افزایش بهره‌وری با استفاده از فضای مجازی

کنفرانس ملی «رویکردهای نوین روابط عمومی ایران» باهدف آموزش و ارتقای دانش و مهارت روابط عمومی‌ها، اهمیت و جایگاه ویژه آن به مدت دو روز در اصفهان در حال برگزاری است. در این کنفرانس شش سخنران اصلی و چند سخنرانی جانبی ارائه خواهند داشت و پیرامون «روابط عمومی الکترونیک در دنیای امروز» و «روابط عمومی ناب» مطالبی ارائه می‌شود.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز: کنفرانس ملی «رویکردهای نوین روابط عمومی ایران» باهدف آموزش و ارتقای دانش و مهارت روابط عمومی‌ها، اهمیت و جایگاه ویژه آن به مدت دو روز در اصفهان در حال برگزاری است. در این کنفرانس شش سخنران اصلی و چند سخنرانی جانبی ارائه خواهند داشت و پیرامون «روابط عمومی الکترونیک در دنیای امروز» و «روابط عمومی ناب» مطالبی ارائه می‌شود.
در روز نخست این کنفرانس، حسن نجفی سولاری مشاور رسانه و فناوری فضای مجازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه روابط عمومی‌ها معنای وب معناگرا را متوجه شوند، وب معناگرا کمک می‌کند که در هرلحظه بدانید کدام مشتری در کدام نقطه از ایران چه ذائقه‌ای دارد، چه چیزی می‌خواهد و چه زمانی می‌توان به او بهترین سرویس را ارائه داد.
وی اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که در ۱۸۰ دانشگاه جهان انجام‌شده است، نخستین چالش آینده جهان معضل محیط‌زیست و دومین چالش فناوری اطلاعات است.
مشاور رسانه و فناوری فضای مجازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه در آینده باید به نکات متفاوتی در حوزه روابط عمومی اندیشید، گفت: در این حوزه بسته‌بندی‌های فرهنگی متفاوتی داریم؛ جنس کار روابط عمومی‌ها در آینده متفاوت می‌شود و باید تعداد گویش‌ها، زبان‌ها، اقوام و طیف‌های مختلف اقوام را آنالیز کرد. در حال حاضر مشکل کشور در حوزه روابط عمومی درزمینه آموزش و پژوهش است.
وی تأکید کرد: باید روابط عمومی‌ها بتوانند خود را توانمند کنند، اگر آموزش، پژوهش و مهارت را در دستور کار روابط عمومی‌ها قرار دهیم این افراد می‌توانند جایگاه خود را پیدا کنند و بهتر در این مسیر گام بردارند. روابط عمومی‌ها علاوه بر اینکه مشاور و راهبر هستند، می‌توانند به‌عنوان یک عنصر در سازمان‌های خود اثرگذار باشند، به‌شرط آن‌که آینده را خوب ببینند. روابط عمومی خوب کسی نیست که تیر را به سمت هدف پرتاب کند، بلکه کسی است که هنگام پرتاب تیر، سرعت تغییر هدف خود را ببیند تا بتواند تیر را دقیق به سمت هدف بزند.
دکتری مدیریت استراتژیک با تأکید بر اینکه اگر روابط عمومی‌ها آینده‌پژوهی نداشته باشند تأثیرگذار نخواهند بود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این مهم، تنها چاره موجود تقویت زمینه پژوهشی در این حوزه است.
وی تصریح کرد: دلیل پایین بودن تغییر در سایت‌های ایران نسبت به سایت‌های دنیا این است که از «متا دیتا» به‌عنوان ابزار هوشمندسازی استفاده نمی‌شود.
وی گفت: باید در سازمان‌ها از فناوری‌های روز استفاده کرد تا خطاها را کم و بهره‌وری سیستم را بالا ببریم. ابزارهای مناسب آموزش مانند فناوری موتورهای گرافیکی و همچنین هدایت مدیران به روابط عمومی‌ها کمک خواهد کرد در مسیر صحیح گام بردارند. امروزه موتورهای گرافیکی بسیار قدرتمندی طراحی‌شده است که مطالب را سه‌بعدی می‌کند.
نجفی بابیان اینکه در صنایع خلاق شاخه‌های متعددی وجود دارد که روابط عمومی‌ها می‌توانند در آنها فعالیت کنند، افزود: هوشمندسازی، تبدیل داشته‌های مفید به آرشیو، توجه به فناوری‌های شبیه‌سازی، جلوه‌های ویژه، یکپارچه‌سازی فرایندها و ایجاد محیط ابری برای روابط عمومی ازجمله این موارد است.
عبور از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی
فائزه تقی‌پور، کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی نیز در کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی با اشاره به زیرساخت‌های ارتباطی کشور اظهار کرد: این کنفرانس موقعیت خوبی برای روابط عمومی‌هاست و باید نحوه استفاده از این زیرساخت‌ها موردبررسی قرار گیرد.
وی گفت: انفجار اطلاعاتی امروزه به اختلال اطلاعات تبدیل‌شده است و کاربران نمی‌توانند برای درستی و نادرستی اطلاعات مرزی قرار دهند، زیرا درستی اطلاعات مشخص نیست.
این کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی اضافه کرد: امروز شبکه‌های اجتماعی مهمترین ابزار ارتباطی به‌حساب آمده و به‌عنوان ابزارهایی فرامتن شناخته می‌شوند، به دلیل تسریع در انتشار اخبار، به‌خوبی می‌توان آنها را با استفاده از فضای مجازی منتشر کرد، این در حالی است که با تغییر شیوه‌های قدیمی انتشار اخبار، وسایل ارتباط‌جمعی قدیمی مانند روزنامه‌ها نیز جانی دوباره گرفتند.
کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی بیان کرد: مدیر هر روابط عمومی باید به این موضوع توجه کند که آیا اکنون سازمان او از جامعه صنعتی عبور کرده و به جامعه اطلاعاتی رسیده است یا خیر و تنها در این صورت می‌تواند فعالیت‌های بهتری را دنبال کند.
وی اضافه کرد: تولید اطلاعات کار سختی نیست، اما اینکه اطلاعات به دانش تبدیل شود اهمیت بسیاری دارد. امروزه کشور ما در مرحله تولید اطلاعات است، متأسفانه باوجود افزایش اطلاعات بازهم شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم و این نشان‌دهنده عدم کارایی تولید اطلاعات خام است.
کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به کاربرد شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌ها بیان کرد: برخی از سازمان‌ها به‌منظور ارتقای بهره‌وری بیشترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی دارند، اما باید توجه داشت که شبکه‌های اجتماعی و یا هر فناوری یک بازه زمانی دارد و باید تاریخ‌مصرف آن را در نظر گرفت.
تقی پور اضافه کرد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی، سازمان‌ها را به‌سوی مجازی شدن پیش برده و این در حالی است که گاهی به این جامعه به‌عنوان جامعه حقیقی نگاه می‌شود، البته عده‌ای معتقدند افراد به هر صورتی که در جامعه مجازی باشند در جامعه حقیقی آن‌طور نیستند. همچنین گرایش به فضای مجازی، بسیج کردن افکار عمومی با سرعت‌بالا و کاهش تضاد جنسیت در پست‌های مدیریتی از ویژگی‌های این فضا است.
تقی پور با اشاره به چالش تأخر فرهنگی اضافه کرد: نخستین واکنش نسبت به فناوری‌های نوین، نگرانی برای ارتباطات غیرمجاز است، اما بعد از مدتی که این فناوری‌ها در زندگی وارد شد، مجبور به استفاده از آن می‌شویم. تجربه تأخر فرهنگی را در مورد تلویزیون و ویدیو هم داشته‌ایم، اما در کل قبل از ورود هر فناوری باید تأثیرات آن شناخته شود و اثرات تخریبی آن از میان برود.
تقی پور با اشاره به لزوم ارزیابی در مورد فعالیت در شبکه‌های اجتماعی افزود: قبل و بعد از هر عملی باید ارزیابی‌های لازم انجام گیرد، امروزه شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی برای خوش‌نامی سازمان‌ها به‌حساب می‌آید.
*دوره ارائه اطلاعات قطره چکانی گذشته است
فضل‌ا... سلطانی دبیر کل کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران نیز در «کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران» اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل ارتباطی در سطح کشور کمبود آگاهی‌های رسانه‌ای است، این در حالی است که در ۴۰ سال گذشته سعی شده اطلاعات قطره‌چکانی داده شود، اما امروزه ناگزیریم تا اطلاعات را به‌صورت کامل به پرسشگران ارائه دهیم.
وی افزود: روزنامه‌نگاران و افرادی که با سازمان‌ها در ارتباط هستند، سؤالاتی دارند و باید به آنها پاسخ داد؛ درحالی‌که مشکل عمده، کمبود پژوهش و آموزش و مشاوره در کشور است، سال‌ها است که جلساتی برگزار می‌شود تا بتوان آگاهی‌ای رسانه‌ای افزایش داد.
دبیر کل این کنفرانس اضافه کرد: روزنامه‌نگاران باید آموزش ببینند و پژوهش کنند و سطح معلومات خود را ارتقا دهند، بسیاری از مدیران روابط عمومی، با این حوزه آشنایی ندارند. در اصفهان به میزان دو برابر انتشارات ایالات‌متحده، مراکز انتشاراتی وجود دارد با این تفاوت که تیراژ اندک انتشاراتی‌های اصفهان بدون مشتری باقی می‌ماند، اما انتشارات ایالات‌متحده تعداد بیشتری تیراژ دارند و این موضوع ناشی از نبود علم کافی در کشور است.
سلطانی با اشاره به تأسیس خانه ارتباطات اضافه کرد: عمده فعالیت این خانه پژوهش خواهد بود تا بتوان از توان مدیران برای بهبود این حوزه استفاده کرد.
در ادامه سامانه «هویت اینترنتی محصولات خدمات و اشخاص» رونمایی شد. در این سامانه، اطلاعاتی برای عکس فرد و یا لوگوی شرکت تعریف می‌شود که اشخاص می‌توانند با اسکن آن تصویر از طریق برنامه‌های بارکدخوان، به اطلاعات تلگرامی و یا وب‌سایت آن فرد یا شرکت دسترسی پیدا کنند. همچنین در ادامه این مراسم از کتاب‌هایی به تألیف دکتر فائزه تقی پور رونمایی شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار