بهترین‌ها را در اسنپ به کار گرفتیم

شرکت های نوپای جهانی جز ظرفیت سازی و باورمندکردن منابع انسانی خود هرگز نتوانسته اند به موفقیت برسند. آینده این استارتاپ ها همگی در گرو منابع انسانی کارآمد و توانمندی هایی است که در سازمان خود سراغ می گیرند. حکایت موفقیت اسنپ نیز از این قاعده مستثنا نیست.

شرکت های نوپای جهانی جز ظرفیت سازی و باورمندکردن منابع انسانی خود هرگز نتوانسته اند به موفقیت برسند. آینده این استارتاپ ها همگی در گرو منابع انسانی کارآمد و توانمندی هایی است که در سازمان خود سراغ می گیرند. حکایت موفقیت اسنپ نیز از این قاعده مستثنا نیست.
در گفت وگوی شرق اصفهان با مدیر ارشد منابع انسانی اسنپ، از چگونگی موفقیت اسنپ پرسیدیم تا آنجا که علی قاسمخانی به صراحت گفت که سخت ترین کار او و همکارانش ایجاد باور موفقیت در کاربران اسنپ بوده است.
اسنپ در ابتدای کار خود چه چالش‌هایی برای جذب نیرو داشت؟ آیا نیروهای حرفه‌ای رغبتی برای پیوستن به این شرکت داشتند؟
در ابتدای کار تعداد سفرهایمان زیاد نبود و به چشم یک استارتاپ نوپا به اسنپ نگاه می‌شد و اغلب افراد درصد موفقیتش را پایین می‌دانستند. در آن زمان برای جذب نیروهای حرفه‌ای مشکلات زیادی داشتیم و متقاعدکردن این افراد برای کار در یک شرکت نوپا بسیار سخت بود. ولی خوشبختانه تا حد زیادی در جذب نیروهای کارآمد موفق شدیم، تبدیل شدن به بزرگترین کسب‌وکار اینترنتی ایران مهم‌ترین گواه این مساله است.
با توجه به قیمت‌گذاری مناسب اسنپ برای شهروندان،در آن زمان‌ درخواست‌های نامتعارفی همچون افزایش سطح دستمزدها از سوی کاربران هم داشتید؟ رویکرد مدیران اسنپ در مواجهه با این درخواست‌ها چه بود؟
البته درخواست نامعقول و عجیب و غریب نداشتیم. شاید در مورد دستمزدی پیشنهادی اختلاف نظرهایی به وجود می‌آمد که در این مورد سعی می‌کردیم افراد را متقاعد و به آنان اعلام کنیم که اسنپ آینده روشنی دارد و زمینه‌ برای رشد آنها همزمان با ارتقای شرکت فراهم است. واقعیت هم همینطور بود و افراد بر اساس عملکرد خود در این شرکت پیشرفت می‌کنند.
بیشتر استارتاپ ها و کسب و کارهای جدید می‌خواهند بدانند که تیم اسنپ در طول سه سال گذشته چگونه رشد پیدا کرد؟
تیم منابع انسانی اسنپ در شروع کار این شرکت متشکل از دو نفر بود و امروز با توجه به وسعت کار اسنپ، افرادی که به صورت مستقیم در این تیم فعال هستند به ۱۲ نفر می‌رسد. همچنین با توسعه کسب‌وکار خود در هر شهر یک نفر به تیم منابع انسانی از افراد همان شهر اضافه می‌شود.
و اکنون که پس از گذشت سه سال اسنپ از تیمی ٢ نفره به سازمانی بزرگ تبدیل شده ، این سرعت رشد چه تاثیری بر کارکرد و مهارت های منابع انسانی شرکت گذاشته است؟
همانطور که اشاره کردید، نرخ رشد اسنپ بسیار سریع بوده؛ طبیعی است که با این نرخ رشد، حجم کار منابع انسانی این شرکت نیز بسیار زیاد باشد. قطعا مدیریت جذب نیرو در شرکتی با مختصات اسنپ، فشار کاری زیادی به تیم منابع انسانی وارد می‌کند. ولی این تیم خستگی‌ناپذیر است و پا به پای سرعت رشد اسنپ، پیش می‌رود. نمی‌توانم بگویم که فشار کاری فعلی ما با خستگی همراه نیست ولی حضور در کنار اعضای خانواده اسنپ هیچ وقت به هیچ یک از ما اجازه نمی‌دهد که برای مدت طولانی خسته بمانیم و همیشه راهی برای تجدید انرژی پیدا می‌کنیم.
اسنپ کسب‌وکاری است که با برنامه‌نویس‌ها، تحلیلگران داده، بازاریابان، مهندسان مالی و منابع انسانی دیگر در ارتباط است، اما مهمترین رویه توسعه منابع انسانی ان به کاربران بازمی گردد . به نظر شما با توجه به وضعیت فعلی بازار کار، جذب نیروهای جدید چه دردسرهایی دارد؟
من اسمش را دردسر نمی‌گذارم و می‌گویم که یکی از مهم‌ترین کارهای تیم منابع انسانی، جذب نیروی متخصص است. هر کاری به هر حال سختی خودش را دارد. ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم که بهترین نیروها را برای بخش‌های مختلف اسنپ جذب کنیم، از تیم برنامه‌نویس‌ها و بازاریابی اسنپ گرفته تا تیم مالی و حقوقی این شرکت. ما همیشه تلاش کردیم که بهترین‌ها را در اسنپ به کار بگیریم، بهترین‌ها هم از لحاظ تخصص و هم از نظر اخلاق.
اکنون که اسنپ در حال گسترش فعالیت در شهرهای مختلف است، جذب نیرو در این شهرها بر اساس چه سیاست هایی انجام می‌شود؟
اسنپ برای اطلاع‌رسانی و جذب نیرو در شهرهای مختلف از تمام منابع موجود استفاده می‌کند و خوشبختانه تا به امروز استقبال خوبی از آن شده است و از بین کسانی که در مصاحبه شرکت‌ می‌کنند، بهترین‌ها را انتخاب می کنیم و پس از جذب نیرو در صورت نیاز، آموزش‌های لازم را برای افرادی که وارد شرکت می‌شوند در نظر می‌گیریم.
برای جذب نیرو در هر شهر ابتدا اطلاع‌رسانی‌های لازم جهت یافتن مناسب‌ترین گزینه صورت می‌گیرد.
کارهای مربوط به مصاحبه استخدام از طریق نیروی منابع انسانی مستقر در هر شهر انجام می شود و مصاحبه تخصصی بر عهده مدیری است که درخواست نیرو دارد. در نهایت نیز مناسب‌ترین گزینه از بین افراد متقاضی انتخاب می‌شود.
اولویت اول ما برای جذب نیرو بحث اخلاق‌مدار بودن آن نیرو است. برای ما مهم است فردی که به خانواده اسنپ می‌پیوندد پایبند به اصول اخلاقی باشد. اولویت بعدی‌مان بحث تخصص افراد است و در استخدام‌هایمان ترکیب این دو موضوع را در نظر می‌گیریم.
مدیریت منابع انسانی شرکتی با ۷۰۰ نفر پرسنل که بخشی از آن‌ها در شهرهای مختلف هستند و هر روز نیز رو به گسترش است، چگونه است؟
در مورد مدیریت منابع انسانی باید بگویم که این کار سخت به واسطه حضور نماینده‌ها و نیروهای منابع انسانی که در هر شهر داریم آسان شده است. همکاران ما در هر شهر به ما کمک می‌کنند که بتوانیم اهداف شرکت را به خوبی پیش ببریم.
وظیفه اصلی مدیر منابع انسانی در اسنپ چیست؟
در اسنپ داشتن یک جایگاه کاری به این معنی نیست که ما می‌توانیم امر و نهی کنیم و دستور دهیم، بلکه سِمت هر فرد نشان‌دهنده وظایف و مسئولیت‌های آن شخص است.
جایگاه مدیریت منابع انسانی اسنپ برای من یک افتخار است و خود را در قبال با انگیزه و متحد نگه داشتن گروه و القای انرژی به افراد برای گرفتن بهترین نتیجه مسئول می‌دانم. این را هم اضافه کنم که عملکرد مناسب منابع انسانی اسنپ، وام‌دار فعالیت بی‌نظیر تک تک اعضای تشکیل‌دهنده تیم آن است.
هر ماه شاهد حضور اسنپ در چند شهر جدید هستیم، جذب نیرو با این سرعت چگونه ممکن است؟
در جواب این سوال باید بگویم که بله، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است ولی در مجموع تاثیر مثبت اسنپ در بحث اشتغال‌زایی نکته‌ای است که کل گروه را با نشاط و انرژی نگه می‌دارد و خستگی را از تن تک تک اعضای آن درمی‌آورد.
وقتی می‌بینیم که با فعالیت خود به بحث اشتغال‌زایی در کل کشور کمک می‌کنیم انگیزه‌مان برای رفتن به شهر بعدی بیشتر می‌شود و برای آغاز فعالیت خود در یک شهر جدید لحظه‌شماری می‌کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار