مسکن پیشگام ؛ جایگزین مسکن مهر

طرح مسکن پیشگام، در راستای اجرای سیاست ملی بازآفرینی شهری با دستور رئیس‌جمهور در چند استان کشور به‌صورت هم‌زمان آغاز شد.

مهناز احمدی- اصفهان امروز: طرح مسکن پیشگام، در راستای اجرای سیاست ملی بازآفرینی شهری با دستور رئیس‌جمهور در چند استان کشور به‌صورت هم‌زمان آغاز شد. فاز نخست برنامه عملیاتی بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری(مسکن پیشگام) که مطالعات آن در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری در دولت تدوین و به تصویب رسیده است، به‌عنوان مبنای جدید نوسازی در محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی، از واپسین روز هفته گذشته آغاز شد تا بر اساس این طرح، در فاز نخست برای یک دوره پنج‌ساله درمجموع ۵۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده همزمان با بازآفرینی و بهسازی محلات فرسوده بازسازی شوند. مطابق با نسخه پیشنهادی تأمین مالی نوسازی بافت‌های فرسوده برای رفع چالش تأمین یارانه سود برای پرداخت وام نوسازی که در سال‌‌های گذشته به‌عنوان اصلی‌ترین مانع نوسازی بافت‌های فرسوده شناسایی شد ۵ هزار میلیارد تومان منابع از محل صندوق توسعه ملی، بودجه دولت و شهرداری‌ها و منابع داخلی بانک‌ها به کمک گرفته خواهد شد تا از این طریق به‌طور متوسط سالانه ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی به سازندگان در بافت‌های فرسوده پرداخت شود.

محله محوری به‌جای توجه صرف به مقوله مسکن

نسخه جدید نوسازی در بافت‌های فرسوده درعین‌حال با یک ویژگی مهم دیگر نیز همراه شده است و آن اهرم قرار دادن زمین‌های دولتی در اختیار دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌های دولتی برای ساخت پروژه‌های مسکونی و تأمین فضاهای خدماتی و روبنایی در محلات فرسوده شهری است. محله محوری به‌جای توجه صرف به مقوله مسکن، توجه به اقتصاد محله به‌جای توجه صرف به اقتصاد ساکنان بافت‌های فرسوده، توجه به ارتقای کیفیت محله و افزایش سرانه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محله، ارزش‌آفرینی در محلات فرسوده در طول زمان، تأکید بر استفاده از اراضی دولتی، هدفمند کردن تملک و تجمیع اراضی، توسعه محله طی یک دوره زمانی ۱۰ ساله و سرمایه‌گذاری اجتماعی به‌منظور پیشگیری از هزینه‌های آتی مهمترین رویکردهای نسخه جدید نوسازی در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری است. کل بودجه و اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح در طول اجرای برنامه پنج‌ساله ششم توسعه معادل ۱۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده که قرار است ۴۰ درصد از این رقم از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، ۳۰ درصد از سوی دولت و ۳۰ درصد از سوی شهرداری‌ها تأمین شود.

وجود 2 هزار و 700 محله ناکارآمد در 543 شهر ایران

طرح مسکن «پایاپای» به‌عنوان بخش نخست از برنامه پنج‌ساله نوسازی بافت فرسوده، با واگذاری اراضی دولتی و عمومی به سرمایه‌گذاران ساختمانی آغاز می‌شود. وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه محله‌ها در ارتباط و وابستگی به هم‌معنی پیدا می‌کند، در این زمینه گفت: در یک قالب کلی 2 هزار و 700 محله ناکارآمد را در 543 شهر و در 141 هزار هکتار مساحت شهری شناسایی کردیم که یا فرسوده هستند و یا در حاشیه قرار دارند. عباس آخوندی اذعان داشت: بازآفرینی این محله‌ها به معنی بهبود زندگی بیش از 6 میلیون خانوار است که اگر هر 3 میلیون محله این خانوارها در ده سال بازآفرینی شود، یکی از بزرگترین برنامه‌های بازآفرینی در تاریخ ایران رقم خواهد خورد. وی ادامه داد: بر این باوریم که بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری کار مردم به مردم و همچنین سیاست مقام ریاست جمهوری مبنی بر فعال‌سازی بخش خصوصی، اکنون وظیفه دولت برنامه‌ریزی و فراهم آوردن بستر لازم برای تسهیل گران، توسعه گران و سازندگان است. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نخستین تأکید ما برنامه‌ریزی از سوی دولت به‌جای پروژه است، زیرا بزرگترین نقطه انحراف در مسکن مهر تأکید بر پروژه محوری بود به‌جای برنامه محوری.

ساخت 502 واحد مسکونی در محلات ناکارآمد اصفهان

برنامه ملي بازآفريني در محلات ناکارآمد شهري در اصفهان نیز هم‌زمان با هفت استان آذربايجان شرقي، بوشهر، تهران، کردستان، مازندران، فارس و همدان آغاز شد. این برنامه به‌صورت ویدئوکنفرانس با دستور رئیس‌جمهور در سالن همایش‌های وزارت راه و شهرسازي و با حضور رئیس‌جمهور و تعدادي از وزراي دولت برگزار شد. اين مراسم در اصفهان با حضور استاندار اصفهان، شهردار اصفهان، برخی از نمايندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و تعدادي از مديران استان در محل پروژه همت‌آباد برگزاري شد. در این برنامه عمليات ساخت 502 واحد مسکوني در محلات همت‌آباد، سرچشمه شهر اصفهان، صدره، سرفره کاشان و خوزان خمینی‌شهر در استان اصفهان آغاز شد. محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در این برنامه با تأکید بر اینکه به‌واسطه جایگاه ویژه‌ استان اصفهان در کشور، رقم‌های کلان‌تر و بزرگتری نسبت به سایر استان‌ها برای بازآفرینی نیاز داریم، گفت: آغاز عملیات بازآفرینی بافت ناکارآمد در ۱۰ استان کشور به‌صورت هم‌زمان، بسیار مفید و مؤثر است، زیرا طرحی برای احیای بافت فرسوده یا بازآفرینی شهری به‌صورت پایدار مطرح‌شده که در آن ۲۵ دستگاه اجرایی ازجمله شهرداری‌ها و اداره‌های راه و شهرسازی به‌صورت ویژه همکاری دارند.

ایجاد اشتغال درگرو توجه به بافت‌های فرسوده شهری

استاندار اصفهان اظهار داشت: محدودیت‌ها موجود در ابعاد اجتماعی، عمرانی و بافت شهری در بافت‌های فرسوده؛ باعث عدم ارائه خدمات مناسب در این مناطق شده است. مهرعلیزاده با اشاره به اینکه دولت خود را مکلف می‌داند در جهت رفاه و معیشت مردم، سکونتگاه‌های آنها را بویژه در بخش‌های شهری به مکانی امن و آرام بهبود بخشد، خاطرنشان کرد: توجه به بافت‌های فرسوده و توسعه عمران در این بافت‌ها می‌تواند به اشتغال و توسعه صنعت ساختمان کمک کند، زیرا بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های اقتصادی شهرها در صنعت ساختمان و ساخت‌وساز است و این امر می‌تواند در رونق اقتصادی اثرگذار باشد و سکونتگاه‌های جدیدی در محله‌های شهر ایجاد کند. مهرعلیزاده بیان داشت: دریافت مشوق‌هایی از سوی دولت و شهرداری‌ها باعث افزایش اشتیاق برای نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود. وی افزود: بافت‌های فرسوده تاریخی در اصفهان زیاد است و احیای هر منطقه از آنها شرایط خود را ازنظر ارتفاع، سطح کاربری و معماری دارد، بنابراین برای نوسازی این بافت‌ها به سرمایه‌گذاری‌های متفاوتی نیاز داریم. استاندار اصفهان توضیح داد: برخی از بافت‌های فرسوده پیشینه روستایی دارد و در ساخت آن‌ها هیچ استانداردی رعایت نشده است بنابراین باید کامل برچیده شوند و طرح‌هایی به فراخور نیاز اجرا شود. مهرعلیزاده با اشاره به اینکه برخی دیگر از بافت‌ها پیشینه اسکان‌های غیررسمی دارد، تصریح کرد: عده‌ای بدون مجوز ساکن برخی مناطق شده‌اند و به دلیل نبود خدمات شهری مناسب، این محله‌ها فاقد شرایط مطلوب زندگی است و نیاز به توجه جدی و فوری دارد.

۱۰ درصد اراضی اصفهان بافت فرسوده است

مهرعلیزاده ادامه داد: برخی دیگر بافت‌های فرسوده میانی و ناهمگون شهری است که با بافت مجموعه شهری تناسبی ندارد که برای آن‌ها فکر جامعی اندیشیده شده است. استاندار اصفهان از زندگی کردن 27 درصد از جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده خبر داد و گفت: در شهر اصفهان ۱۰ درصد اراضی کل شهر بافت فرسوده است و ۱۳ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در مقایسه با ۱۴۰ هزار بافت فرسوده کشور می‌توان گفت 3/9 درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان قرار دارد که ۲۰ درصد جمعیت استان در آن زندگی می‌کنند. مهرعلیزاده یادآور شد: شهرداری و راه و شهرسازی زمین در اختیار قرار می‌دهند، بانک‌ها تسهیلات ارائه می‌کنند و مردم نیز به میدان می‌آیند تا بازآفرینی شهری را محقق کنند. وی افزود: به مناسبت ایام دهه فجر در استان اصفهان عملیات کلنگ زنی ۵۰۲ واحد مسکونی به‌صورت همزمان انجام ‌شد که این واحدها در محله همت‌آباد، سرچشمه، صدره، سرفره کاشان و خوزان خمینی‌شهر قرار دارد.

**

///ستون راست///

راه‌اندازی نخستین مرکز معاینه خودروهای سنگین اصفهان

ایسنا: نخستین مرکز معاینه خودروهای سنگین بااعتباری بیش از 30 میلیارد ریال توسط شهرداری اصفهان گشایش می‌یابد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار کرد: مجموعه طرح‌های زیست‌محیطی در موضوع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان امروز با حضور استاندار اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید. علیرضا صلواتی افزود: مرکز معاینه خودروهای سنگین یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که امروز توسط شهرداری اصفهان بااعتباری بیش از 30 میلیارد ریال و در مجاورت بلوار فرزانگان گشایش می‌یابد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: عمده سهم خودروهای آلاینده در شهر اصفهان به سمت منابع آلاینده متحرک می‌رود که سهم خودروهای سنگین نیز در این زمان قابل‌توجه است و اهمیت ساخت مرکز فنی را دوچندان می‌کند. در این صورت می‌توان به‌نوعی از ورود خودروهای آلاینده سنگین به مرکزیت شهر جلوگیری کرد. صلواتی ادامه داد: مرکز مخازن سی ان جی که یکی از مراکز مکانیزه آزمودن مخازن گاز و سی ان جی است، نیز امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در کنار آن از خودروهای سوخت‌رسان شهری رونمایی خواهد شد. این خودروها می‌توانند سوخت لازم شهروندان در هر نقطه کشور را به آنان برسانند و آنان را تقویت کنند. وی با اشاره به بهره‌برداری مرکز سلامت ناوبران تاکسیرانی شهر اصفهان برای ایجاد خدمات بهینه و سلامت، اظهار کرد: به دنبال ایجاد اتفاقاتی خوب در عرصه زیست‌محیطی هستیم.

**

برپایی نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار در اصفهان

تسنیم: نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار پنجشنبه گذشته با به نمایش گذاشتن محصولات و توانمندی‌های زنان تحت سرپرستی بهزیستی اصفهان برگزار شد. معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به این نمایشگاه یک‌روزه اظهار داشت: این نمایشگاه به مناسبت دهه فجر برای معرفی تولیدات صنایع‌دستی گروه زنان سرپرست خانوار که تحت حمایت بهزیستی استان اصفهان هستند برگزارشده است. مجتبی ناجی افزود: در این نمایشگاه از شهرستان‌های استان در گروه‌های همیار سرپرست خانوار محصولات خود را به نمایش و در معرض معرفی و فروش گذاشتند تا علاقه‌مندان بتوانند کالای موردنیاز خود را از آنها تهیه و خریداری کنند. معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان بابیان اینکه در حال حاضر بازدیدکنندگان بیشتر از درون سازمان و گروه‌های هدف هستند، ادامه داد: تصمیم داریم یک تعاونی تشکیل دهیم تا نمایشگاهی به‌طور دائم برای زنان سرپرست خانوار تشکیل شود. وی بیان کرد: این نمایشگاه هم برای حمایت از تولیدات داخلی و هم توانمندسازی زنان ایجاد می‌شود تا مردم با محصولات آنها آشنا شده و خریداری کنند. ناجی گفت: زنانی که خودسرپرست هستند و یا همسرانشان را به دلیل یا طلاق ازدست‌داده‌اند و خودشان معیشت زندگی را به عهده‌دارند جزو زنان سرپرست خانوار هستند و در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

**

///ستون چپ///

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار