میراث‌فرهنگی اصفهان عملیات بازسازی عمارت نائل را آغاز کرد

درحالیکه بیش از 3 ماه از تخریب خانه تاریخی نائل گذشته، اما همچنان میراث فرهنگی این استان می‌گوید دادگاه نتیجه قطعی خود را مبنی بر شناسایی مخرب این بنا اعلام نکرده است. با این حال عملیات بازسازی کم و بیش آغاز شده است.

درحالیکه بیش از 3 ماه از تخریب خانه تاریخی نائل گذشته، اما همچنان میراث فرهنگی این استان می‌گوید دادگاه نتیجه قطعی خود را مبنی بر شناسایی مخرب این بنا اعلام نکرده است. با این حال عملیات بازسازی کم و بیش آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، فریدون اله‌یاری (مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: زمانی که خانه نائل تخریب شد؛ شاید 20 درصد از آن باقی مانده بود. در واقع عمده این خانه قبلاً طیِ 10، 15 سال اخیر تخریب شده بود اما به هر حال کسی که آن را تخریب کرده، باید پاسخگوی کل این عمارت باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای بازسازیِ عین به عینِ این خانه تاریخی صورت گرفته، افزود: مراحل کاری ما برای بازسازی این خانه، از این قرار بود که واحد امانی سازمان ابتدا ورود پیدا کرد و قطعاتی که از این خانه باقی مانده بود را هم به لحاظِ اینکه امکان بازیابی تزئینات وجود داشته باشد و هم به لحاظ مستندسازی‌ها جداسازی کرد. مرحله دوم این بود که آنجا کاملاً حصارکشی شود. کار حصارکشی هم کاملاً انجام شده و کارگاه ما هیچگاه متوقف نبوده است. گام سوم برمی‌گردد به اینکه آماده‌سازیِ طرح کامل بازسازی عین به عین بنا آغاز شود.

اله‌یاری ادامه داد: از نظر قانونی باید مشخص شود که خسارت بازسازی را بایستی چه کسانی تأمین کنند؟ دستگاه قضایی در حال پیگیری موضوع است. منتهی کارهایی که ما باید به لحاظ فوریت انجام می‌دادیم، این بود که بحث جداسازی‌ها، حصارکشی‌ها و محدود کردن محل بنا صورت بگیرد که این کارها توسط میراث فرهنگی انجام گرفت. این کارها همه ذیلِ عملیات بازسازی خانه تاریخی نائل است. محصورسازی باید براساس طرح اولیه خانه انجام شود. از طرفی پی‌ریزی‌ها صورت گرفته و استحکام‌بخشی نیز انجام شده است. در واقع این خانه پیش از این محصور بوده و در حال حاضر هم که ما آن را مجدداً از فضای عمومی جدا کردیم و دیوار سابق آن بازسازی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، در پاسخ به این سؤال که جلساتِ دادگاه تا کجا پیش رفته و در چه مرحله‌ای است، اظهار داشت: زمان جلسات دادگاه ابلاغ شده و اخیراً هم جلسه دیگری داشتیم. فکر می‌کنم به زودی باید صدور حکم ابلاغ شود. ما شکایت کردیم و بازرسی از محل سرکشی کرد و مستندات پرونده جمع‌آوری شد. مراحل دادگاه هم برگزار شد و همکاران حقوقی ما در آن حضور پیدا کردند. منتظر هستیم که ببینیم نتایج کار به کجا ختم خواهد شد. دادگاه براساس تحقیقاتش به جاهایی رسیده اما تا زمانی که حکم صادر نشود، ما نمی‌توانیم قضاوتی در این خصوص داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه افراد یا نهادهایی شکایت شده، بیان کرد: طبق تحقیقاتی که انجام گرفت، افرادی به دادگاه فراخوانده شدند ولی اینکه ما نمی‌توانیم اسم شخص یا نهادِ خاصی را ببریم. ترجیح می‌دهیم که دادگاه ابتدا این را اعلام بکند. افراد و نهادهایی هم که از آن‌ها شکایت شده هم حقوقی بوده‌اند و هم حقیقی. دادگاه از شهرداری نیز توضیحاتی خواسته است.

وی در واکنش به اینکه چرا تاکنون تغییراتِ بازسازیِ خانه مشهود نبوده، گفت: ما فعلاً مراحل اضطراری بازسازی را انجام می‌دهیم تا تعیین تکلیف نهایی و نیز مخرب خانه مشخص شود. به هر حال این بازسازی کار می‌برد. ما وقتی خواسته باشیم فنس‌کشی را دقیقاً روی پی‌های تاریخی اجرا کنیم باید توجه داشته باشیم که پی‌های تاریخی مشکلاتی داشتند و نیازمند استحکام بخشی بودند. باید استحکام‌بخشی می‌شدند که تاکنون این مهم انجام شده. طرح مرمت این بنا باید جامع آماده‌سازی شود.

وی درخصوص میزان خسارت و بودجه لازم برای بازسازیِ بنا نیز خاطرنشان کرد: هنوز نمی‌توانم بودجه‌ی مشخصی را اعلام کنم. خسارت و هزینه‌ی بازسازی صرفاً شامل هزینه مرمت نمی‌شود بلکه شامل ابعاد مختلفی می‌شود که ما را متحمل می‌کنند به اینکه ورود پیدا کنیم و با اولویت‌های موجودمان، کنار این پروژه قرار بگیریم. همه این‌ها باید درنظر گرفته شود.

3 آذر 96 بنای تاریخی خانه سید‌جواد نائل، که در کوچه مسجد مصری در محله طوقچی قرار داشت و مربوط به دوران صفویه می‌شد، به علت تعریض مسیر و به درخواست و همکاری همسایگان به‌طور کامل تخریب شد. سه ماه پیش از آن، بنا برای مرمت اضطراری به پیمانکار سپرده شده بود، پیمانکار نیز داربست‌هایی را برای مرمت این بنا نصب کرده بود. این تخریب درحالی صورت گرفت که ده روز پیش از آن، اولین علائم خطر، خود را نشان داده بودند و یک دیوار از این خانه تخریب شده بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار