نرده های حفاظتی ایوان کاخ عالی قاپو بازآفرینی می شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مرمت ایوان کاخ باشکوه عالی قاپو به پایان رسیده است و به عقیده کارشناسان تا ۵۰ سال آینده این ایوان نیاز به مرمتهای اساسی نخواهد داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مرمت ایوان کاخ باشکوه عالی قاپو به پایان رسیده است و به عقیده کارشناسان تا ۵۰ سال آینده این ایوان نیاز به مرمتهای اساسی نخواهد داشت.

فریدون اللهیاری در گفت و گو با مهر، اظهار داشت: مرمت ایوان کاخ زیبای عالی قاپو مراحل پایانی را طی می کند به نوعی که تا چند روز آینده شاهد برچیده شدن داربستهای این ایوان پس از یک دهه خواهیم بود.

وی افزود: مرمت سازه چوبی ایوان کاخ عالی قاپو شامل مرمت ستون های ایوان، مرمت زیر ساخت های کف ایوان در ارتفاع ۱۳ متری از سطح ایوان و همچنین مرمت کلاف کشی و پایه های ستون های این ایوان بزرگ با مساحتی در حدود ۵۰۰ متر مربع بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان مرمت و پاکسازی تزئینات سقف ایوان و پاکسازی بخش هایی از ستون های ۴۰۰ ساله این ایوان را از مهمترین بخشهای مرمتی عالی قاپو برشمرد و گفت: همچنین دیوارهای ایوان که این بخش را به بدنه اصلی کاخ متصل میسازد مرمت شده است که این بخش از تعمیرات به دلیل تزئینات خاص بسیار سخت با دقت بسیار انجام شد.

نرده های حفاظتی ایوان کاخ عالی قاپو بازآفرینی می شود

وی با بیان اینکه در این بخش از مرمت دیوارهای ایوان، لایه های تزئینات متعلق به اوایل دوران صفوی نیز کشف شد، گفت: مرمت سقف و همچنین مرمت کف فرش ایوان عالی قاپو و بازآفرینی نرده های حفاظتی ایوان در مساحتی در حدود ۵۰۰ متر مربع در سه جبهه جنوب، شرق و شمال ایوان از مهمترین بخشهای مرمت ایوان کاخ عالی قاپو بود که پس از پژوهشهای مختلف در این باب انجام شد.

اللهیاری تاکید کرد: ما در ارتباط با نرده های عالی قاپو مطالعات تاریخی و گستردهای انجام داده و به مستنداتی رسیدیم که حفاظی شامل نرده های ساده همراه با فنس کشی، در گذشته های تاریخی این کاخ برای حفاظت از گردشگرن وجود داشته است و بر این اساس نرده های زیبا و منحصر به فردی برای ایوان این بنای تاریخی طراحی و ساخته شد.

تزئینات سقف ایوان، از سخت ترین بخش های عملیات مرمت ایوان کاخ عالی قاپو

وی با تاکید بر اینکه تزئینات سقف ایوان از سخت ترین بخش های عملیات مرمت ایوان کاخ عالی قاپو بوده است، گفت: مرمت کف فرش ایوان عالی قاپو نیز در روزهای آینده به اتمام می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: به زودی داربست های چندین ساله از ایوان کاخ عالی قاپو جمع آوری میشود و با عملیات نورپردازی ایوان کاخ شاهد افتتاح ایوان کاخ عالی قاپو در دهه فجر هستیم.

وی اضافه کرد: به عقیده کارشناسان میراث فرهنگی، ایوان کاخ باشکوه عالی قاپو در طول ۵۰ سال آینده نیازی به مرمت های اساسی ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار