ارزش‌های تخت فولاد با مرمت ابنیه تاریخی معرفی شد

پیشکسوت مرمت و معماری گفت: در زمان های گذشته ارزش های نهفته تخت فولاد برای کسی ظاهر نبود و با فعالیت NGO و مرمت آثار و ابنیه تاریخی مردم به ارزش های این مجموعه پی بردند.

پیشکسوت مرمت و معماری گفت: در زمان های گذشته ارزش های نهفته تخت فولاد برای کسی ظاهر نبود و با فعالیت NGO و مرمت آثار و ابنیه تاریخی مردم به ارزش های این مجموعه پی بردند.

به گزارش ایمنا، سید مرتضی فرشته نژاد صبح امروز _سه شنبه هشتم اسفندماه_ در مراسم بزرگداشت استاد حسین معارفی در باغ طوبی مجموعه تخت فولاد اظهار کرد: تخت فولاد یکی از سه مزار ارزشمند جهان اسلام و تشیع بعد از بقیع در مدینه و وادی الاسلام در نجف اشرف است و چنانچه از افراد شاخصی که در این گورستان ها مدفون هستند بگذریم تخت فولاد از هر سه آنها مهمتر است.

وی تاکیدکرد: در سال ۱۳۶۳ دفن اموات در تخت فولاد ممنوع و متاسفانه به مرور محل رفت و آمد افراد معتاد شد. شهرداری هم در صدد بود تا با تفکیک این مکان آن را به مدرسه و بیمارستان تبدیل کند.

وی اضافه کرد: با اقداماتی که در میراث فرهنگی انجام دادیم و در جلسه ای که با حضور شهرداری و میراث فرهنگی تشکیل شد، مقرر شد که با تشکیل دفتر مجموعه فرهنگی و مذهبی تخت فولاد مرمت و حفظ این بنا برای آیندگان انجام شود.

فرشته نژاد با اشاره به ارزش های نهفته در تخت فولاد یادآور شد: ارزش های این مکان تاریخی در آن زمان برای کسی ظاهر نبود و به مرور زمان با فعالیت NGO ها مردم به ارزش های این مجموعه پی بردند و کارهایی که در این بخش انجام شده نیز رضایت بخش بوده است.

وی اظهار کرد: تلاش بر این بوده تا این ابنیه به مردم شناسانده شود. این محل متشکل از سه تکیه کوچک شامل تکیه رضا محتشمی، صیرفیان و هراتیان است که افراد شاخصی برای کشور بودند و بزرگترین خدمت مرحوم صیرفیان احیا هنر و صنعت فرش اصفهان بود که به بی راهه می رفت.

وی تاکید کرد: مرحوم رضا محتشمی برای نخستین بار اصفهانی ها را با صنعت سینما آشنا کرد و سینما در اصفهان گشایش یافت. مرحوم هراتیان نخستین مجموعه آموزشی استاندارد در ایران را در اصفهان ساخت که تاکنون با کارآیی عالی به فعالیت مشغول بوده و در آینده هم این کارایی را خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر فعالیت های انجام شده در این مجموعه اذعان کرد: فعالیت هایی که تاکنون در تخت فولاد صورت گرفته عبارت است از ساماندهی تکیه میرفندرسکی که موزه هنری، سنگ تراشی، معماری و خطاطی است، حفظ و مرمت تکیه مادرشازده، احیا چله خانه مرحوم نخودکی، تکیه آقا حسین خوانساری، تکیه بابارکن الدین، مرمت چله خانه و مشخص کردن این محدوده، مرمت تکیه آقا داشی و اضافه کردن کاربری کتابخانه در این محدوده را در برنامه ها داشته ایم.

فرشته نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد مرمت تکیه های سید العراقین و مقبره استاد جلال الدین تاج اصفهانی، استاد عبدالحمید، تکیه عبدالمجید، تکیه کازرونی و مرمت و ساماندهی مقبره های بزرگان علم و فرهنگ و هنر که در تخت فولاد مدفون هستند انجام شده است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار