کسبه‌ای که ترجیح می‌دهند در شهر بمانند

یکی از صاحبان بنگاه‌های خشکبار در اصفهان می‌گوید: ترافیک و هرج و مرج خیابان ولی عصر را قبول داریم اما ما سال‌هاست که در این محل فعالیت می‌کنیم و به نوعی کسب و کار ما در این منطقه رونق گرفته است، با جابجایی مدت‌ها زمان می‌برد تا به شرایط امروز برسیم.

هرج و مرج، سد معبر، شلوغی و آلودگی هوا در خیابان‌های مرکزی شهر ناشی از فعالیت بی سروسامان عمده‌فروشی‌هایی است که کلید حل مشکلات آن در دست مدیریت شهری است.
به گزارش تسنیم ، یکی دو ساعت از طلوع آفتاب که بگذرد کم کم سر و کله‌شان پیدا می‌شود، با خود سر و صدا، بوق و دود و کلافگی می‌آورند، نیمی از عرض خیابان در مالکیت آنهاست، پیاده‌روها نیز همین‌طور. این ترافیک خسته کننده را خودروهای باربری ایجاد می‌کنند که بارشان "خشکبار" است، سال‌هاست که خیابان ولی‌عصر و جهاد اصفهان را به میدان بزرگ عمده‌فروشی خود تبدیل کرده‌اند.

وضعیت ترافیکی خیابان‌ ولی‌عصر اصفهان مدت‌هاست به کلافی پیچیده تبدیل شده که سرنخ آن در دست مدیریت شهری است. صدها انبار عمده فروش خوار و بار و خشکبار در این خیابان، رفت و آمد خودروهای سنگین باربر، بسته شدن گاه و‌ بی‌گاه عرض خیابان و پیاده‌روها ترافیکی خسته کننده را در این منطقه از اصفهان رقم زده است، ترافیکی که از ساعات ابتدایی روز تا آخر شب ادامه دارد.

از مدت‌ها پیش شهرداری اصفهان برای برطرف کردن مشکل این خیابان و سر و سامان دادن به فعالیت انبارداران خوار و بار و خشکبار پروژه احداث بازار عمده فروشان این صنف را کلید کرد.

این بازار اختصاصی قرار است در شرق اصفهان و در ضلع شرقی میدان مرکزی میوه و تره‌بار احداث و راه‌اندازی شود.

مهر 95، کلنگ‌زنی بازار مرکزی خشکبار اصفهان

کلنگ احداث این میدان مرکزی، مهرماه سال گذشته به زمین زده شد و اکنون چیزی حدود یک سال و نیم از آغاز ساخت و ساز در این میدان می‌گذرد. قرار است عمده فروشان خوار و بار و خشکبار اصفهان که بیشتر آنها در بنگاه‌های خود در خیابان‌های ولی عصر، جهاد و صمدیه لباف به کسب و کار مشغول‌اند با در اختیار گرفتن واحدهای خود در بازار مرکزی خشکبار خیابان‌های مرکزی شهر را ترک کرده و به بازار اختصاصی خود منتقل شوند.

براساس اطلاعاتی که در روز کلنگ‌زنی بازار مرکزی خشکبار اصفهان منتشر شد این بازار در زمینی به مساحت 14 هکتار احداث می‌شود. شامل 35 بلوک و 105 واحد انبار است، این پروژه در 3 فاز و با هزینه‌ای نزدیک به یک هزار و 500 میلیارد تومان اجرا می‌شود.

با اجرای این پروژه بار ترافیکی خیابان‌ ولی عصر و خیابان‌های جهاد و صمدیه در مناطق غربی اصفهان کاهش یافته و توزیع سفر در غرب و شرق اصفهان متوازن می‌شود.

اکنون و با گذشت بیش از یک سال از کلنگ‌زنی این طرح مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان از افتتاح فاز نخست این پروژه در اواسط سال آینده خبر می‌دهد اما در این میان مشکل عمده فروشان خوار و بار و خشکبار اصفهان چیز دیگری است.


کسبه‌ای که ترجیح می‌دهند در شهر بمانند

یکی از صاحبان بنگاه‌های خشکبار در اصفهان به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ترافیک و هرج و مرج خیابان ولی عصر را قبول داریم اما ما سال‌هاست که در این محل فعالیت می‌کنیم و به نوعی کسب و کار ما در این منطقه رونق گرفته است، با جابجایی مدت‌ها زمان می‌برد تا به شرایط امروز برسیم.

وی افزود: زمانی که این محل به صورت کامل افتتاح شود زمان می‌برد و با توجه به اینکه مدت‌هاست بازار در رکود است و کسبه توان مالی بالایی ندارند ترجیح می‌دهند در شهر به فعالیت خود ادامه دهند.

درخواست میلیاردی شهرداری و کسبه‌ای که توان مالی ندارند!

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: طرح ساخت بازار مرکزی خشکبار در دراز مدت خوب است اما در حال حاضر بر سر مبلغ توافق نشده است.

حسین جوانی ادامه داد: شهرداری اصفهان برای هر دهانه بنگاه در این بازار مبلغ یک میلیارد و 550 میلیون تومان را اعلام کرده است، اما کسبه اکنون نیز مبلغ را در اختیار ندارند.

وی با بیان اینکه شهرداری 500 میلیون تومان این مبلغ را از هر نفر به صورت نقد دریافت می‌کند و یک میلیارد و 50 میلیون تومان دیگر باید در اقساط 48 ماهه پرداخت شود، گفت: تا کنون چند نفر ثبت‌نام کرده‌اند اما زمانی که محل را دیدند عنوان کردند که هنوز این بازار راه نیفتاده و راه اندازی آن 3،4 سال به طول می‌انجامد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه به شهرداری پیشنهاد دادیم که همه این مبلغ را اقساطی کند، اظهار داشت: بهتر است شهرداری برای رفاه حال کسبه تخفیفی قائل شود و زمانی که این بازار راه اندازی شد مبلغ پرداخت شود ولی شهرداری گفت که قیمت کمتر نمی‌شود.

جوانی با بیان اینکه 1100 واحد زیر مجموعه اتحادیه ما فعالیت می‌کنند، گفت: کسانی که توانایی مالی داشته باشند از این تسهیلات استفاده می‌کنند اما 60،70 واحد عمده فروش هستند که آنجا سرمایه‌گذاری خواهند کرد، البته اکنون بازار در رکود است و این عمده‌فروشان نیز تمایل چندانی برای رفتن ندارند.

وی با بیان اینکه این طرح می‌تواند سرنوشت خوبی داشته باشند، گفت: همان طور که شرکت‌های تعاونی از خیابان مسجد سید و تعمیرگاه‌های خودرو از خیابان بهشتی و کاشانی منتقل شدند و امروز هرکس می‌داند برای چه کاری به چه محل باید مراجعه کند، نتیجه این اقدام هم در دراز مدت خوب است اما باید تسهیلات داده شود تا سرمایه‌گذاری راضی باشد.

فاز نخست میدان خشکبار سال آینده افتتاح می‌شود

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره آخرین وضعیت احداث این بازار گفت: پروژه ساماندهی عمده فروشان خشکبار و خوار و بار اصفهان اکنون در فاز نخست شامل 27 سوله در حال ساخت است و حداکثر تا اواسط سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

اصغر کشاورز افزود: بحث زیرساخت‌ها در حال انجام است و تمهیدات لازم پیش بینی شده و با ارگان‌های مربوطه وارد مذاکره شده‌ایم. فاز دوم نیز ان‌شالله از ابتدای سال آینده با انتخاب پیمانکار آغاز و عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که در زمان کلنگ‌زنی، از امسال به عنوان زمان بهره برداری از فاز نخست طرح صحبت می‌شد، آیا فاز نخست امسال به سرانجام می‌رسد، بیان کرد: بحث افتتاح این طرح طی سال جاری را نداشتیم، پروژه پیش‌رفته و به خوبی در حال کار شدن است، خیابان‌سازی و اقدامات دیگر نیز سال آینده انجام می‌شود.

ظرفیت شهرداری و سازمان میادین محدود است

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در پاسخ به انتقادات صنف خشکبار درباره میزان تسهیلات، گفت: شهرداری براساس مصوبه شورا، شرایط واگذاری را دارد، شورا مصوب کرده و ما براساس آن موظف به واگذاری هستیم. فعالان این صنف از توان مالی خوبی نسبت به سایر صنوف برخوردار هستند، ظرفیت شهرداری و سازمان میادین هم محدود است، اما برای اینکه مجدداً به اصناف کمک شود قرار بر این شد که شرایط بهتری را درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: براین اساس کسبه باید متعهد شوند زمانی که بازار مرکزی راه اندازی شد این محل را بسته و در محل جدید فعالیت کنند، در این صورت شرایط ویژه‌تری در اختیار آنها قرار می دهیم.

به گزارش تسنیم، ساماندهی مشاغل شهری که بسیاری از خیابان‌های شهر را به پارکینگ‌های بزرگ اختصاصی خود تبدیل کرده‌اند از جمله مطالبات شهروندان است.

در این میان هرج و مرج، سد معبر، شلوغی و آلودگی هوا در خیابان‌های مرکزی شهر ناشی از فعالیت بی سر و سامان عمده‌فروشی‌هایی است که برای جدا شدن از محل کسب و کار آبا و اجدادی خود این روزها مقاومت می‌کنند اما آرامش شهر در گرو اقدامات مدیریت شهری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار