ذوب‌آهن برنامه افزایش تولید به 3 میلیون و 100 هزار تن دارد

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان، در مورد اقدامات این شرکت برای بهبود بازار فولاد این شرکت و کاهش زیان‌دهی آن گفت: نخستین اقدامی که در این شرکت صورت گرفت، اقدامات مدیریتی برای کاهش هزینه و بالا بردن حاشیه سود از طریق تنظیم بازار و افزایش سهم این شرکت در بازار داخلی و صادراتی بود. البته این اقدامات آیتم‌های فراوانی در زمینه قراردادها، روش‌های کار، بهره‌وری نیروی انسانی، پیمانکاران، واگذاری بخش‌هایی به شرکت‌های خصوصی و... بوده‌اند که بیش از 300 اقدام می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان، در مورد اقدامات این شرکت برای بهبود بازار فولاد این شرکت و کاهش زیان‌دهی آن گفت: نخستین اقدامی که در این شرکت صورت گرفت، اقدامات مدیریتی برای کاهش هزینه و بالا بردن حاشیه سود از طریق تنظیم بازار و افزایش سهم این شرکت در بازار داخلی و صادراتی بود. البته این اقدامات آیتم‌های فراوانی در زمینه قراردادها، روش‌های کار، بهره‌وری نیروی انسانی، پیمانکاران، واگذاری بخش‌هایی به شرکت‌های خصوصی و... بوده‌اند که بیش از 300 اقدام می‌شوند.

احمد صادقی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین همچنین به دیگر اقدامات ذوب‌آهن بویژه در بعد فنی پرداخت و بیان داشت: در کنار پروژه‌های مدیریتی اصلاح ساختار فنی این شرکت نیز انجام شد تا هزینه‌های تولید کاهش یابند و این شرکت به تراز شرکت‌های چینی رسید که بتواند از نظر قیمت تمام شده و رقابت‌پذیری محصولات با آن‌ها رقابت کند. خوشبختانه ذوب‌آهن در دو سال گذشته توانست با توجه به توان داخلی و تکیه به درون به این مهم دست یابد و درصورتی‌که این شرکت قصد داشت نیازهای خود را از خارج تأمین کند، ممکن بود به‌دلیل بنیه مالی، روند بهبود این شرکت سال‌ها به‌طور انجامد.

وی در مورد اقدامات در زمینه تولید افزود: بیش از 50 اقدام انجام شد که از این تعداد بیش از 45 اقدام به‌صورت بومی و داخلی طراحی، مهندسی، مدیریت و ساخته و راه‌اندازی شدند. نتیجه این اقدامات این شد که طی یکی دو سال گذشته حتی با وجود تورم در کشور بویژه در زمینه مواد اولیه فولاد مانند سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، قیمت تمام شده تولید در ذوب‌آهن کاهش پیدا کرده است و بهای تمام شده هر کیلو محصول در این شرکت در مقایسه با سال 1394 حدود 7/37 تومان کاهش داشت. همه این عوامل باعث شده‌اند که ذوب‌آهن به نقطه سربه‌سر برسد و از آن عبور کند و وارد فاز سوددهی شود.

صادقی با بیان اینکه ذوب‌آهن برای اینکه به تمامی ظرفیت تولید خود دست یابد، باید بتواند توازن میان بازار داخل و خارج را برقرار کند تصریح کرد: مهم‌ترین پارامتر در این زمینه قیمت مناسب است که محصول باید بر مبنای آن فروخته شود تا از این طریق ذوب‌آهن جایگاه خود را در بازار پیدا کند. این در حالی است که این شرکت متأسفانه جایگاه خود را در بازار از دست داده بود. به‌گونه‌ای که قیمت رقبا گران‌تر از قیمت محصولات ذوب‌آهن بود، اما کیفیت آن‌ها پایین‌تر بود؛ با این وجود در حال حاضر قیمت محصولات ذوب آهن هر کیلو 100 تا 200 تومان گران‌تر از محصولات مشابه در بازار است، اما خریداران به‌سرعت آن را خریداری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن برای افزایش تولید و ظرفیت خود با محدودیت بازار مواجه است. البته با بازاریابی صادراتی بسیار خوبی که انجام شده است، ذوب آهن توانست از 400 هزار تن صادرات در سال 1395، به یک‌میلیون و 100 هزار تن در سال 1396 برسد؛ بنابراین با گرفتن استاندارد care بازارهای جدید صادراتی برای این شرکت یافت شده است. درنتیجه ذوب‌آهن موفق شد صادرات خود را به کشورهای اروپایی افزایش دهد. به‌طور مثال برای نخستین بار محصولات ذوب‌آهن به کشور انگلستان صادر شده است. این شرایط باعث شده است که ذوب‌آهن بیش از گذشته امیدوار باشد که در سال آینده بیش از ظرفیتی اسمی خود که 2 میلیون و 600 هزار تن است تولید کند و برنامه تولید 3 میلیون و 100 هزار تن را داشته باشد.

ارسال نظر