.

وی یکی از زوایای مهم طرح کرامت در کنار موارد فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و درمان را حمایت از فرد مددجو پس از درمان عنوان کرد و افزود: یکی از وجوه این حمایت در قالب مهارت‌آموزی و اعطای تسهیلات ارزان و آسان، ویژه این افراد صورت خواهد گرفت.

فرماندار ملایر با تأکید بر اینکه باید یک اقدام جهادی در این زمینه صورت گیرد و اگر جز این باشد بی‌ثمر است، گفت: تمامی اقدامات باید منجر به خروجی شود و حاصل اجرای طرح کرامت باید برای عموم مردم محسوس باشد.

رضایی خاطرنشان کرد: وزیر کشور در پیامی به استانداران سراسر کشور از ایشان خواستند تا به تأسی از شهرستان ملایر و در راستای ایجاد برانگیختگی عمومی اقدام به برگزاری همایش پیاده‌روی مبارزه با سوء مصرف موادمخدر کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار