چرا شهر جهانی در هفته نکوداشت جهانی نشد؟

هفته نکوداشت اصفهان در حالی به کار خود پایان داد که علاقمندان فرهنگ و هنر اصفهان معتقدند محتوای برنامه‌های این هفته باید بسیار شاخص و فاخر تر از رویدادهایی باشد که برگزار شد.

چرا شهر جهانی در هفته نکوداشت جهانی نشد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، اردیبهشت ماه که می‌شود بوی بهار و رنگ نشاط بیش از همه ماه‌ها بر تن اصفهان زیبا خودنمایی می‌کند، از رودخانه جاری تا درختان غرق در شکوفه گرفته تا لبخند رضایت از زندگی در بهشت اصفهان که بر چهره شهروندان نقش می‌بندد.
چند سالی هست که به پیشنهاد شهرداری اصفهان، از 3 اردیبهشت همزمان با روز شیخ‌بهایی هفته نکوداشت اصفهان در قالب برنامه‌های متنوع فرهنگ و اجتماعی برگزار می‌شود، نکوداشتی که برگزاری آن برای شهری مانند اصفهان همیشه با ایده آل ها فاصله داشته است.
در هفته‌ای که گذشت اصفهان همانند اردیبهشت‌های سال‌های پیشین شاهد برگزاری این رویداد بود، به طوری که رسانه‌های بسیاری انرژی خود را برای انتشار اخبار و رویدادهای این هفته خرج کردند اما حقله گم شده در برنامه‌های این هفته بسان ادوار مختلف "محتوا" بود.
محتوایی که اصفهان در آن به اندازه تاریخ 7 هزار ساله‌ خود سابقه و قدمت دارد و درست در هفته‌ای که باید این داشته‌های فرهنگی به رخ کشیده شود، با برگزاری برنامه‌های نمادین به یک رویداد بیشتر رسانه‌ای تبدیل شد تا شهروندان از آن بهره کمتری ببرند.
محتوایی که قربانی فضای انتخاباتی شد
البته به نظر می رسد کوچک سازی برنامه یک رویکرد از پیش تعیین شده برای جلوگیری از شائبه ها یا شاید سوء استفاده احتمالی بود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در نشست خبری که به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان برگزار شده بود، گفت: برنامه امسال هفته نکوداشت به علت تقارن با ایام انتخابات متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و درصدد هستیم به‌جای ارائه برنامه‌های شهری بیشتر این برنامه‌ها را در اجتماعات کوچک‌تر برگزار کنیم.
اما علی قاسم‌زاده به نکته ای تاکید داشت که همان انتظارها را کمتر براورده کرد یعنی خلاقیت. وی با بیان اینکه سعی شده برنامه‌های امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و با خلاقیت بیشتری همراه باشد، گفت: تهیه آلبوم‌هایی از برخی خوانندگان مانند سراج، علیرضا افتخاری و معتمدی، تهیه کتاب، سرودهای کودکانه و برنامه‌های دیگر از جمله برنامه‌های جدیدی است که با تاکید بر رویکرد تولیدات محتوای ماندگار برگزار می‌شود.
هر چند وی به محدودیت های پیش رو هم اشاره داشت که از آن گریزی نبود. وی با تاکید بر اینکه درصدد بودیم بسیاری از برنامه‌های خود را کنار رودخانه زاینده‌رود برگزار کنیم، اضافه کرد: به دلیل برگزاری انتخابات و آرامشی که باید در این ایام بر شهر حاکم باشد برنامه‌های امسال خود را در کنار این رودخانه برگزار نکردیم.
چرا شهر جهانی اصفهان در هفته نکوداشت جهانی نشد؟
اما این انتقاد را می‌توان این‌گونه نیز بیان کرد که در آیین افتتاحیه هفته نکوداشت اصفهان، صرفا پوشش تلویزیونی بدون محتوای فرهنگی برای دست‌اندرکاران برگزاری قابل اهمیت بود و شاید تنها حسن این برنامه تجلیل از چهره‌های پیشکسوت فرهنگ و ادب اصفهان بود که بنا به مشاهدات خبرنگار ما آن نیز به دلیل شلوغی و برخی شراط خاص هنرمندان سالمند شهر را کلافه کرده بود.
اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پیرامون برگزاری هفته نکوداشت اصفهان به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بحثی که ما درباره برگزاری هفته نکوداشت اصفهان داشتیم این بود که آیا این زمان برای برگزاری مناسب بود یا خیر؟ که با توجه به فضای نشاط اصفهان در اردیبهشت ماه و تقارن سالروز مرحوم شیخ بهایی، شهرداری اصفهان مطابق روند سال‌های گذشته این برنامه را برگزار کرد.
حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی ادامه داد: در این هفته افتتاحیه‌های خوبی نظیر خانه شعر و فرهنگ یا خانه حکمت یا آغاز به کار رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان انجام شد.
وی افزود: اما هر کاری در هر سطحی که برگزار شود حتما قابلیت بهتر بودن را باید داشته باشد که در هفته نکوداشت اصفهان می‌توانستند در زمینه محتوایی بهتر عمل کنند.
اما از سویی دیگر سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا شهر جهانی اصفهان در هفته نکوداشت جهانی نشد؟، آیا نمی‌تواند دلیل این مهم عدم توجه سیستمی به واژه جهانی این شهر باشد؟ شهری که از دیرباز مقصد اصلی بسیاری از گردشگران خارجی و علاقمندان به تاریخ تمدن ایران اسلامی بود و به گفته بسیاری از کارشناسان، اصفهان که جز 10 شهر برتر دنیا در زمینه گردشگری است، هدف اصلی بسیاری از سیاحان و اندیشمندان است.
داشته‌های فرهنگی نادیده گرفته شده در هفته نکوداشت اصفهان
بی‌شک هفته نکوداشت اصفهان، فرصتی برای معرفی و ارائه داشته‌های میراثی فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی اصفهان است که با توجه به دغدغه‌مندی برای جذب توریست، سرمایه‌گذار، چهره فرهنگی و اجتماعی و بسیاری از دغدغه‌های شهری، می‌تواند در ایجاد موج جدیدی از رونق و توسعه در همه ابعاد تاثیرگذار باشد.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان اصفهان درباره نحوه برگزاری هفته نکوداشت اصفهان گفت: ما درباره برگزاری روز اصفهان موافق نظر استاندار هستیم که این روز در آذرماه برگزار شود زیرا مستندات تاریخی بسیاری در این زمینه وجود دارد.
شهرام امیری ادامه داد: اگر دوستان ما در شهرداری هفته نکوداشت اصفهان را برگزار می‌کنند، این آیین با روز اصفهان متفاوت است.
وی در واکنش به این سخن که میراث فرهنگی نیز بخشی از داشته‌های فرهنگی اصفهان است که در هفته نکوداشت باید به آن توجه بیشتری می‌شود، گفت: شهرداری اصفهان برای برگزاری هفته نکوداشت اصفهان هیچ درخواست کمکی از میراث فرهنگی نکرد.
هفته نکوداشت در مقایسه با سال‌های قبل غنی‌تر و بهتر بود
اما معاون فرهنگی شهرداری اصفهان در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره نحوه برگزاری هفته نکوداشت اصفهان به خبرنگار تسنیم گفت: از این حیث که منتقدان می‌گویند که برگزاری هفته نکوداشت شایسته و در شان اصفهان نبود، درست می‌گویند زیرا شان و جایگاه اصفهان بسیار رفیع است.
علی قاسم زاده ادامه داد: اما از نظر محتوایی در مقایسه با سال‌های قبل غنی‌تر و بهتر بود و امسال کارهایی داشتیم که از دید ما محتوا محسوب می‌شد.
وی ادامه داد: تولید آلبوم موسیقی با همکاری برخی از خوانندگان کشور با موضوع اصفهان، احیای مقبره صائب به عنوان یک نقطه هویتی تاثیرگذار در آینده شهر، افتتاح خانه شعر و فرهنگ و خانه حکمت از جمله اقدامات محتوایی هفته نکوداشت اصفهان در طول هفته گذشته بود.
معاون فرهنگی شهرداری اصفهان پیرامون بودجه هزینه شده برای برگزاری هفته نکوداشت اصفهان بیان کرد: بودجه‌ای که برای برگزاری این هفته در اعتبارات سال 96 شهرداری اصفهان مصوب شده بود، یک میلیارد تومان بوده که هنوز هزینه‌های برگزاری که شامل تمام تولیدات محتوایی و آماده‌سازی است، جمع‌بندی نشده است.
به نظر می رسد اگر هفته نکوداشت در مقایسه با سال‌های قبل غنی‌تر و بهتر بود پس باید حداقل پرداخت رسانه ای به این هفته بیشتر این غنا و محتوای مورد تاکید معاون فرهنگی شهرداری اصفهان را بروز می داد و اینکه برخی مسئولان دولتی و شهروندان چنین تلقی برای درباره محتوا ندارد را باید در روند اطلاع رسانی این هفته هم جستجو کرد.
بی‌تردید اصفهان با تمام ظرفیت‌ها نهفته فرهنگی و هنری، اجتماعی و سیاسی خود، یک جهان شهر در مسیر توسعه محسوب می‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و مناسب‌تر برای نمایش این داشته‌های شهری، فرصت بیشتری را برای معرفی و توسعه شهری در همه ابعاد فراهم آورد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار