پارکومتر بهمن ماه به خیابان های اصفهان می آید

طرح پارکومتر در 138 خیابان شهر اصفهان به صورت مکانیزه اجرا می شود.

پارکومتر بهمن ماه به خیابان های اصفهان می آید

پارک دوبل که نوعی از پارک خودرو به موازات خودرو دیگر است یکی از مهمترین دلایل تشدید ترافیک، به هم خوردن نظم خیابان ها، مانعی برای رانندگی منظم سایرخودروها ، اتلاف وقت رانندگان و افزایش تخلفات رانندگی است که در سالهای اخیر رشد قارچ گونه ای داشته و به یک معضل فرهنگی تبدیل شده است.
به گزارش ایمنا، در حال حاضر شهر تاريخي اصفهان با بافت قديم خاص خود، با مشكلات عديده ترافيكي مواجه است كه اين مشكلات به علت روي آوردن بيش از حد شهروندان به استفاده از خودرو های شخصي و همچنين وجود ضعف و كمبودها در زمينه زيرساختهاي وسايل نقليه عمومي، روز به روز در حال افزايش است.
در شهر اصفهان نيز با توجه به رشد و گسترش شهرنشيني و مهاجرت‌هاي شهري، معضلات‌ اين كلانشهر بيش از پيش پيچيده‌ شده و برنامه‌ريزي كاربري اراضي شهري را با چالش‌هاي جدي رو به رو کرده است.
در ميان كاربري‌هاي شهري، كاربري پاركينگ از جمله مواردي است كه كليه كاربري هاي شهري به وجود آن نياز دارند و روشن است كه در دنياي وابسته به خودرو، پاركينگ‌ها نيز به اندازه راه‌ها و پل‌ها اهميت دارند، زيرا دسترسي آسان به‌ محل كار، سكونت، خريد، تفريح و غيره را فراهم می سازند، در واقع پارکینگ ها بخش لاينفكي از تأسيسات زيربنايي هستند.
همچنين از آنجا كه‌ زمان توقف خودروها در شهرها به مراتب بيشتر از مدت زمان حركت آنهاست، از اين‌رو پيش‌بيني فضاي مناسب‌ پاركينگ اتومبيل‌ها، بويژه در مناطق پرتراكم و مركزي شهر از اهميت زيادي برخوردار است.
اما به‌رغم همه‌ برنامه‌ريزي‌هايي كه در راستاي ساماندهي پاركينگ ها انجام شده، در حال حاضر كاربري پاركينگ در اصفهان بسيار نگران‌كننده است و به عنوان‌ يكي از معضلات پيچيده شهري از آن ياد مي‌شود.
در ترافيك سنگين و جاي پارك ناياب، رانندگان با چند بار بالا و پايين كردن يك خيابان، دست آخر دوبله پارك می كنند اما حاضر نیستند از پارکینگ استفاده کنند.
حاشيه خيابان‌ها تبديل به پاركينگي از انواع خودروها و موتورسيكلت‌ها شده است، پاركينگي كه حتي زير تابلوهاي ايستگاه‌هاي اتوبوس، توقف مطلقاً ممنوع و پياده‌روها هم انجام مي‌شود بدون اينكه كسي توجهي به تابلوهاي حمل با جرثقيل داشته باشد.
یک شهروند اصفهانی با اشاره به معطلی نیم ساعته خود برای خروج از پارک به دلیل پارک دوبل خودرو دیگر، می گوید: اینکه راننده ای اقدام به پارک دوبل می کند به دلیل بی توجهی به قوانین و ضعف فرهنگی وی از عواقب اقدام صورت گرفته است.
محمد معتقد است تخلفات رانندگی مهمی که به صورت روزمره به وضوح اتفاق می افتد شامل نبستن کمربند ایمنی، پارک دوبل، عدم رعایت مسیر حرکت و دقت به مسیرهای تردد یک طرفه است که به درستی فرهنگ سازی نمی شود.
او ادامه می دهد: مهمترین اقدام پلیس در پارک دوبل جرایم نقدی و توقف خودرو به مدت یک هفته است که به دلیل عدم حضور موثر پلیس در سطح شهر این اتفاق نیز نمی افتد و رانندگان متخلف جری تر می شوند، البته نمی توان با صرف جریمه کردن، رعایت قوانین را از عموم مردم انتظار داشت.
وی اضافه می کند: در صورتی که فرهنگ درست و قانونی پارک کردن آموزش داده شود تردد در خیابانها روان تر شده و در ادامه بار ترافیک شهری نیز کاهش خواهد یافت.
یک مغازه دار اصفهانی نیز در این خصوص می گوید: مهمترین تأثیر پارک دوبل در خیابان انتقال ترافیک خیابان به پیاده رو ها و ایجاد بی نظمی در تردد مردم است.
رامین افصحی با بیان اینکه پارک دوبل در خیابانهای یک طرفه ترافیک بیشتری به وجود می آورد، اضافه می کند: این در حالی است که طرح یک طرفه کردن بعضی از خیابان ها برای تسهیل تردد است.
وی اظهار می کند: علاوه بر خودروهای شخصی، خودروهای حمل مواد گوشتی، شیر و لبنیات، مواد دارویی و خودروهایی با پلاک دولتی نیز به شکل دوبل پارک می کنند که با توجه به توقف طولانی مدت این خودروها، مسیرهای تردد دچار بی نظمی می شود.
عدم برخورد قاطع پلیس با رانندگان متخلف
ابراز نارضایتی شهروندان از ضعف های فرهنگ رانندگی در حالی است که عدم برخورد قاطع پلیس راهنمایی و رانندگی با راننده متخلف موجب شده معضل دوبل پارک به مسأله ای عادی تبدیل شود.
به عقیده کارشناسان علت رواج یک ضد فرهنگ ضعف اهرمهای نظارتی و برنامه ریز بوده و به همین دلیل نمی توان قبل از توسعه برنامه های فرهنگ ساز از عموم مردم انتظار برخورد مدبرانه را داشت.
یک کارشناس امور شهری در این خصوص تصریح می کند: برخوردهای مقطعی پلیس با تخلفات رانندگی موجب شده شهروندان این نوع از برخورد قانونی را سلیقه ای بدانند و در نتیجه این برخورد عملا در نهادینه کردن فرهنگ خاص رانندگی تاثیری نداشته است.
طاهر صفرپور اضافه می کند: به عنوان مثال پارک دوبل در برخی مواقع به تشخیص پلیس جریمه می شود و در برخی موارد نیز راننده با حضور پلیس راهنمایی و رانندگی پارک کرده و حتی خودروی خود را نیز ترک کرده است.
مديريت شهري اصفهان به منظور رفاه حال شهروندان پاركينگ‌ها را احداث كرده است اما شهروندان حاضر نيستند براي پارك خودروهاي خود از پاركينگ‌ها استفاده كنند و خودروهاي خود را در خيابان‌هاي شهر پارك می کنند و سبب افزايش ترافيك در معابر مي‌شوند.
اجرای طرح پارکومتر در 138 خیابان شهر
در این باره معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان به خبرنگار"ایمنا" می گوید: جای تأسف است که پارک های دوبله در خيابان هاي اصفهان به صورت يك فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسي راحت تر براي مردم ملاك است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام انجام كاري خودرو خود را در نزديك ترين محل ممكن پارك کنند.
عليرضا صلواتي ادامه می دهد: شهروندان باید به این باور برسند که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند چرا که با پارک دوبل یک خط از خیابان را از مسیر خارج کرده و این به نوعی تجاوز به حقوق سایر شهروندان است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان با اشاره به پارك هاي حاشيه اي خيابان هاي اصفهان، می گوید: اين امر به صورت يك فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسي راحت تر براي مردم ملاك است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام فعالیت های روزمره، خودرو خود را در نزديك ترين محل ممكن پارك کنند.
وی با اشاره به تكميل نبودن ظرفيت پاركينگ‌هاي برخي از نقاط شهر به خصوص در هسته مركزي شهر و اشباع شدن ظرفيت پارك هاي حاشيه اي اظهار مي كند: متاسفانه ظرفيت‌ پاركينگ‌ها عموما تكميل نمي‌شود و به عبارتي مردم عادت ندارند كه از پاركينگ به جاي پارك كنار خيابان استفاده كنند؛ از سوي ديگر پليس هميشه در خيابان حضور ندارد و اعمال قانون در همه ساعات روز امكان پذير نيست كه طي قرادادي با پليس اين مشكل به زودي رفع خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان تفاوت در نرخ هاي پارك هاي حاشيه اي و پاركينگ ها و نبود نظارت بر اعمال نرخ‌هاي مصوب پارك خودرو را دليل خالي بودن پاركينگ هاي هسته مركزي شهر و دوبله پارك كردن خودروها در معابر مي داند و تصریح می کند: برای رفع پارک های حاشیه ای خیابان های اصفهان تاکنون طرح های مختلفی از جمله پارکومترهای سکه ای، موبایل پارک، پارکبان و ... اجرا شده که با نقاط ضعف و قوت هایی همراه بود اما در نهایت با تجربه اجرای این طرح ها، شهرداری اصفهان به این نتیجه رسید که طرح مکانیزه و هوشمندی را اجرا کند.
او ادامه می دهد: مصوبات شورای ترافیک استان و شورای اسلامی شهر برای اجرای طرح پارکومتر اخذ شده و تا یک ماه آینده این طرح در 14 خیابان اصلی شهر از جمله خیابان های آیت الله طالقانی، آیت الله شمس آبادی، شیخ بهایی، شهید بهشتی، چهارباغ بالا و محور خیابان توحید در فاز اول اجرا می شود.
به گفته صلواتی قرار است طرح پارکومتر در 138 خیابان شهر اصفهان به صورت مکانیزه اجرا شود.
وی تاکید می کند: قیمت گذاری ها در این طرح به گونه ای انجام شده که رغبت شهروندان به انجام سریع کارهای روزمره افزایش یابد به طوری که رانندگان هر چه سریعتر به خودرو خود بازگردند و امکان پارک خودرو برای همه فراهم باشد.
نظارت مکانیزه بر اجرای طرح پارکومتر
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان با بیان اینکه نظارت بر اجرای طرح پارکومتر به صورت مکانیزه انجام می شود، می گوید: نظارت از طریق دوربین نصب شده بر روی یک دستگاه خودرو انجام می شود که این خودرو در خیابان های مورد نظر، گردش و تخلفات را ثبت می کند و البته درصورت نیاز جریمه صادر می کند.
وی یادآور می شود: طرح پارکومتر 2 ماه به صورت آزمایشی انجام می شود و افرادی برای آموزش شهروندان در خیابان های مد نظر مستقر خواهند شد.
صلواتی ادامه می دهد: خط کشی و شماره گذاری خیابان ها در حال تکمیل است و در این هفته دستگاه نارنجی رنگ پارکومتر برای پرداخت الکترونیک در حاشیه خیابان ها نصب و عملیات اجرایی آن از اواسط بهمن ماه کلید می خورد.
برای پارک کردن در خیابان هایی که مجهز به پارکومتر است باید به نکات زیر توجه کرد: ابتدا راننده خودروی خود را در محلی که خط کشی شده و حتما بین خطوط و در داخل جایگاه پارک می کند، به هر جایگاه یک شماره و یک جهت اختصاص یافته که کنار جایگاه حک شده است و نشان دهنده شماره جایگاه خودرو و جهت آن، محل قرارگیری دستگاه پارکومتر را نشان می دهد؛ در یک سوی این دستگاه 8 دکمه مربوط به 8 جایگاه پارک است و 2 دکمه دیگر برای تایید و کنسل است، البته راهنمای استفاده از دستگاه نیز بر روی خود دستگاه موجود است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار