ایمن بودن تنها هشت مدرسه استثنایی در اصفهان

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت:آن دسته از مدارس استثنایی استان اصفهان که از سال ۸۳ به بعد ساخته شده و تعداد آنها هشت باب مدرسه است به لحاظ فیزیکی ایمن است و بقیه مدارس استثنایی استان در معرض خطر است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت:آن دسته از مدارس استثنایی استان اصفهان که از سال ۸۳ به بعد ساخته شده و تعداد آنها هشت باب مدرسه است به لحاظ فیزیکی ایمن است و بقیه مدارس استثنایی استان در معرض خطر است.
به گزارش ایمنا، محسن الماسی در جلسه شورای آموزش‌ و پرورش شهرستان اصفهان اظهار کرد: وظایف اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی در دو حوزه سنجش همه دانش آموزان پیش از ثبت‌نام و ارائه خدمات مناسب آموزشی و توان‌بخشی به دانش‌آموزانی است که در یکی از شاخص‌های جسمی، هوشی، شنوایی و بینایی مشکل‌ دارند.
وی افزود: سال گذشته ۹۰ هزار و ۴۱۵ نفر دانش‌آموز مورد سنجش قرار گرفتند که ۶۰ درصد آن‌ها متعلق به شش ناحیه آموزشی استان بوده است.
رییس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان اصفهان گفت: مسئله مهم در خصوص غربال دانش آموزان، انتقال سنجش بدو ورود به زمان پیش از دبستان است که سال گذشته به‌صورت پایلوت در استان اجراشده و در حال حاضر در کل کشور اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه سنجش بدو ورود باعث شناخت زودهنگام مشکلات دانش آموزان می‌شود، افزود: سال گذشته ۲۳ هزار دانش‌آموز، پیش از ورود به مقطع دبستان سنجش شدند و طبق پیش‌بینی صورت گرفته امسال نیز ۳۰ هزار دانش‌آموز سنجش می‌شوند.
الماسی شناخت مشکلات دانش‌آموزان یک سال زودتر از دبستان ، از دست نرفتن فرصت طلایی آموزش، کاهش نگرانی و دلهره والدین و کوتاه کردن دست افراد سودجو از سنجش دانش آموزان را فرصت‌ها و مزایای طرح سنجش بدو ورود برشمرد.
وی تصریح کرد: تعدد نهادهای صادرکننده مجوز مهدهای کودک که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست چالش فعلی ما محسوب می‌شود که با اجرای این طرح اهمیت آن بیشتر می‌شود.
الماسی چالش در سه حوزه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را مشکلات آموزش‌ وپرورش استثنایی دانست و اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹۵-۹۶، دو هزار و ۸۲۵ دانش‌آموز و در سال ۹۶-۹۷، دو هزار و ۸۷۳ دانش‌آموز در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند.
وی از کاهش ۱.۴ درصدی تعداد دانش آموزان مدارس استثنایی خبر داد و اعلام کرد: تخصصی شدن تست‌های سنجش، افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها، افزایش رفاه و رعایت مسائل بهداشتی از دلایل این کاهش بوده است.
رییس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان اصفهان افزود: ناحیه چهار با ۹ درصد رشد بیشترین افزایش تعداد دانش‌آموزان استثنایی را داشته است که وجود اتباع، مهاجرپذیر بودن این ناحیه و مهاجرت از اطراف اصفهان به این مناطق از دلایل این افزایش بوده است.
الماسی ادامه داد: ناحیه یک با ۱۷درصد بیشترین کاهش تعداد دانش‌آموز استثنایی را داشته و نواحی دو و سه به ترتیب کاهش تعداد دانش آموزان استثنایی را تجربه کرده‌اند.
وی بابیان اینکه ۲۱۵ خانوار دانش آموزان استثنایی تحت پوشش بیمه نیستند، گفت: با توجه به هزینه‌های گزاف درمانی، این مشکل معضلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.
الماسی مشکل نیروی انسانی را مهم‌ترین چالش اداره آموزش پرورش استثنایی دانست و گفت : ۱۴۴ نفر از نیروهای ما از مهر ۹۷ بازنشست می‌شوند که این به معنای از دست دادن تخصص، تعهد این افراد است.
وی تصریح کرد: آموزش پرورش استثنایی نفس‌های آخر را می‌کشد و اگر به فریاد این اداره نرسید توانی برای ادامه نخواهد داشت چراکه انگیزه‌ها برای حضور در آموزش‌ و پرورش به‌ویژه اداره استثنایی به‌شدت کاهش‌یافته و بسیاری از معلمان به دنبال بازنشستگی پیش از موعد رفته‌اند.
این مسئول آموزش‌ و پرورش استثنایی با تأکید بر کمبود نیروی توان‌بخشی گفت: بیش از ۷۰ درصد نیروهای ما را زنان تشکیل می‌دهند و به‌شدت با مشکل کمبود نیروی مرد مواجه هستیم.
الماسی ادامه داد: ۲۴ مدرسه استثنایی قبل از سال ۱۳۶۰، ۱۴ مدرسه در دهه ۷۰ ، ۱۵ مدرسه دهه ۸۰ و هشت مدرسه در دهه ۹۰ در استان اصفهان برای دانش آموزان استثنایی ساخته‌شده‌ است و از سال ۹۰ تاکنون هیچ مدرسه‌ای به فضاهای آموزشی ما اضافه نشده است.
وی تأکید کرد: آن دسته از مدارس استثنایی استان اصفهان که از سال ۸۳ به بعد ساخته شده و تعداد آنها هشت باب مدرسه است به لحاظ فیزیکی ایمن است و بقیه مدارس استثنایی استان در معرض خطر است.
الماسی تصریح کرد: تمامی شهرهای کشور فضای ورزشی مناسب دانش آموزان استثنایی دارند درحالی‌که اصفهان هنوز از یک فضای ورزشی استاندارد برای این دانش آموزان، محروم است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار