۶ هزار و ۲۰۰ طرح اشتغال در کمیته امداد اصفهان

مدیرکل کمیته امداد اصفهان گفت: امسال حدود ۶ هزار و ۲۰۰ طرح اشتغال در کمیته امداد استان اصفهان ایجاد شده و هنوز ۴۴ هزار طرح اشتغال جاری برای صد هزار خانواده تحت حمایت کمیته امداد وجود دارد.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان گفت: امسال حدود ۶ هزار و ۲۰۰ طرح اشتغال در کمیته امداد استان اصفهان ایجاد شده و هنوز ۴۴ هزار طرح اشتغال جاری برای صد هزار خانواده تحت حمایت کمیته امداد وجود دارد.

به گزارش فارس، حمیدرضا شیران پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه در سالروز تشکیل کمیته امداد و آغاز هفته احسان و نیکوکاری اظهار داشت: اگر فرهنگ‌سازی کار خیر دو بازوی اصلی داشته باشد، یکی حوزه آموزش مانند مدارس و دانشگاه و دیگری حوزه رسانه است که می‌توانند نقش خوب و تأثیرگذاری بر هدایت مردم به سمت کار خیر ایفا کنند.

وی افزود: استان اصفهان در بخش هم‌افزایی با خیرین رتبه اول را در کشور کسب کرده است تا با کمک هم به رفع نیاز مردم بپردازند.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان گفت: 25 هزار فرزند در استان اصفهان هست که اگر از هر چهار خانواده، نیاز یک بچه مرتفع شود، این فرزند کاملاً توانمند خواهد شد، از میان همین فرزندان، یک نفر توانسته ورزشکار ملی شود، این نیازها باید با کمک خیرین مرتفع شوند.

جمع آوری 24 میلیارد تومان صدقه

وی ادامه داد: در 11 ماهه اخیر 24 میلیارد تومان صدقات در استان اصفهان جمع‌آوری شده است که اگر این هزینه را بر خانواده‌های تحت تکفل تقسیم کنیم باز هم برای رفع نیازهای آن‌ها احتیاج به کمک هست و در این باره دولت با سه برابر کردن یارانه شب عید و تقبل کردن بخش بیمه درمان به کمک کمیته امداد آمده است.

شیران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان صدقات تا پایان سال به 30 میلیارد تومان برسد، تصریح کرد: هم‌اکنون شمارش صندوق‌های صدقات به روش سنتی انجام می‌شود اما این روند به سمت الکترونیکی شدن رفته و تا پایان سال از این خدمات رونمایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته هم اکنون از سامانه USSD و نرم‌افزارهایی استفاده می‌شود و بالغ بر 50 درصد صدقات کمیته امداد به روش دیجیتال پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان بیان داشت: به عنوان مثال پرداخت‌های طرح محسنین کاملاً دیجیتال است و 25 میلیارد تومان تاکنون در این طرح برای فرزندان یتیم و فرزندان غیریتیمی که پدر به هر دلیل توانایی رفع نیاز ندارد، پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش‌های دیگر مانند کالا و خدمت، خادمان محروم هستند که به جای پول، خدمت ارائه می‌کنند.

به ازای هر 10 نفر یک صندوق صدقات در اصفهان وجود دارد

شیران در خصوص تعداد صندوق‌های صدقات اذعان داشت: عمده صدقات جمع‌آوری شده مربوط به صندوق‌های منازل و مکان‌های سربسته است که صدقات صندوق‌های معابر کمتر از باقی موارد است، در کل حدود 500 هزار صندوق صدقات بزرگ کوچک در منزل و معابر در استان وجود دارد.

وی با اشاره به هدف کمیته امداد در توانمندسازی افراد تحت حمایت توضیح داد: خانواده‌ها در کمیته امداد توانمند می‌شوند و تنها برای افرادی که مشکل و بحران دارند یا دچار کهولت سن هستند تا لحظه‌ای که فرد در قید حیات است، خدمات ارائه می‌شود اما در خانواده‌های دیگر افراد به سمت اشتغال می‌روند و به علت توانمندی از چرخه امداد خارج خواهند شد.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان گفت: امسال حدود 6 هزار و 200 طرح اشتغال ایجاد شده و 44 هزار طرح اشتغال جاری وجود دارد که برای صد هزار خانواده تحت حمایت کمیته امداد است، همچنین سه هزار و 500 خانواده سال قبل از حمایت کمیته امداد خارج شدند و امسال آمار این خانواده‌ها افزایش نداشته‌اند.

شیران با اشاره به طرح اکرام اظهار داشت: هفت هزار فرزند یتیم تحت حمایت کمیته امداد در این طرح هست که کل آن‌ها حامی دارند و سرانه دریافتی حدود 230 هزار تومان به حساب آن‌ها ماهیانه پرداخت می‌شود و در این طرح هر فرزند حدود هشت تا ده حامی دارد.

وی در ادامه گفت: در طرح محسنین که شامل فرزندان غیریتیم است، سرانه حدود هشت هزار نفر آن‌ها که حامی مالی دارند، نزدیک به ۵۰ هزار تومان است اما ۱۱ هزار فرزند هنوز بدون حامی هستند.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان عنوان کرد: در استان اصفهان ۸۶ هزار خانواده مستمری بگیر ، ۱۰۰ هزار خانوار تک یا چند خدمتی نیز که در بدو ورود به امداد یا خروج از امداد هستند، وجود دارد که در کل حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌شوند، این آمار در اصفهان تقریباً ۲.۵ درصد جمعیت کل را تشکیل می‌دهد و از میانگین کشوری کمتر است.

کمک 6 میلیاردی اصفهانی‌ها در جشن نیکوکاری

وی تصریح کرد: درآمد سال گذشته از طرح نیکوکاری ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون بوده که عمده این پول در مدارس جمع‌آوری می‌شود ولی با هماهنگی آموزش و پرورش به بچه‌های نیازمند همان مدرسه داده می‌شود زیرا تعدادی از این نیازمندان نمی‌توانند تحت حمایت کمیته امداد باشند.

شیران با بیان اینکه مدارس با خلاقیت‌ها در حیطه فرهنگی عمل می‌کنند، بیان کرد: دیده شده در مدارس خود دانش آموزان نمایشگاهی مثل بازارچه خیریه راه‌اندازی می‌کنند و با درآمد حاصله کمیته امداد را در مدارس یاری می‌دهند.

وی درباره هفته نیکوکاری توضیح داد: در این طرح همه مدارس و پایگاه‌های بسیج درگیر هستند، روز ۱۶ اسفند این طرح در مدارس، ۱۷ اسفند معابر و میدان‌ها و ۱8 اسفند در نماز جمعه برگزار می‌شود، همچنین روزهای ۱۷ و ۱۸ بازارچه خیریه واقع در میدان قدس و باغ موزه چهل‌ستون از صبح تا عصر دایر است.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان افزود: کل پایگاه‌هایی در نظر گرفته شده برای طرح نیکوکاری در کل استان با احتساب مدارس چهار هزار و ۱۰۰ پایگاه و در سطح شهر اصفهان ده پایگاه اصلی است.

صدقات در همان محل اخذ شده مصرف می شود

وی با اشاره به شبهات مطرح درباره استفاده از صدقات در خارج از کشور تصریح کرد: پول‌هایی که از صندوق‌های صدقات جمع‌آوری شود در همان حوزه هم خرج می‌شود، حتی در زلزله کرمانشاه فقط از صندوق‌هایی کمک ارسال می‌شد که روی جعبه نوشته صدقات مخصوص زلزله‌زدگان بود و این‌گونه شبهات در این مورد صحت ندارد.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان اظهار داشت: بسیاری از افراد تحت حمایت گیر حقوقی دارند و امسال کانون وکلا بدون دریافت پول به امداد کمک کردند، معلم‌ها، پزشکان و افراد زیادی هستند که به کمک کمیته امداد در استان آمده‌اند، درواقع خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد خانواده‌هایی هستند که در بخشی از زندگی دچار بحران و مشکل شده‌اند، اما همین پنج درصد خانواده در کل کشور 20 درصد تولیدات دامی و کشاورزی، 16 درصد تولیدات صنایع‌دستی و 50 درصد تولید فرش که در ارزآوری کشور مؤثر است را در اختیار دارند.

وی با اشاره به بحث تعدد خیریه‌ها در استان گفت: متولی صدور مجوز خیریه‌ها استانداری و فرمانداری از سمت وزارت کشور و بهزیستی هستند و کمیته امداد در این حوزه ورود ندارد، دولت در این مورد باید نقش هماهنگ‌کننده داشته باشد اما اصل کار خیر مردمی است و در عین نظارت باید مردمی اداره شود، کمیته امداد با خیریه‌های زیادی در بخش فرزند از تولد تا ازدواج اقدام به برگزاری جلسات مختلف کرده تا در فعالیت بهتر در این بخش همسو شوند.

شیران تأکید کرد: تعدادی از طرح‌های بوم‌گردی در استان اصفهان مربوط به افراد تحت حمایت کمیته امداد است که هم سبب ایجاد اشتغال برای آن‌هاست هم به ارزآوری کشور کمک می‌کند.

وی بیان کرد: علاوه بر نظارت‌های که کل دستگاه‌های دولتی دارند، گروه بازرسی کمیته امداد در دو بخش حسابرسی و تخلفات بازرسی می‌کنند و یک سیستم بازرسی از سمت رهبری یک ماه از سال کل فعالیت‌های کمیته امداد را بررسی می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان درخصوص رسیدگی به وضع کودکان متکدی استان گفت: درخصوص این افراد شهرداری وظیفه جمع‌آوری و بهزیستی ساماندهی را دارد، اما کمیته امداد اعلام کرده که آن‌هایی که ایرانی هستند به راحتی خانواده را تحت حمایت قرار دهند و به اشتغال‌زایی کمک کند اما معتادان کاملاً تحت حمایت بهزیستی هستند.

وی ادامه داد: در کمک‌های کمیته امداد در بخش اشتغال محدودیت وجود ندارد اما از بحث مالی شاید دست کمیته کوتاه باشد، با این حال اگر نیازمندی آن‌هایی که تحت حمایت نیستند، محرز شود کمیته امداد از کمک به این افراد دریغ نخواهد کرد.

کمیته امداد صرفاً در داخل کشور فعالیت می‌کند

شیران ابراز کرد: در حوزه بین‌الملل دولت با سیاست‌های خود به کشورهای دیگر کمک می‌کند اما کمیته امداد صرفاً در داخل کشور فعالیت می‌کند، در 15 کشور دیگر مانند لبنان، عراق، افغانستان، سوریه و ... طرح کمیته امداد امام خمینی به صورت کامل و با الگوگیری از ایران پیاده شده اما پول جمع‌آوری شده در آن کشورها صرف خودشان می‌شود در عین حال که از کشور ما الگو گرفته شده اما کاملاً مستقل عمل می‌کنند.

وی عنوان کرد: ۵۲ مرکز محله محور نیکوکاری در شهر اصفهان هست که با کمک کمیته امداد راه‌اندازی می‌شوند و با دست باز به کمک نیازمندان می‌شتابند.

مدیرکل کمیته امداد اصفهان با اشاره به رشد 40 درصدی در بخش فرهنگی یادآور شد: امسال ۱۲ هزار اعزام به مشهد، قم و کربلا صورت گرفته که عمده سفر به مشهد بوده است، این سفرها عمدتاً بار معنوی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار