بیمه هنرمندان قربانی بدهی دولت به تامین اجتماعی شد

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: تأمین اجتماعی دلیل عدم بیمه هنرمندان جدید را بدهی دولت به این سازمان یاد کرده و بیان کرده که حق بیمه هنرمندان سنوات گذشته نیز به دلیل کافی نبودن بودجه دولت، تاکنون پرداخت نشده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: تأمین اجتماعی دلیل عدم بیمه هنرمندان جدید را بدهی دولت به این سازمان یاد کرده و بیان کرده که حق بیمه هنرمندان سنوات گذشته نیز به دلیل کافی نبودن بودجه دولت، تاکنون پرداخت نشده است.

عباس شیردل در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با وضعیت اقتصادی فعالان صنف صنایع دستی در سال 96 اظهار کرد: در سال جاری شرایط اقتصادی فعالان این صنف نسبت به سنوات گذشته سخت‌تر بوده و تقاضا برای خرید محصولات کاهش یافته است.

وی افزود: قدرت خرید مردم در این سال کاهش یافته و همین امر به عنوان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر بازار فروش محصولات صنایع دستی شناخته شده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان یادآور شد: بیشترین فروش محصولات این صنف به مسافران داخلی صورت می‌گیرد و با کاهش توان خرید مردم تقاضای این بخش نیز کاهش یافته است. همچنین تقاضای توریست‌های خارجی نیز در سال‌های اخیر برای خرید صنایع دستی اصفهان کاهش یافته که همین امر مزید بر علت شده است.

شیردل در ادامه به مهم‌ترین مشکلات پیرامون فعالیت این صنف اشاره کرد و گفت: مباحث مربوط به بیمه و مالیات گریبان گیر واحدهای تولیدی شده و فعالیت این بخش را تحت تأثیر قرار داده است و این مشکلات تنها منحصر به صنف صنایع دستی نیست و تقریباً همه اصناف با آن درگیر هستند.

وی تصریح کرد: در گذشته هنرمندان تحت پوشش بیمه‌ای دولت قرار داشتند اما در سه سال اخیر هیچ یک از هنرمندان جدید بیمه نشده‌اند و تأمین اجتماعی این افراد را بیمه نمی‌کند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان بیان داشت: تأمین اجتماعی دلیل عدم بیمه هنرمندان جدید را بدهی دولت به این سازمان یاد کرده و بیان کرده است که حق بیمه هنرمندان که مربوط به سنوات گذشته بوده است نیز به دلیل کافی نبودن بودجه دولت، تاکنون پرداخت نشده است و این در حالی است که قانون بیمه هنرمندان، سال‌ها است که تصویب شده و مانع حقوقی برای اجرای آن وجود ندارد.

شیردل با انتقاد از شرایط سخت پرداخت مالیات در زمان رکود بازارها و کاهش درآمد فروشندگان محصولات صنایع دستی خاطرنشان کرد: مالیات اخذ شده از واحدهای صنفی نیز به عنوان معضل دیگری است که گریبان گیر این بخش شده است. مالیات واحدهای صنفی به صورت علی الراس تعیین می‌شود که عموماً نیز مبالغ بالایی در نظر گرفته می‌شود.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در پایان اظهار کرد: بر طبق ماده 142 قانون مالیات‌ها، تولیدکنندگان صنایع دستی از پرداخت مالیات معاف هستند اما با این حال از فعالان این صنف نیز مالیات اخذ می‌شود و همین امر باعث شده تا حیات صنایع دستی در اصفهان با چالش جدی مواجه شود.

شیردل ادامه داد: در سال اخیر وضعیت بدی بر فروش صنایع دستی حاکم بود و امیدواریم مسؤولان مالیاتی استان، مالیات را به تناسب درآمدها و وضعیت رکودی بازار وضع کنند.

وی در رابطه با حضور گردشگران خارجی در بازار میدان امام (ره) نیز متذکر شد: این افراد اغلب گردشگران کوله‌ای هستند که از نظر اقتصادی قدرت چندانی نداشته و صرفاً برای گردش به اصفهان آمده و خریدی انجام نمی‌دهند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار