بخش خصوصی قربانی فساد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به قربانی شدن بخش خصوصی در مقوله فساد، گفت: بخش خصوصی خود متأثر از این فضا شده، کاری نمی‌تواند انجام دهد و آسیب‌های زیادی از فساد دیده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به قربانی شدن بخش خصوصی در مقوله فساد، گفت: بخش خصوصی خود متأثر از این فضا شده، کاری نمی‌تواند انجام دهد و آسیب‌های زیادی از فساد دیده است.

محمدرضا برکتین در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع فساد در اقتصاد کشور، اظهار داشت: فساد درجات مختلف داشته و برای آن 4 حالت، سفید، زرد، خاکستری و سیاه طبقه‌بندی وجود دارد که فساد سفید، کم‌خطرترین و فساد سیاه خطرناک‌ترین آن است.

وی افزود: فساد سفید به فسادهای جزئی گفته می‌شود که معنای عام آن، سهم خواهی یک کارمند، پس از انجام کار و تحت عنوان «شیرینی» است که خطر چندانی برای سیستم اقتصادی کشور ندارد، افراد ملزم به پرداخت آن نبوده و به صورت علنی نیز مطرح نمی‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان متذکر شد: هر چه شاخص‌های «فراگیری» و «علنی شدن» فساد تقویت شوند از فساد سفید فاصله گرفته و به بدترین حالت آن نیز که فساد سیاه است، می‌رسیم.

وی در تشریح فساد سیاه گفت: فساد سیاه، به صورت سازمان یافته انجام شده و به طور کامل در نظام اقتصادی فراگیر می‌شود.

برکتین اظهار داشت: برخی معتقد هستند که در کشور به فساد سیاه رسیده‌ایم و فساد موجود در بدنه برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها دیگر فساد فردی نیست و بعضاً فساد سازمان یافته است که به صورت علنی می‌توان آن را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: این نوع فساد است که اخیراً مورد واکنش جامعه قرار گرفته و فعالان اقتصادی از وقوع آن هراس داشته و نسبت به تداوم آن ابراز نگرانی می‌کنند.

به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، فساد می‌تواند انحصار اطلاعاتی باشد که تنها در اختیار یک عده است و بقیه آن را نداشته باشند یا می‌تواند مجوزهایی باشد که تنها برخی قادر به دریافت آن هستند.

وی همچنین تصریح کرد: بالاترین تأثیر فساد این است که فضای اعتماد به دولت و مسؤولان را کم می‌کند و این یک مسأله اساسی است که نتایج مثبتی به همراه ندارد و آسیب‌های زیادی به جامعه می‌زند.

برکتین با اشاره به قربانی شدن بخش خصوصی در مقوله فساد، تأکید کرد: بخش خصوصی خود متأثر از این فضا شده، کاری نمی‌تواند انجام دهد و آسیب‌های زیادی از فساد دیده است.

وی یادآور شد: پر واضح است که در بخش تولید و اشتغال‌زایی انسجام و همدلی وجود ندارد و مسؤولان مردم و بخش خصوصی را به سمت فعالیت در بخش تولید فرا می‌خوانند اما می‌بینیم که اتفاقی نمی‌افتد.

این فعال اقتصادی در تشریح دلایل این اتفاق بیان داشت: یکی از دلایل موجود، بی اعتمادی مردم و فعالان بخش خصوصی به شعارهای مسؤولان است و اغلب آن‌ها اعتقاد دارند که این شعارها در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی اظهار داشت: فساد باعث کاهش انگیزه فعالان اقتصادی و مردم می‌شود و توسعه کشور را ناقص می‌کند.

برکتین خاطرنشان کرد: آدرس‌هایی که از سوی مسؤولان به مردم داده شده آدرس‌های غلط بوده و بر همین اساس بعضاً مردم انگیزه‌ای برای دنبال کردن صحبت‌ها و وعده‌های آنان ندارند.

وی در پایان با تشریح فساد به یک ابر سیاه، اظهار داشت: این ابر سیاه، بر شفافیت موجود در اقتصاد سایه انداخته و شنیدن اخباری در رابطه با فسادهای میلیاردی، تنش در جامعه را افزایش می‌دهد و این احساس را به مردم متبادر می‌کند که صداقت و شفافیت را کنار بگذارند و هر کس سعی می‌کند سهم خود را از کیک نفتی و دلارهای آن مطالبه کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار