آیا هواپیمای تهران-یاسوج از ردهخارج بود؟
با توجه به سن هواپیما در حال حاضر بحث هایی به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال گسترش است که به از رده خارج بودن هواپیما اشاره می کند.
با توجه به سن هواپیما در حال حاضر بحث هایی به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال گسترش است که به از رده خارج بودن هواپیما اشاره می کند.
به گزارش مشرق، یک فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲ خطوط هواپیمایی آسمان امروز در جریان پرواز تهران به مقصد یاسوج با ۶۶ سرنشین متاسفانه سقوط کرده و کلیه سرنشینان آن کشته شدند. سقوط در ارتفاعات منطقه سمیرم اصفهان رخ داده است و تا لحظه نگارش این گزارش هنوز لاشه هواپیما کشف نشده است. در ادامه نگاهی به این هواپیما و سوابق پروازی آن خواهیم داشت.
هواپیمایی که امروز سقوط کرد EP_ATS از کجا آمده بود؟شرکت هواپیما سازی ای تی آر یک شرکت مشترک فرانسوی ایتالیایی است که سالهاست در زمینه طراحی و تولید هواپیما فعالیت دارد. هواپیماهای سری ATR-۷۲ از جمله موفق ترین محصولات این شرکت هستند که از سال ۱۹۸۸ تا به امروز در خط تولید بوده و تاکنون حدود ۹۴۴ فروند از این سری ساخته شده است. سری ای تی آر خصوصا مدل ۷۲ در رده هواپیماهای منطقه ای قرار دارد که در چند دهه اخیر بازار بسیار مناسبی خصوصا در مناطق در حال توسعه جهان پیدا کرده اند. هواپیماهای سری ای تی آر در اکثر قاره های جهان مشتری داشته و همه روزه مشغول جابجایی مسافر و بار است.
هواپیمای ای تی آر شرکت آسمانهواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان با کد EP_ATS اولین بار در سال ۱۹۹۳ پرواز کرده و عمری در حدود ۲۴ سال داشته است. این هواپیما از سری ATR-۷۲-۲۱۲ بوده است که به دو دستگاه موتور توربوپراپ مدل پرات اند ویتنی PW۱۲۷ ساخت کانادا مجهز شده بوده است.
طول این هواپیما ۲۷.۱۷ متر، دهانه بال آن ۲۷ متر، وزن نهایی آن در زمان پرواز ۲۳ تن، میزان حمل سوخت در حدود ۵ تن و به طور معمول توان حمل ۶۰ تا ۷۸ نفر مسافر را دارد. سرعت این هواپیما در حدود ۵۰۹ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی آن ۷۶۰۰ و برد پروازی آن ۱۵۰۰ کیلومتر است.
کل ناوگان ای تی آر ۷۲ از شروع تا به امروز حدود ۱۷ مورد سقوط را تجربه کرده است که با توجه به میزان تولید شده و میزان ساعت پروازی این هواپیما عددی کاملا قابل قبول بوده و این هواپیما ما را در رده هواپیماهای امن قرار می دهد. خط هوایی ایران ایر نیز بعد از توافق هسته ای ۲۰ فروند از مدل جدید تر این هواپیما یعنی ای تی آر ۷۲ - ۶۰۰ را سفارش داده و امکان سفارش برای ۲۰ فروند دیگر را نیز دارد. لیست سقوط های این هواپیما تا به الان به شرح است :
صبح امروز پرواز تهران - یاسوج شرکت آسمان که با هواپیمای ایتیآر در حال انجام بود سقوط کرد و سرنشینان آن جان باختند. در ادامه حوادث مشابهی که برای این نوع از هواپیما رخ داده را میخوانید.
سال ۱۹۹۴: در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۴ یک فروند هواپیمای ایتیآر ۷۲-۲۱۲ دچار حادثه شد. تمامی ۶۴ مسافر پرواز شماره ۴۱۸۴ امریکن ایگل (۴ نفر خدمه) در دم جان سپردند. علت حادثه یخزدگی اعلام شد. مبدأ رزلان در ایالت ایندیانا بود و مقصد شیکاگو.
سال ۱۹۹۵: در ۳۰ ژانویه سال ۱۹۹۵هواپیمای ایتیآر ۷۲-۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا، در طول پرواز از پنگو به تایپه تایوان در اثر برخورد با دامنه کوه ۴ خدمه جان خود را از دست دادند.
سال ۲۰۰۲: در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۲هواپیمای ایتیآر ۷۲-۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا به دلیل یخ زدگی سقوط کرد و دو خدمه آن جان سپردند.
سال ۲۰۰۵: ۶ اگوست ۲۰۰۵ پرواز ۱۱۵۳ تییونینتر، هواپیمای ایتیآر ۷۲-۲۰۲۲ از فرودگاهی در ایتالیا به مقصد دیربا به پرواز درآمد اما در ۲۹ کیلومتری پالرمو در دریای مدیترانه سقوط کرد. از ۳۹ مسافر، ۱۶ نفر جان باختند.
سال ۲۰۰۸: ۲۴ اگوست ۲۰۰۸ هواپیمای ایتیآر ۷۲-۵۰۰ شرکت ایر دولومیتی از مونیخ در آلمان به بولوگنا در ایتالیا به خاطر هشدار دود در هواپیما با وجودی که آماده پرواز بود، خلبان از انجام پرواز خودداری کرد. شرکت هواپیمایی این مسئله را موردی جدی اعلام نکرد. اما دو روز بعد یعنی در ۲۶ اگوست فیلمی که توسط فردی آماتور گرفته شده بود، منتشر شد که خروج و فرار مسافران را (۶۰ مسافر) از هواپیمای در حال آتشسوزی نشان میداد.
سال ۲۰۰۹: ۴ اگوست ۲۰۰۹ پرواز ۲۶۶ هواپیمایی بانکوک هواپیمای ایتیآر ۷۲-۲۱۲ایای، دچار سانحه شد. خلبان پرواز جان باخت و ۱۰ مسافر زخمی شدند.
سال ۲۰۰۹: ۱۰ نوامبر ۲۰۰۹ پرواز ۴۱۲۴ خطوط هواپیمایی کینگفیشر هواپیمای ایتیآر ۷۲-۲۱۲A VT-KAC پس از ورود در فرودگاه بینالمللی چاتراپاتی شیواجی، دچار سانحه شد و فقط چند متر دورتر از مخازن سوخت فرودگاه متوقف گشت. ۴۶ مسافر و خدمه دون آسیب دیدگی نجات یافتند.
سال ۲۰۱۰: ۴ نوامبر ۲۰۱۰ پرواز شماره ۸۳ شرکت آئرو کارابین هواپیمای ایتیآر ۷۲-۲۱۲ با ۶۱ مسافر و ۷ خدمه دچار سانحه شد و تمامی ۶۸ مسافر آن جان باختند.
سال ۲۰۱۱: ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ پرواز ایتیآر ۷۲-۲۱۲ EI-SLM هواپیمایی ایئر آران ایسلند در اثر سقوط دماغه به هنگام فرود در فرودگاه شانوندر ایرلند دچار سانحه شد. ۴ خدمه و ۲۱۱ مسافر آن آسیبی ندیدند.
سال ۲۰۱۲: ۲ آوریل ۲۰۱۲ پرواز شماره ۱۲۰ هواپیمایی یوتیایر افلایت یک فروند ایتیآر ۷۲-۲۰۱۱ بلافاصله بعد از برخاستن هواپیما سقوط کرد. ۳۳ نفر از ۴۳ (۳۹ مسافر ۴ خدمه) مسافر در دم کشته شدند.
سال ۲۰۱۳: ۲ فوریه ۲۰۱۳ پرواز ایتیآر ۷۲-۲۱۲A شرکت هواپیمایی کاراپات در هنگام فرود دچار سانحه شد و ۱۶ نفر زخمی شده و ۲ نفر از جمله کمک خلبان آسیب جدی دیدند.
سال ۲۰۱۳: ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳ پرواز شماره ۳۰۱ خطوط هواپیمایی لائو یک فروند هواپیمای ایتیآر ۷۲-۶۰۰ در نزدیکی فرودگاه مقصد دچار سانحه شد و مسافر آن در دم جان باختند.
سال ۲۰۱۴: ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ پرواز شماره ۲۲۲ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا هواپیمای ایتیآر ۷۲-۵۰۰۰ هنگام فرود دچار حادثه شد و ۴۸ مسافر کشته شدند و ۱۰ نفر نجات یافتند.
سال ۲۰۱۵: ۴ فوریه ۲۰۱۵ پرواز شماره ۲۳۵ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا هواپیمای ایتیآر ۷۲-۶۰۰ با طول عمر ۱۰۰ ماه، در زمان برخاستن دچار حادثه شد از ۵۳ مسافر و ۵ خدمه آن، تنها ۱۵ نفر نجات یافتند.
سال ۲۰۱۸: ۱۸ فوریه ۲۰۱۸ پرواز تهران - یاسوج دقایقی پس از بلندشدن از فرودگاه مهرآباد، با کوه دنا برخورد کرد و همه ۶۶ سرنشین آن (۶۰ مسافر و ۶ خدمه) جان باختند.
آیا این هواپیما از رده خارج بود؟
با توجه به سن هواپیما در حال حاضر بحث هایی به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال گسترش است که به از رده خارج بودن هواپیما اشاره می کند. هنوز برای هر گونه اظهار نظر درباره علت سقوط این هواپیما بسیار زود است ولی برخی از اطلاعات موجود درباره این هواپیما می گوید که این پرنده ۷ سال در شیراز زمینگیر بوده و به تازگی بعد از طی مرحله تعمیر و اورهال به پرواز درآمده بوده است.
ظاهرا این هواپیما پیش از این در روز ۵ بهمن ماه نیز دچار نقص فنی شده بود و در میانه راه به مهرآباد باز می گردد. یکی از مسئولین شرکت هواپیمایی آسمان نیز در مصاحبه ای اعلام کرده است که مشکل نه نقص فنی و بلکه شرایط جوی و موقعیت بد مکانی فرودگاه یاسوج بوده است.