هدف اسنپ تسهیل زندگی مردم است
در جدول رتبه بندی کسب و کارها و استارتاپ های نوین ایرانی نام اپلیکیشنی به چشم می خورد که مرزهای موفقیت در ایران را بسیار سریع و قدرتمندانه شکست. اسنپ اکنون در بازاری که به ناپایداری و عدم قطعیت شهره است، الگوی بسیاری از ایرانیانی است که رویای یک استارتاپ موفق را در سر دارند.
در جدول رتبه بندی کسب و کارها و استارتاپ های نوین ایرانی نام اپلیکیشنی به چشم می خورد که مرزهای موفقیت در ایران را بسیار سریع و قدرتمندانه شکست. اسنپ اکنون در بازاری که به ناپایداری و عدم قطعیت شهره است، الگوی بسیاری از ایرانیانی است که رویای یک استارتاپ موفق را در سر دارند. نایبرئیس هیاتمدیره اسنپ، ژوبین علاقبند در گفتوگو با شرق اصفهان، از دلایل این بالانشینی میگوید و علت را مشتریمداری، دادهمحوری، به کارگیری نیروی متخصص، فراهم کردن بستر مناسب کاری، بالا نگه داشتن کیفیت سرویس و ایجاد وجه تمایز بسیار زیاد نسبت به مدل سنتی حملونقل درونشهری را می داند. گفت و گو با این مدیر راهبردی اسنپ را در زیر می خوانید.
اغلب فعالان و صاحبان کسب و کار در ایران و منطقه در جست و جوی آن هستند که راهبردهایی که اسنپ را به این درجه از توسعه کیفی و جغرافیایی رسانده چیست. این راهبردها چه مولفه ها و ویژگی هایی داشته اندکه اسنپ را به رهبر بازار حمل و نقل اینترنتی تبدیل کرده اند؟
به نظرم اسنپ از ابتدای فعالیت تا به امروز، همواره ارزشها و اهداف مشخصی را دنبال کرده که اصلیترین آن تبدیل به در دسترسترین، راحتترین و ارزانترین سرویس هوشمند حملونقل در ایران است.
این اهداف به یک حوزه خاص محدود نمیشود، در همین راستا پس از سه سال فعالیت، سرویسهای جدیدی مثل اسنپباکس (موتور ویژه مرسوله) و اسنپبایک (موتور ویژه مسافر) عرضه شده و هر سرویسی که بتواند به سرویسهای حملونقل شهری کمک کند، نیز میتواند به اسنپ راه پیدا کند.
اما در عین حال ارزشهای سازمانی چندین فاکتور دارد که مهمترین آنها قرار گرفتن «کمیت» و «کیفیت» در کنار یکدیگر است. اعداد و ارقام همیشه میتواند برای هر کسبوکاری جذاب و مهم باشد چرا که نشاندهنده رشد و پیشرفت کمیتی آن کسبوکار است. ما مفتخریم که در عین توجه به اعداد و ارقام، فاکتورهای کیفی و امنیتی را نیز مد نظر قرار میدهیم.
همانطور که می دانید مدیریت ریسک دراستارتاپ ها از مهمترین عوامل طراحی و موفقیت کسب و کار و توسعه زیرساخت های فنی آن است. آیا اسنپ تاکنون متحمل ریسک ها و محدودیت های مدیریتی هم بوده است؟
به دلیل برنامهریزیهای مدونی که در اسنپ انجام میشود، خوشبختانه تا امروز در مورد ریسکهای احتمالی دچار مشکل نشدهایم. اما به هر حال باز هم مواردی غیر قابل پیشبینی، مثل بحث تحریمهای اپل و گوگل در حذف اپلیکیشن اسنپ از فروشگاه اپل و گوگلپلی، خود را تحمیل میکند. در مقابله با این مشکل خاص به سرعت با تکیه بر تیم قدرتمندی که در اختیار داریم، راههای جایگزین را پیدا و پیادهسازی کردیم. اسنپ در کمترین زمان ممکن نسخه تحت وب اپلیکیشن خود را رونمایی کرد و اندکی بعد امکان نصب مستقیم نرمافزار اسنپ در سیستمعامل iOS فراهم شد.
در روزهای گذشته، گزارشی ارایه شد که اسنپ را در صدر کسب و کارهای ثروتمند ایران نشاند و حتی در مدت زمان کوتاهی توانست از دیجی کالا و همتاهای خود عبور کند و با فاصله در صدر بنشیند.علل موفقیت اسنپ در بازار حمل و نقل ایران را در چه مواردی خلاصه می دانید؟
موفقیت اسنپ عوامل متفاوتی دارد که از جمله آنها میتوان به مواردی همچون مشتریمداری، دادهمحوری، به کارگیری نیروی متخصص، فراهم کردن بستر مناسب کاری، بالا نگه داشتن کیفیت سرویس، جذب میدانی قوی کاربران راننده، توسعه شهر به شهر با سرعت بسیار بالا، پتانسیل بازار، قیمت مناسب و ایجاد وجه تمایز بسیار زیاد نسبت به مدل سنتی حملونقل درونشهری اشاره کرد، که تمام این موارد با اتکا به فناوری و پشتیبانی ۲۴ ساعته صورت گرفته است.
شما آینده بازار حمل و نقل در ایران و منطقه را چگونه می بینید؟ مرز بکارگیری فناوری و مالکیت های مجازی و نامرئی در این کسب و کار تا به کجاست و چگونه می توان بر تهدیدهای ناشی از آن غلبه کرد؟
صنعت حملونقل هوشمند هنوز به عنوان یک کسبوکار بسیار جوان شناخته میشود و تا بلوغ کامل آن فاصله هست. در این مدت کیفیت بهتر، در دسترس بودن، قیمت مناسب و ارائه مدلهای خدماتی جدید به فرآیند بالغ شدن اسنپ سرعت میبخشد.
هدف چنین کسبوکاری تنها تسهیل زندگی مردم است و نمیتوان برای آن حد و مرزی متصور شد. اسنپ همواره از طریق همکاری با ارگانهای مختلف در پی حفظ امنیت و آسایش کاربران خود در طول سفر است.
در همین راستا، گامهای اول خود را با ارائه سرویس پنهانسازی شماره تلفن راننده و مسافر و فرآیند احراز هویت سه مرحلهای برای رانندگان برداشتهایم. امید داریم که در آیندهای نه چندان دور اتفاقات خوشایندی برای این حوزه در جهت آسایش بیشتر هموطنان رقم بخورد.