هوش هیجانی بالا عامل کلیدی افزایش بازده سازمان‌ها

کنفرانس ملی «رویکردهای نوین روابط عمومی ایران» با هدف آموزش و ارتقای دانش و مهارت روابط عمومی‌ها، بررسی اهمیت و جایگاه ویژه آن، به مدت دو روز در اصفهان برگزار شد. در این کنفرانس شش سخنران اصلی و چند سخنرانی جانبی ارائه دادند و پیرامون «روابط عمومی الکترونیک در دنیای امروز» و «روابط عمومی ناب» سخنرانی شد.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز : کنفرانس ملی «رویکردهای نوین روابط عمومی ایران» با هدف آموزش و ارتقای دانش و مهارت روابط عمومی‌ها، بررسی اهمیت و جایگاه ویژه آن، به مدت دو روز در اصفهان برگزار شد. در این کنفرانس شش سخنران اصلی و چند سخنرانی جانبی ارائه دادند و پیرامون «روابط عمومی الکترونیک در دنیای امروز» و «روابط عمومی ناب» سخنرانی شد.
مهمترین راه برای موفقیت هر سازمان ارتباط پیوسته است
هادی زمانی دبیر علمی «کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران» در این همایش اظهار کرد: بر اساس نظریه «مارتین وبر» سه سطح ارتباطی در دنیا وجود دارد که نخستین مورد آن ارتباط مؤثر با طبیعت است. با گذر از ارتباط با طبیعت به ارتباط مؤثر با دیگران و ارتباط با خالق می‌رسیم که بر اساس آموزه‌های مکتب ما بزرگ‌ترین نعمتی که به انسان‌ها داده‌شده خدمت به خلق است. وی ادامه داد: در ابتدای امر روابط عمومی را به‌عنوان وکیل مدافع مخاطب و یا مشاور مدیرعامل می‌دانستند، اما اگر دانش روابط عمومی نتواند نیاز جامعه را پاسخ دهد در سازمان خود نیز مؤثر نخواهد بود. اگر جایگاه مسئولان روابط عمومی مشخص نباشد، این مراکز تنها به یک اسم در سازمان‌ها تبدیل می‌شوند. روابط عمومی در دوره‌ای اطلاع‌رسانی و در دوره‌ای دیگر به نهادی پاسخگو تعریف می‌شود که یک تعریف کامل نیست. این متخصص علوم ارتباطات افزود: تنها رمز موفقیت ما در این است که تلاش کنیم بیشتر بدانیم و به سمت یک واحد نظام‌مند روابط عمومی در سازمان‌های خود برای تعاملات گسترده با مخاطبان حرکت کنیم، زیرا مهمترین راه برای موفقیت هر سازمان ارتباط پیوسته است. این استاد جامعه‌شناسی گفت: در سال ۱۹۲۳ روابط عمومی متولد و به‌تدریج علم مدیریت با ترجمه وارد کشور شد، درحالی‌که علم هر سه سال یک‌بار در حال بروز رسانی است و ما نتوانسته‌ایم به علم روز برسیم. وی تأکید کرد: مدیریت استراتژیک مرده است و دیگر کارایی ندارد، درحالی‌که اگر بوستان و گلستان را درست تحلیل می‌کردند، سعدی را پدر ارتباطات و روزنامه‌نگاری می‌دانستند، همانطور که ابن‌خلدون را پدر جامعه‌شناسی می‌دانند. دبیر علمی این کنفرانس افزود: سازمان‌ها دارای روابط رسمی و غیررسمی هستند و روابط عمومی باید این روابط را مدیریت کند؛ در مدیریت استراتژیک ۴۹۰ تعریف ارائه‌شده که به کارکردهای مختلف آن می‌پردازد، اما امروزه مدیر روابط عمومی باید چشم و گوش مدیر بوده و خلأها را پر کند و از طرفی به کارکنان انگیزه دهد، زیرا بدون وجود اعتماد و سجایای اخلاقی، سازمان نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. این نظریه‌پرداز روابط عمومی فراگیر اظهار کرد: تا به امروز با مشکلات زیادی روبرو شده و برای حل آن موفق نبوده‌ایم، به همین دلیل است که روابط عمومی باید پا را فراتر از وظایف خود گذاشته و از سازمان‌ها بیرون آمده و به عرصه زندگی بیاید.
هوش هیجانی حیات سازمان‌ها را تضمین می‌کند
علی حاجیان پژوهشگر علوم اجتماعی نیز در این کنفرانس اظهار کرد: هوش هیجانی به معنای توانایی برقراری ارتباط مؤثر با افراد است که در سال ۱۹۹۳ از آن به‌عنوان نبوغ هیجانی نام‌برده‌اند و در سال‌های بعد به‌عنوان یکی از عوامل پیش‌بینی کننده موفقیت در زندگی در نظر گرفته شد. وی افزود: افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند دارای خود مدیریتی، خودآگاهی، روحیه همدلی، مهارت‌های اجتماعی و انگیزه بالا هستند، اما کسانی که هوش هیجانی بالایی ندارند، باعث کاهش بهره‌وری سازمان شده، در قضاوت ضعیف بوده و اهل کار گروهی نیستند و به همین دلیل است که کارایی سازمان‌های ایران نیز پایین است. این پژوهشگر علوم اجتماعی اضافه کرد: هوش هیجانی برخلاف هوش جسمانی آموختنی است و می‌تواند به‌عنوان یک عامل کلیدی در سازمان‌ها عمل کرده و حیات یک سازمان را با توجه به تغییرات گسترده روزمره تضمین کند. وی بابیان اینکه بر اساس مطالعات انجام‌شده، کسانی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند ۸۰ درصد نسبت به کسانی که هوش جسمانی بالایی دارند موفق‌تر عمل می‌کنند، گفت: این افراد رفتار شهروندی سازمانی بالایی داشته و سازگاری خوبی با مسائل جدید و روزمره دارند که باعث رشد جایگاه شغلی و فردی آنها می‌شود.
استفاده از مدیران لایق به‌جای مدیران سفارشی
محسن حاج‌محمدی نماینده دبیرخانه کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران نیز با اشاره به عوامل مؤثر بر بهره‌وری نیروی انسانی اظهار کرد: طبق نظریات روانشناسان، امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در افزایش بهره‌وری مؤثر است. همچنین طراحی سیستم پاداش و پیشنهاد‌های و توجه به شایسته‌سالاری و ارائه مسئولیت بر اساس دانش لازم از دیگر عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری است. وی بابیان اینکه مسائل فردی، اجتماعی، پاداش و حالات روانی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در بهره‌وری نیروی انسانی است، گفت: عوامل فردی، اجتماعی و روانی به ترتیب مهم‌ترین عوامل مؤثر در ارتباطات است و اگر به این مباحث توجه داشته باشیم علاوه بر ارتباطات مؤثر، بهره‌وری نیروی انسانی را هم شاهد خواهیم بود. این پژوهشگر حوزه بهره‌وری منابع انسانی ادامه داد: همچنین استفاده از مدیران لایق به‌جای مدیران سفارشی به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار