کاشی‌های مسجد امام اصفهان به دلیل فرسودگی ریخته است

چندی پیش خبر از ریزش کاشی‌های رنگارنگ مسجد امام اصفهان در شبکه‌های اجتماعی پیچید، که مسئولان میراث فرهنگی این ریزش را به دلیل فرسودگی دانستند و خبر از احیای آن دادند.

چندی پیش خبر از ریزش کاشی‌های رنگارنگ مسجد امام اصفهان در شبکه‌های اجتماعی پیچید، که مسئولان میراث فرهنگی این ریزش را به دلیل فرسودگی دانستند و خبر از احیای آن دادند.
به گزارش تسنیم ن، کاشی‌های رنگی اصفهان از دیرباز شهرت عام و خاص داشته است، کاشی‌هایی که تبلور آن از دوره حکومت شاه عباس و سلسله‌ی صفویه شروع شد و به اوج هنری خود رسید. هنر را می‌توان به عنوان شناسنامه یک ملت دانست زیرا هنر هر قوم و ملتی بازگو کننده اندیشه، جهان بینی، اعتقادات مذهبی و آداب و سنت‌های آن ملت است.
اصفهان نیز از این دست کاشی‌ها و هنرها کم ندارد و بناهای تاریخی یادگاری از این هنر ناب است، هنری که چندی پیش خبر از ریزش کاشی‌های رنگارنگ این بنای تاریخی در شبکه‌های اجتماعی پیچید.
ظاهرا شمارش معکوس ریزش کاشی‌های این مسجد تاریخی شروع شده، روندی که ممکن است به بنا آسیب جدی بزند، کاشی‌هایی که 400 سال است بر پیکره این بنا جا خوش کرده است.

مهدی صدری کارشناس مرمت در مورد ریزش این کاشی‌ها گفت: ریزش کاشی در این بنای تاریخی علل مختلفی وجود دارد، مانند استفاده از بلندگوها در این مجموعه تاریخی، پرواز چرخبال از روی بناهای تاریخی اصفهان که به آن‌ها آسیب می‌رساند.

وی افزود: یکی از عوامل آسیب رسان به بناهای تاریخی مصالح سخت و غیر قابل انعطاف ساخته شده است که باید به آن توجه کرد.

این کارشناس مرمت بیان کرد: به تدریج و به مرور زمان بر روی کاشی‌های بناهای تاریخی ترک و یا ریزش ایجاد می‌شود به ویژه در فصل‌هایی که بارش داریم، آب حاصل از بارش نفوذ کرده، پشت ملات کاشی رفته و بعد از یخ زدگی سبب جدا شدن کاشی از لایه زیرین می شود و این رخداد به ریزش کاشی‌ها می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی به‌مرور زمان مقاوم بودن خود را از دست می‌دهند بنابراین مقاوم‌سازی بناها لازم است و بنا باید مرتب رطوبت‌زدایی شود زیرا رطوبت و رشد نمک‌ها و شوره و آن‌ها سبب از بین رفتن رنگ کاشی و لعاب آن می‌شود.

صدری تصریح کرد: به هر حال ریزش کاشی‌ها باید بررسی و ریشه‌یابی شود ممکن است دلایل دیگری در این مورد دخیل باشد.

هدی رحیمی یک لیدر تور است که هنگام ریزش کاشی هنگام توضیح برای گردشگر خارجی در مکان بود که چند تکه کاشی مقابل آن‌ها ریزش کرد، وی گفت: در چند لحظه نخست برایم شوک آور بود و فکر کردیم الان سایر کاشی‌ها بر سرمان می‌ریزد.

وی افزود: این ریزش مقابل گردشگران خارجی جلوه خوبی نداشت و امیدوارم این مسئله پیگیری شود.

کاشی‌های مسجد امام اصفهان به دلیل فرسودگی ریخته است

این ریزش کاشی‌ها واکنش‌های بسیاری در بر داشت این در حالی است که مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان در این باره گفت: ریزش بخشی از کاشی‌ کاری‌های مسجد امام به علت فرسودگی بوده است.

فریدون الهیاری درباره ریزش کاشی‌های مسجد تاریخی امام اصفهان افزود: مسجد امام دارای کاشیکاری‌ها گسترده‌ای است که نیازمند رسیدگی و‌ مرمت دائمی هستند؛ به تازگی بخشی از کاشی‌های مسجد به دلیل فرسودگی ریخته است.

وی بیان کرد: این کاشی‌ها مربوط به یک بخش کوچک بوده‌اند و مرمت آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان درباره مرمت این بخش نیز گفت: امسال 10 کارگاه مرمتی در این مسجد اجرا شده اما کاشی‌ها از بخشی ریزش کرده که پیش از این مرمت نشده بود.

کاشی‌های ریخته شده مسجد امام(ره) مرمت می‌شوند

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز درمورد ریزش کاشی‌ها به تسنیم گفت: به دلیل از بین رفتن چسبندگی مصالح مسجد امام(ره) بعضا شاهد ریزش کاشی‌های آن هستیم که پیمانکاران ما در حال مرمت آن هستند.

پرویز طاهری در ارتباط با ریزش کاشی‌های مسجد تاریخی امام(ره) اظهار داشت: گاهی اوقات کاشی‌های مسجد امام به خاطر عمر مصالح و قدمت بنا و چسبندگی مصالح، بعضا ریزش دارد ولی پیمانکاران ما درحال مرمت این بنا هستند.

وی با بیان اینکه ریزش کاشی‌ها اتفاق جدیدی پیرامون این بنا نیست، افزود: کارهای لازمه برای جلوگیری از این اتفاق انجام گرفته است، چرا که در طول زمان تکه‌های کاشی می‌افتد؛ به طور مثال ممنوعیت پرواز هلی‌کوپترها در اطراف مسجد امام و استفاده از سیستم‌های صوتی برای کاهش تاثیر مخرب ارتعاشات آن بر بنا سبب ریزش کاشی‌ها می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: این کاشی‌ها بعضا از بنا جدا می‌شوند و پیمانکاران موظف هستند که در دو گروه داخل مسجد و گنبد مسجد امام(ره) با بررسی‌های لازم هر قسمت از بنا که نیاز به مرمت داشته باشد را تأمین کنند.

وی با اشاره به آنکه بدنه این بنا تماما از کاشی است، تصریح کرد: به مرور زمان چسبندگی مصالح از بین می‌رود و کاشی‌ها جدا می‌شود اما آنکه یک طرف مسجد آسیب جدی ببیند، این طور نیست.

فریبا خطا بخش مسئول پایگاه میدان نقش جهان در این مورد به تسنیم گفت: کار مرمتی کاشی‌ها در مسجد عباسی را شروع کرده‌ایم که ایوان شمالی و شرقی و غربی تمام شده است.

وی افزود: اما ایوان جنوبی مانده که آن هم تا عید تمام می‌شود، کاشی‌ها به مرور زمان سست می‌شود زیرا ملات از بین می‌رود.

مسئول پایگاه میدان نقش جهان بیان کرد: در حال حاضر برای مرمت گنبد این مسجد تاریخی و ایوان‌های آن تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه صرف شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار