امکانپذیر بودن حذف تدریجی کنکور
مدیر دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: باوجود برخی شنیدهها مبنی بر امکانناپذیری حذف کنکور سراسری، به نظرم امکان حذف تدریجی کنکور وجود دارد.
مدیر دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: باوجود برخی شنیدهها مبنی بر امکانناپذیری حذف کنکور سراسری، به نظرم امکان حذف تدریجی کنکور وجود دارد.
دکتر محمدرضا آهنچیان در گفتوگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: همه به خوبی میدانند که وسعت و ریشه کنکور سراسری به اندازهای است که اصلاح آن از عهده یک مدیریت و حتی وزارت علوم، ساخته نیست و در اینجا به یک اجماع سراسری از مراجع تصمیمگیرنده نیاز داریم که از مجلس شورای اسلامی تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و سرانجام بدنه دولت را به یاری میطلبد.
وی اضافه کرد: تاکنون رقابت بر سر تصاحب صندلی دانشگاهی بیش از 80 درصد از رشته محلهای کنکور سراسری، از میان رفته است و این در راستای سیاستهای کلان فرهنگی کشور بوده است.
مدیر دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم در خصوص برنامههای دفتر مدیریت آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: اولویت ما، تاکید بر رویکرد یادگیری فعال است و در این زمینه توجه ویژهای به توسعه شیوههای نوین تدریس در گروههای مختلف آموزشی نیز خواهد شد؛ علاوه بر آن رویکرد شورای عالی برنامهریزی و معاونت آموزشی وزارت، بر واگذاری اختیارات به دانشگاهها به ویژه دانشگاههای بزرگ است.
آهنچیان در خصوص برنامههای دفتر برنامهریزی آموزش عالی ادامه داد: برنامههای این دفتر، تحقق اهداف تعیین شده برای نظام آموزش عالی کشور در اسناد بالادستی مانند سندهای توسعه ملی و نقشه جامع علم و فناوری کشور است و در قالب این موارد بر کارآفرینانه ساختن برنامهها و جهتگیری آن به سوی اشتغال نیز تاکید خواهد شد.
وی تصریح کرد: بزرگترین آسیب نظام برنامه ریزی آموزشی، تمرکز بر برنامهریزی بدون اعطای اختیار عملکرد به دانشگاهها بوده است و از سوی دیگر مشکلی در دانشگاهها وجود داشته که ناشی از عدم اشراف اطلاعاتی و نگاه فرادانشگاهی به مسائل و اولویتهای آموزش عالی بوده است.
مدیر دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های جدی در این زمینه، آمادهسازی دانشگاهها از طریق توانمندسازی نیروهای انسانی درگیر برنامهریزی آموزشی از یک سو و توزیع تدریجی اختیار مشارکت در تصمیمگیریهای مرتبط با قوانین و مقررات و برنامه ریزیهای آموزشی از سوی دیگر است.
آهنچیان در خصوص دانشگاههای نسل چهارم عنوان کرد: دانشگاهها مسیر تدریجی تکامل را طی کردهاند و این تکامل بر اساس اقتضائات علمی از یک سو و تقاضاهای اجتماعی از سوی دیگر بوده است.
وی در پایان با بیان اینکه گفته میشود جریان پیشروندهای به سوی دانشگاههای تولیدکننده ثروت آغاز شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس یک نگاه کلان، نمیتوان درباره همه دانشگاههای ایران یکسان قضاوت کرد؛ ضمن اینکه برخی از دانشگاههای ایران اکنون در تراز جهانی عمل میکنند و این امر به خوبی در رتبهبندیهای اعلام شده در نظامهای معتبر بینالمللی خود را به نمایش گذاشته است.