احتمال حمایت ریاض از رقبای حریری در انتخابات آتی پارلمانی وجود دارد

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، ائتلاف حریری با جریان ملی آزاد و حزب‌الله در گرو خانه‌تکانی در جریان المستقبل و ائتلاف ۱۴ مارس است؛ چراکه برخی از عناصر آن با دریافت کمک‌های مالی از عربستان چشم خود را بر منافع لبنان می‌بندند.

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، ائتلاف حریری با جریان ملی آزاد و حزب‌الله در گرو خانه‌تکانی در جریان المستقبل و ائتلاف ۱۴ مارس است؛ چراکه برخی از عناصر آن با دریافت کمک‌های مالی از عربستان چشم خود را بر منافع لبنان می‌بندند.
«احمدرضا روح‌الله‌زاد»، کارشناس مسائل غرب آسیا و دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص اقدامات عربستان برای دخالت در انتخابات پارلمانی لبنان، با اشاره به اینکه احتمال حمایت ریاض از رقبای حریری در انتخابات آتی پارلمانی وجود دارد، بیان داشت: عربستان تکیه‌گاه محکمی برای نخست‌وزیر لبنان نیست.
وی با توجه به اینکه انتخابات آینده پارلمان لبنان حدود سه ماه دیگر برگزار خواهد شد، گفت: قانون جدید انتخابات باعث شده که افراد و جریان­ها در سطح ملی به دنبال آرای مردم باشند. این در حالی است که انتخابات پیشین در سطح منطقه‌ای بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر قانون جدید انتخابات اشاره داشت: این موضوع سبب شده که تشکیل ائتلاف‌ها امید به پیروزی در انتخابات آتی را افزایش دهد. سعد حریری به‌ عنوان مهره عربستان در لبنان محسوب می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد روابط طرفین با توجه به بازداشت اخیر او در ریاض به سردی گراییده است.

وی با اشاره به مواضع اخیر نخست‌وزیر لبنان در قبال حزب‌الله و احتمال شکل‌گیری یک ائتلاف جدید تأکید داشت: اگر حریری با جریان ملی آزاد و حزب‌الله دست به ائتلاف بزند، بدون پشتیبانی ریاض می‌تواند در انتخابات آتی پیروزی را به دست آورد.

دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با توجه به اینکه کمک­‌های مالی عربستان در طی سال­های گذشته بر انتخابات لبنان تأثیرگذار بوده است، افزود: اگر حمایت‌های مالی ریاض در انتخابات آتی به سمت جریان‌های دیگر هدایت شود، احتمالاً رقبای حریری گزینه‌های مطرح خواهند بود.

وی با تأکید بر احتمال تغییر در حمایت­‌های عربستان اشاره داشت: ممکن است ریاض در این دوره از رقبای حریری مانند انور ریفی حمایت کند. عربستان نمی‌تواند تکیه‌گاه محکمی برای حریری باشد؛ لذا ائتلاف او با میشل عون امید به پیروزی را افزایش خواهد داد.

روح‌الله­ زاد با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور لبنان و حزب‌الله در حال حاضر از حریری حمایت می‌کنند، تأکید داشت: فضای کنونی می‌تواند ائتلاف مذکور را شکل دهد. تحقق چنین موضوعی در گرو خانه‌تکانی در جریان المستقبل و ائتلاف 14 مارس است؛ چراکه برخی از عناصر آن با دریافت کمک‌های مالی از عربستان چشم خود را بر منافع لبنان می‌بندند.

وی با توجه به اینکه مواضع اخیر سعد حریری در رابطه با حزب‌الله می‌تواند از سیگنال‌های علاقه‌مندی او به ائتلاف با جریان ملی آزاد و حزب‌الله باشد، مطرح کرد: البته سناریوی دیگری نیز دراین‌بین می‌تواند مطرح باشد. این مواضع می‌تواند به‌عنوان اهرم فشاری برای عربستان ارزیابی شود تا حمایت‌های این کشور به سمت جریان‌های دیگر سوق پیدا نکند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار