فقط آزمون سمپاد قاتل نشاط در مدارس است؟
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره حذف تدریجی مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول معتقد است "کدام پژوهش علمی نشان داده که تنها مولفه حذف نشاط ومهمترین آن آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان است؟"
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره حذف تدریجی مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول معتقد است "کدام پژوهش علمی نشان داده که تنها مولفه حذف نشاط ومهمترین آن آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان است؟"
به گزارش تسنیم، حمیدرضا حاجی بابایی در یادداشتی به موضوع حذف آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد و نمونه دولتی و حذف تدریجی این مدارس تا سه سال آینده در دوره متوسطه اول اشاره کرد.
در این یادداشت آمده است:
"این روزها گفتگوی غالب فضای تعلیم وتربیت در خصوص حذف تدریجی مدارس سمپاد است.رویکرد شعارگونه بازگشت نشاط به دوره ابتدایی بهانهای شده است برای تاختن به دوره متوسطه اول و حذف مدارس سمپاد؛ این طرح در حالی ارائه میشود که گفته میشود حتی پیش نویس دستورالعمل آزمون سال 98 نوشته شده و در مستندسازی وزارت آموزش وپرورش در انتظار طی مراحل قانونی بود.
از سوی دیگر بازنگری شده آیین نامه مدارس استعدادهای درخشان شورای عالی آموزش وپرورش مصوب و در انتظار امضای رئیس جمهور بود که در برابر دیدگان متحیر فرهنگیان و دانشآموزان به یک باره صحبت مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش درخصوص حذف مدارس سمپاد در فضای تعلیم تربیت کشور پیچید.
به واقع در تصمیمی خلقالساعه به بهانه حذف آزمونها در دوره ابتدایی مدارس، مدارس سمپاد دوره متوسطه اول حذف میشود، پس از این مصوبه همه مدیران ارشد آموزش وپرورش از بازگشت شادی به دوره ابتدایی اظهار خوشحالی میکنند و از دوره متوسطه اول کمتر صحبت شد، ظاهرا به ظن برنامهریزان دوره ابتدایی تنها قاتل نشاط در دوره ابتدایی مدارس استعدادهای درخشان در متوسطه اول بودند. جالب است این موضوع از سوی افرادی مطرح میشود که تا دیروز ارزشیابی توصیفی را زیر سوال میبردند و فریاد میزدند، دانش آموزان را بیمسئولیت تربیت میکنید؟ آیا ارزشیابی توصیفی درست اجرا میشود؟ آیا به ارزشیابیهای فرایندمحور و نتیجهمحور که برای سطوح مختلف آموزش ابتدایی به روشنی در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش آمده است به گونهای علمی توجه میشود؟
چه اهتمامی برای اجرای صحیح آن صورت گرفته است؟ آیا نظارت شده است در بهترین مدارس کشور هنوز نمره در پای ورق امتحان دانشآموزان خودنمایی میکند؟ آیا برنامههای امتحانی دوره ابتدایی را در دست والدین مشاهده نمیکنید؟ مگر قرار نبود، نه نمره و نه امتحان و نه برنامه امتحانی، هیچکدام نباشد؟ اما آیا تنها آزمونی که در دوره ابتدایی اجرا میشود آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان است، کدام پژوهش علمی نشان داده که تنها مولفه حذف نشاط و مهمترین آن آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان است، حتی در خوشبینانهترین حالت که جشن نشاط دوره ابتدایی را بگیریم، باید به جای پاک کردن صورت مسئله به حل مسئله پرداخته میشد.
به جای ریشهکن کردن درخت مدارس سمپاد، شاخ و برگ آن هرس میشد، اگر هدف نشاط دانشآموزان ابتدایی بود باید با مطالعات تطبیقی و انجام چندین پژوهش علمی و فراتحلیلهای متعدد، در بطن آموزش وپرورش ایران طرح جایگزین آزمون برای شناخت و هدایت استعداد ارائه میشد، ظاهرا طرح شهاب پر رنگ شده است،کدام پژوهش علمی نشان داده است این طرح در شناسایی استعدادها و پرورش آن موثر بوده است؟ نتایج کدام پژوهش نشان داده است در فلان مدرسه روستایی پس از اجرای شهاب استعدادهای دانشآموزان هدایت شده است، آزمون هوش چندگانه گاردنر که مبنای اجرای طرح شهاب است کی در جامعه ایرانی برای فرهنگهای مختلف نرم کشوری شده است، آیا آزمون گاردنر در شهاب در ردیف آزمونها قرار نمیگیرد که قرار است در دوره ابتدایی اجرا شود؟
آیا هوشهای چندگانه قطعه قطعهکردن شخصیت یکپارچه دانشآموزان نیست، نکتهای که برای حذف سمپاد به آن اشاره میشود، رشد تکبعدی دانشآموزان است با کدام پژوهش علمی به این نتیجه رسیدهاید؟ و اگر به فرض محال چندین تحلیل و فراتحلیل در دست دارید که این موضوع را اثبات میکند، مقصر این حادثه کیست آیا جز سیستم آموزش وپرورش است که نتوانسته است جز رویکرد توجه به رشدعلمی برای رشد ابعاد دیگر شخصیت دانشآموزان و ایجاد جاذبه برای فعالیتهایی که به رشد سایر ابعاد شخصیت منجر میشود برنامهریزی کند؟ آیا در طرح شهاب و آزمون شناخت استعداد تنها به یکی از ابعاد هوش پراخته نخواهد شد، آیا بازار کلاسهای کنکور به بازار کلاسهای آموزش ریاضی، موسیقی و گویندگی و جنبههای مختلف هوش گاردنر که هر روز هم یک مولفه جدید به آن اضافه میشود، تبدیل نخواهد شد؟ ابهامات و سوالات فراوان ذهن معلمان و والدین را به خود مشغول کرده است که باید آموزش وپرورش به آن پاسخ دهد."