غیراستاندارد بودن 70 درصد آسانسورهای دولتی و اماکن عمومی

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: 70 درصد از آسانسورهای دولتی و اماکن عمومی هنوز غیراستاندارد است، اگر همکاری لازم انجام نشود با همکاری استانداری، این آسانسورها سال 97 پلمب می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: 70 درصد از آسانسورهای دولتی و اماکن عمومی هنوز غیراستاندارد است، اگر همکاری لازم انجام نشود با همکاری استانداری، این آسانسورها سال 97 پلمب می‌شود.

به گزارش فارس، غلامحسین شفیعی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: هر کجا که نظم و انضباط و قانون باشد آن استاندارد است، هر چیزی که به جای خود باشد و درست انجام بشود استاندارد است؛ البته استاندارد تشویقی و اجباری داریم.

وی افزود: استاندارد اجباری یعنی تولید، توزیع و عرضه باید استاندارد باشد، استاندارد تشویقی یعنی واحدهای تولیدی که تمایل دارند کالا یا خدمات خود را مطابق با استاندارد ملی ایران تولید کنند متقاضی علامت استاندارد می‌شوند اما بعد از دریافت پروانه با آن‌ها مثل استاندارد اجباری برخورد می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: فعالیت‌هایی که در حوزه ارزیابی انطباق انجام می‌شود، کنترل و نظارت بر واحدهای تولیدی، خدماتی و مراکز عرضه است؛ در سال 96 تا الآن 260 پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری صادر کردیم؛ همچنین 61 استاندارد تشویقی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: پروانه‌هایی که صادر می‌شود پیش از این سالی یک بار تمدید می‌شد اما از سال 94 پروانه‌ها 3 ساله شد و در سال گذشته فقط 6 پروانه تمدید شد و اکثر پروانه‌های در سال آینده تمدید می‌شوند؛ کارگاه‌هایی که تولیداتشان را مطابق استاندارد انجام نمی‌دهند، پروانه‌شان باطل می‌شود که در سال جاری 135 پروانه باطل شده است؛ ابطال پروانه نیز به معنی تعطیلی کارگاه است.

شفیعی عنوان کرد: 11 پروانه تشویقی باطل شده است، 67 پروانه نیز تعلیق شده است که فرصت دارند ظرف 3 ماه مشکلات ابلاغی را برطرف کنند؛ 5 استاندارد تشویقی نیز تعلیق شدند که باید ظرف یک ماه مشکلات را برطرف کنند که جمعاً 545 پروانه بررسی و اقدامات لازم بر روی آن انجام شد.

* بازدیدهای سرزده استاندارد

وی بیان داشت: یکی از فعالیت‌های ما بازدید از مراکز تولیدی به صورت سرزده است، 6 هزار و 950 بازرسی از واحدهای تولیدی به صورت سرزده انجام شده است؛ 9 هزار و 173 نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی نیز انجام شده است که از این تعداد 8 هزار و 209 نمونه مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه آن صادر شده است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان تصریح کرد: بررسی تولید و عرضه طلا نیز بر عهده ما است که هزار و 600 واحد تولید طلا در استان اصفهان فعال بودند و 900 کد شناسایی طلا در سال گذشته ابطال شده‌اند، این مراکز یا استاندارد نبودند یا از قدیم ثبت شده بودند و وجود خارجی نداشتند؛ همچنین 80 کد شناسایی جدید نیز صادر شده است.

وی تأکید کرد: در 40 جلسه کمیسیون قاچاق استان مشارکت داشتیم؛ مصنوعاتی که از سایر مراکز به استان می‌آیند نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد که در 7 مورد استعلامی که انجام شده است 4 مورد جعل کد شناسایی، کشف شده است.

شفیعی با اشاره به اهمیت استاندارد صنایع دستی ابراز کرد: صنایع دستی مشمول استاندارد اجباری نیستند اما تاکنون 4 پروانه برای صنایع دستی صادر شده است، بیشترین تدوین استاندارد در زمینه تولیدات صنایع دستی در اصفهان صادر شده است؛ یکی از صنایعی که باید کیفیت آن کنترل شود هنر فیروزه‌کوبی است که اولین پروانه استاندارد فیروزه‌کوبی کشور در اصفهان صادر شده است.

* استاندارد مصالح ساختمانی

وی اذعان داشت: هنوز در استان نتوانستیم متولی عدم‌استفاده از مصالح استاندارد در فعالیت ساختمانی را مشخص کنیم؛ هیچ ارگان یا دستگاهی متولی‌گری کنترل مصالح غیراستاندارد در فعالیت‌های ساختمان را بر عهده نگرفته است، تیرچه‌بلوک، بلوک سقفی و دیواری و آجر تولیدات زیادی در استان دارند که این کارگاه‌ها توسط استاندارد قابل کنترل نیست.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان خاطرنشان کرد: این وظیفه نظام مهندسی و مهندسین ناظر است که مصالح ساختمانی را کنترل کنند و جلسات زیادی در این رابطه داشتیم اما هنوز هیچ کنترل و نظارتی بر این موضوع نیست؛ یکی از مشکلات عمده در اصفهان عدم حضور مجریان ذی‌صلاح در پروژه‌های ساختمانی است که از سال 88 تاکنون شهرداری این مصوبه هیأت وزیران را عملیاتی نکرده است.

وی تشریح کرد: بازرسی‌های مشترکی برای مصالح ساختمانی داشتیم، که 44 مورد بازرسی مشترک از پروژه‌های عمرانی دولتی بوده است، در این بازدیدها 4 واحد تولید بتن آماده که شرایط لازم را نداشتند پلمب شدند.

شفیعی اظهار داشت: استاندارد بر واحدهای خدماتی هم نظارت دارد، از جمله این واحدها شهربازی‌ها است که در استان اصفهان 87 شهربازی فعال داریم و امسال هزار و 78 بازرسی از شهربازی‌ها انجام شده است که در این بازدیدها 100 دستگاه شهربازی‌ها پلمب شدند.

* آسانسورهای دولتی و مراکز عمومی غیراستاندارد است

وی ادامه داد: 19 سردخانه در استان اصفهان داریم که در طول سال شرایط نگهداری مواد غذایی در این سردخانه‌ها کنترل می‌شود، 4 پروانه جدید نیز برای سردخانه‌ها صادر شده است؛ اعلام می‌کنیم که 70 درصد از آسانسورهای دولتی و اماکن عمومی هنوز غیراستاندارد است، اگر همکاری لازم انجام نشود با همکاری استانداری در سال 97 این آسانسورها پلمب می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: در سال جاری 4 هزار بازرسی آسانسور در استان انجام دادیم و 3 هزار گواهی ایمنی استاندارد صادر کردیم؛ در سال 96 بررسی وضعیت فنی آسانسورها به کمیته‌ای در استان واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال یک پروانه استاندارد برای مهدکودک صادر شده است که تشویقی است و کلاً 2 پروانه در این مورد انجام شده است و از مهدهای کودک درخواست داریم به سمت استانداردسازی بیایند؛ 150 جایگاه عرضه سی.ان.جی داریم که به طور کامل بازرسی شدند و 90 درصد آن استانداردسازی شده است و فقط مستندات و طراحی برخی مانده که گواهی صادر نشده اما از نظر ایمنی مشکل خاصی ندارند.

شفیعی عنوان کرد: همه خودروهای گازسوز باید هر 5 سال سیلندر گاز خود را مورد تست قرار دهند که در این ارتباط 43 متقاضی آزمایشگاه سی.ان.جی داشتیم و 30 موافقت اولیه صادر شد و 11 آزمایشگاه فعال در حال حاضر وجود دارد؛ اولین پروانه کاربرد علامت استاندارد هتلداری برای هتل 5 ستاره در کشور برای هتل کوثر صادر شد.

وی بیان داشت: از 32 هزار استاندارد تدوین شده در کشور امسال 81 تدوین استاندارد در استان اصفهان داشتیم؛ استان اصفهان 40 کمیته ملی استاندارد برگزار شده است؛ 132 استاندارد قدیمی بازنگری شده است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان در رابطه با آموزش استاندارد تصریح کرد: امسال 14 استاندارد کارخانه‌ای ثبت شده است؛ 56 هزار و 897 نفر ساعت دوره آموزشی برای مدیران کنترل کیفیت داشتیم، 6 هزار و 987 نفر ساعت آموزش برای کارکنان استاندارد برگزار شده است.

* کنترل ترازوهای مراکز عرضه

وی تأکید کرد: امسال 11 هزار و 213 ترازو در مراکز عرضه کنترل شده و تأییدیه استاندارد گرفتند؛ 5 هزار و 477 نازل عرضه سوخت از نظر لیتراژ نیز امسال مورد بازرسی قرار گرفته است.

شفیعی ابراز کرد: 3 هزار و 944 تذکر و اخطار توسط بخش اجرایی استاندارد به واحدهای تولیدی در رابطه با اصلاح محصولات یا خدماتی که ایراداتی داشتند انجام شده است، 293 مورد تذکر و اصلاح توسط بخش حقوقی داده شده که باید سریعاً محصولات برگشت داده شود و توقف و اصلاح خط تولید را به همراه دارد و بعد از اخطار برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی اذعان داشت: 15 تن چای غیراستاندارد که به کپک آلودگی داشتند معدوم شده است، 5 تن پنیر پیتزا که به صورت غیراستاندارد تولید شده بوده است، معدوم شده‌اند.

* استاندارد کالاهای وارداتی

مدیرکل استاندارد استان اصفهان خاطرنشان کرد: امسال هزار و 290 اظهارنامه وارداتی داشتیم و 3 هزار و 493 کالای وارداتی که مشمول استاندارد اجباری نبودند توسط استاندارد تعیین استاندارد شده اند، 80 واحد تولید فرآورده‌های نفتی از جمله هیدروکربن‌ها که تقریباً 100 درصد آن صادر می‌شود نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تشریح کرد: در سال 96، 30 فراورده نفتی جدید استاندارد سازی شده است و 670 محموله فرآورده نفتی صادر شده است؛ تمام محصولاتی که دارای علامت استاندارد هستند باید کد 10 رقمی استاندارد را زیر علامت استاندارد چاپ کنند که اگر این کد را به سامانه 10001517 ارسال کنید مشخصات کامل محصول و اعتبار پروانه اعلام می‌شود.

شفیعی اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده است در تله‌کابین و تله‌سیژ بیش از 90 درصد کارها انجام شده است و هیچ مشکلی از لحاظ ایمنی ندارد، اما به دلیل قدیمی بودن نقشه‌های طراحی این مراکز، نقشه‌های طراحی آن باید آماده شود و باید مجوزهای طراحی را تا 17 اردیبهشت به اداره استاندارد ارائه دهند وگرنه متوقف می‌شوند.

وی ادامه داد: هر ساله بازرسی نوروزی را داریم و به خصوص مراکز عرضه را در ایام نوروز بازرسی می‌کنیم، شهر رؤیاها مشمول استاندارد اجباری است و بر آن نظارت کامل داریم و در حال حاضر دستگاه‌هایی که در شهربازی در حال کار هستند استانداردهای لازم را دارا هستند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان اذعان داشت: تعداد زیادی از دستگاه‌های پخت نان در استان اصفهان استاندارد نیست و این در حالی است که این موضوع مشمول استاندارد اجباری است؛ واحدهای نانوایی مطابق با پخت نان آرد مشخص داشته باشند، واحدهای سنگک پز باید آردی با 7 درصد سبوس را استفاده کنند اما برخی از آن‌ها به علت هزینه کمتر از آرد بدون سبوس استفاده می‌کنند که ممنوع است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار