اجماع بر مدیریت محلی کلان‌شهرها

شهردار تهران: استراتژی در مدیریت شهری روشن نبوده و مشخص نیست که آیا قصد حرکت به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری داریم یا خیر؟

مهناز احمدی - اصفهان امروز - شهرداران کلان‌شهرهای کشور در نشست نود و پنجم به میزبانی اصفهان، موضوعاتی چون سهم مدیریت شهری در بودجه ۹۷، طرح جامع شهری و مالیات بر ارزش‌افزوده و لایحه درآمدهای پایدار را به بحث و گفت‌وگو گذاشتند.


گرایش مثبت دولت به افزایش بودجه شهرداری‌ها

شهردار تهران در این نشست با اشاره به حمایت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی برای تصویب لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: خواست رئیس مجلس این بود که در بودجه شهرهای بزرگ اتفاقات بزرگی رخ دهد، اما محدودیت‌های بسیار مانع این مهم شد. محمدعلی نجفی اظهار کرد: به‌تازگی گرایش‌های مثبت در دولت برای توجه به شهرداری‌ها ایجادشده که این گرایش در دولت دوازدهم بسیار قوی‌تر از دولت‌های پیشین به نظر می‌رسد. وی ادامه داد: در حال حاضر دو اقدام مهم با حمایت رئیس‌جمهوری در دولت در حال انجام است که می‌تواند در بهبود شرایط زیست شهری مؤثر باشد. شهردار تهران با اشاره به تلاش دولت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور عنوان کرد: بعداز ارائه توجیهات کافی به رئیس‌جمهور و جلب حمایت ایشان از موضوع نوسازی ناوگان، مقرر شد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل از سال ۹۷ اجرایی شود که البته بخش عمده‌ای از آن به کلان‌شهرها برمی‌گردد. بخش دوم تلاش برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیز به مدیریت شهرها مربوط می‌شود که چه میزان از این منابع را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به کار بگیریم. نجفی یادآور شد: همچنین برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده کشور در دهه فجر کلید خورد و قرار است منابعی شامل تسهیلات بانکی، بودجه دولتی و یارانه سود تسهیلات در سال ۹۷ تأمین شود، امیدوار هستیم این دو اقدام بتواند چالش‌ها و مشکلات کلان‌شهرها را تا حد زیادی برطرف کند.

لزوم حرکت به سمت مدیریت به‌هم‌پیوسته در اداره شهرها

وی در ادامه به مذاکرات خود با وزیر کشور اشاره و بیان کرد: تصمیم‌گیری برای حرکت به سمت مدیریت‌های محلی از وزارت کشور آغاز می‌شود، زیرا وزارت کشور می‌تواند تصمیم بگیرد هرکجا درآمد و قدرتی درباره شهرداری‌ها است، آن را در وزارت کشور و استانداری‌ها توزیع کند و یا این مسئله به شهرداری‌ها واگذار شود. شهردار تهران افزود: استراتژی تمرکز در همه مسائل قابل‌دوام نخواهد بود و باید به سمت مدیریت‌های محلی حرکت کنیم. نجفی تصریح کرد: در مذاکرات با مجلس شورای اسلامی تأکید کردم که در این مرحله باید تصمیم بگیریم کدام استراتژی را انتخاب کنیم، زیرا استراتژی در مدیریت شهری روشن نبوده و مشخص نیست که آیا قصد حرکت به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری یا مدیریت محلی داریم یا خیر؟ وی تأکید کرد: توانایی عملی کردن توسعه موضوع مدیریت یکپارچه شهری را نداریم، درحالی‌که از سال ۷۹ همزمان با برنامه سوم توسعه تاکنون از مدیریت یکپارچه شهری در برنامه‌ها یاد می‌شود، اما نتوانسته‌ایم حتی در یک مورد به این سمت حرکت کنیم. شهردار تهران توضیح داد: باید به‌طور پیوسته به سمت مدیریت حرکت کنیم، زیرا استراتژی تمرکز دیگر قابل‌دوام نیست. همچنان که همه شهرهای توسعه‌یافته نیز مدیریت به‌هم‌پیوسته را دنبال کرده‌اند؛ بنابراین باید تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم به سمت مدیریت به‌هم‌پیوسته حرکت کنیم یا خیر و اگر می‌خواهیم این اتفاق بیفتد، دیگر نباید قوانین متعارض با این موضوع را وضع کنیم تا شهرداری‌ها را محدودتر کنیم.

انتظارات شهرها نادیده گرفته‌شده است

نجفی بابیان اینکه لایحه یکپارچه مدیریت شهری که در دولت مطرح‌شده، اشکالات زیادی دارد و طرح مجلس درباره مدیریت یکپارچه شهری نیز مسائلی دارد که آنها را دنبال می‌کنیم تا به نقطه نهایی موردتوافق برسیم، اظهار کرد: در حال حاضر این لایحه در کمیسیون زیربنایی دولت تمام‌شده و به دولت ارائه‌شده است و درمجموع نسبت به وضعیت فعلی لایحه خوبی است، اما بازهم انتظارات شهرها نادیده گرفته‌شده است. وی افزود: بنده دراین‌باره هفته گذشته نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشتم و مجدد عنوان کردم که ازنظر ما این موارد باید اصلاح شود، اما بااین‌وجود اگر دولت آنها را اصلاح نکند، می‌توانیم در مجلس آنها را دنبال کنیم، حتی با توجه به آنکه لایحه درآمدهای پایدار شهری در دو ماه آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، می‌توان نامه‌ای را با امضای همه شهرداران کلان‌شهرها ارسال کرد. شهردار تهران در موردبررسی موضوع دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه در این قانون اعمال‌شده درمجموع به نفع شهرها است، اما به خاطر نبود استراتژی، موارد مثبت و منفی دارد که در این زمینه هم نامه‌ای را به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتم و درخواست کردم که موارد موردنیاز اصلاح شود.

لزوم تعاملات بیشتر بین شهرها

در ادامه جلسه شهردار اصفهان گفت: در سومین نشست دوره جدید مدیریت شهری گزارش‌های پیگیری شهردار تهران که قرار بود موضوعات مختلفی را ازجمله لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده در مجلس، مدیریت جامع شهری، اصلاح ساختار تشکیلاتی دبیرخانه کلان‌شهرها، سهم مدیریت شهری در بودجه ۹۷، اصلاح قوانین شهرداری‌ها و درآمدهای پایدار شهری را با رئیس مجلس و دولت پیگیری کند، ارائه شد. قدرت ا... نوروزی اذعان داشت: طبق گزارش ارائه‌شده پیگیری‌های مربوط به سهم مدیریت شهری در بودجه ۹۷ نتایج مثبتی داشته است. همچنین مقرر شد طرح جامع شهری و مالیات بر ارزش‌افزوده را دوباره همه شهرداران پیگیری کنند و در این جلسه تعاملات بیشتر بین شهرها مطرح شد. نوروزی ادامه داد: طبق قانون جمعیتی هشت شهر به‌عنوان کلان‌شهر محسوب می‌شوند درحالی‌که باید 15 کلان‌شهر وجود داشته باشد و این از مواردی است که با قانون اختلاف دارد به همین سبب با اضافه شدن هفت شهر دیگر به جمع کلان‌شهرها موافق هستیم. شهردار اصفهان توضیح داد: در این جلسه همچنین ایجاد ساختار جدید به معنای اصلاح ساختار قبلی تحت عنوان مجمع کلان‌شهرها موردبحث قرار گرفت و ۹ کمیسیون به رسمیت شناخته شد که در ساختمانی جدید با ترکیب جدید فعالیت کنند، همچنین مقرر شد مرکز کمیسیون‌ها در شهرها و معاونان یا شهرداران شهرها به‌عنوان دبیر این کمیسیون‌ها معرفی شوند.

شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت کلان‌شهر شدند

نوروزی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی موضوعات مختلف در نشست کلان‌شهرها، امید داریم شاهد دستاوردهای خوبی ازجمله مرکزی برای ایجاد تعامل بیشتر بین شهرها، هم‌افزایی بهتر و انجام امور مشترک به‌صورت واحد مانند IT، انجام کارهای تحقیقاتی و ... باشیم. وی افزود: با تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد در آینده شاهد جلوگیری از تکرار امور مشترک در شهرها و انجام متمرکز این امور باشیم که به‌طور حتم موجب بالا بردن بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و رفع بیشتر نقاط ضعف می‌شود. همچنین مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور در این نشست گفت: در حوزه مدیریت دبیرخانه و با تغییراتی که در اساسنامه مجمع به وجود آمد، محمدعلی نجفی شهردار تهران با نظر موافق شهرداران ۱۵ کلان‌شهر کشور به‌عنوان دبیر کل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور منصوب شد. کمال مرادی اظهار داشت: در ابتدا هشت شهر به‌عنوان کلان‌شهر محسوب می‌شد که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری سال ۸۸، شهرهایی بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نیز به جمع کلان‌شهرها افزوده و در حال حاضر ۱۵ شهر به‌عنوان کلان‌شهر در کشور معرفی‌شده‌اند.

تصویب تقویم سالیانه نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرها

مدیر مجمع دبیرخانه شهرداران کلان‌شهرهای کشور بیان داشت: پیگیری دوباره طرح مالیات بر ارزش‌افزوده در مجلس به خاطر تأثیر جدی آن بر درآمد شهرداری‌ها، مدیریت یکپارچه شهری و پیگیری آن از طریق مجلس و دولت و شورای عالی استان‌ها، تأکید بر درآمد پایدار شهرداری‌ها، مبادله تجربیات استان‌ها در حوزه پسماند، جمع‌آوری زباله‌ و ... از مهمترین مباحثی مطرح‌شده در سومین جلسه نشست کلان‌شهرها بود که پیگیری و ارائه گزارش‌ها آن به عهده دبیرخانه گذاشته شد تا نتیجه آن را در جلسه بعدی که اردیبهشت‌ماه ۹۷ به میزبانی تهران برگزار می‌شود به شهرداران کلان‌شهرها ارائه شود. مرادی ادامه داد: تقویم سالیانه نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور در این نشست به تصویب رسید و در اسرع وقت به شهرداران کلان‌شهرها ابلاغ می‌شود. وی درباره بازتاب سومین جلسه نشست شهرداران کلان‌شهرها به میزبانی اصفهان گفت: درمجموع همه حاضران در نشست از کلیات مباحث مطرح‌شده و مصوبات جلسه رضایت داشتند.

استقبال از طرح پیشنهادی شهردار اصفهان

در پایان این نشست شهردار اصفهان پیشنهادی درباره طرح انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را ارائه کرد تا از این طریق اعتماد مردم به شهرداری‌ها افزایش یابد که این طرح مورد استقبال شهرداران کلان‌شهرها قرار گرفت و دبیر مجمع کلان‌شهرهای کشور گفت: پیشنهاد شهردار اصفهان در جلسه بعدی به‌عنوان بیانیه‌ای مبنی بر تعهد شهرداران برای ایجاد شفافیت در همه مسائل مرتبط با شهر، در دستور کار قرار خواهد گرفت. نوروزی توضیح داد: در دوره جدید شهرداری‌ها، اصفهان نخستین شهری است که این قانون را به اجرا درآورده تا با اجرای آن علاوه بر جلب اعتماد مردمی شاهد کاهش فساد در سیستم باشیم و این قانونی است که باید در همه شهرداری‌ها اجرا شود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار