توضیحات نماینده فریدن در مورد طرح تفکیک استان‌ها

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: امتحان کوچک‌تر کردن استان‌ها در خراسان با موفقیت همراه بوده است، به همین دلیل خواستار آن شدیم که استان اصفهان، فارس و سیستان بلوچستان به استان‌های کوچک‌تر تبدیل شوند.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: امتحان کوچک‌تر کردن استان‌ها در خراسان با موفقیت همراه بوده است، به همین دلیل خواستار آن شدیم که استان اصفهان، فارس و سیستان بلوچستان به استان‌های کوچک‌تر تبدیل شوند.

اکبر ترکی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامه امضا شده توسط برخی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آن نامه نوشته‌ شده که با توجه به تجربه موفق تجزیه خراسان بزرگ به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و بهبود وضعیت آن مناطق، بار بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد استان‌های بزرگ مانند فارس، اصفهان و سیستان و بلوچستان، این استان‌ها نیز به استان‌های کوچک‌تر تبدیل شوند.

وی افزود: در هیچ جای نامه صحبتی مبنی بر تقسیم‌بندی شهرستان‌ها با توجه به قومیت، نشده است؛ بلکه با توجه به مشکلاتی که در استان‌های بزرگ وجود دارد و دسترسی شهرستان‌های غرب استان مانند فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین‌میاندشت و یا شهرستان‌هایی مانند کاشان و آران و بیدگل به مرکز استان اصفهان دشوار و هزینه‌بر است، در خواست شد تا تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: چون آزمون کوچک‌تر کردن استان‌ها در خراسان با موفقیت همراه بوده است و مدیریت در آن استان‌ها بهبودیافته و هم تقسیم بودجه‌های کشوری به عدالت در آن‌ها انجام می‌شود، خواستار آن شدیم که استان اصفهان، فارس و سیستان بلوچستان نیز به استان‌های کوچک‌تر تبدیل شود.

وی با بیان این‌که این موضوع جهت بررسی کارشناسی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال‌ شده تا نظر خود راجع این موضوع را اعلام کند، اظهار داشت: اگر نظر مرکز پژوهش‌ها مثبت بود با دولت صحبت خواهد شد که از طریق لایحه آن را به مجلس ارائه کند و تصویب شود و اگر به صورت طرح ارائه شد، در کمیسیون‌های تخصصی بررسی خواهد شد و در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ترکی در پاسخ به این سؤال که علت پیگیری این موضوع چه بوده است، تصریح کرد: هدف این بود که استان‌های بزرگ تفکیک شوند و استان‌های کوچک تشکیل داد و مدیریت نیروی انسانی و مدیریت مالی آن نیز بهتر شود.

وی ادامه داد: در این راستا با وزیر کشور هم صحبت کردیم و به دنبال این بودیم که شهرستان‌های غرب استان اصفهان شامل فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت، خوانسار و گلپایگان به علاوه شهرستان الیگودرز یک استانی را در این قسمت تشکیل دهند، ولی به دلیل مشکلات جمعیت و اینکه مرکز استان باید حداقل صد هزار نفر جمعیت داشته باشد، این موضوع فعلاً از دستور کار خارج شد.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون این موضوع را بر عهده مرکز پژوهش‌ها گذاشته‌ایم که بررسی شود که چگونه می‌توان این تفکیک را انجام داد تا خدمت‌رسانی مطلوب‌تری به مناطق دوردست استان اصفهان انجام شود.

وی افزود: برای مثال می‌توان استان اصفهان را به سه استان با محوریت غرب، شمال و خود مرکز اصفهان تقسیم کرد که البته همه این‌ها نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد.

ترکی با اشاره به ایجاد شایعات پیرامون این موضوع گفت: این موضوع که تقسیم استان‌ها به حوضه زاینده‌رود مربوط می‌شود، صحبت‌های غیرکارشناسی است و به‌ هیچ‌وجه درست نیست و در آن نامه و بحث‌ها نه صحبتی از سد زاینده‌رود شده و نه تفکیک و الحاق شهرستان‌های حوزه انتخابیه بنده به استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری مطرح است.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که به ایجاد شایعه درباره این موضوع پرداختند، اظهار داشت: توصیه‌ام به کسانی که درباره این موضوع انتقاد می‌کنند این است که این نامه را با دقت بخوانند.

به گزارش فارس، روزهای اخیر این نامه بررسی تفکیک استان‌های بزرگ کشور به استان‌های کوچک که به امضای برخی نمایندگان مجلس رسیده و به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال‌ شده بود، در فضای مجازی منتشر شد. در ذیل این نامه که به امضای چند نماینده مردم استان اصفهان هم رسیده، انتقاداتی به یکی از نمایندگان امضاکننده وارد و این طرح که مربوط به چند استان بزرگ کشور در مرکز، جنوب و شرق کشور بود را در راستای انتقال سد زاینده‌رود به استان‌های مجاور اصفهان معرفی کرده بودند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار