مردم از عملکرد شهرداری اصفهان راضی اند

در شهرهای بزرگ و پرترافیک دنیا لازم بود سامانه حمل و نقلی برای عموم مردم در نظر گرفته شود که با ایجاد مسیرهای ویژه و با دادن اولویت عبور به اتوبوس ها، سبب افزایش سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی شود. این سامانه به سامانه اتوبوس تندرو یا Bus Rapid Transit معروف است

مردم از عملکرد شهرداری اصفهان راضی اند

.

به گزارش خبرنگار ایمنا، BRT یا همان سامانه اتوبوس‌های تندرو دیگر نه منحصر به تهران است و نه بر خلاف نامش، حکایت از موضوع ناشناخته‌ و پیچیده‌ای برای شهروندان کلانشهرهای گوناگون کشورمان دارد، اتوبوس‌هایی با گنجایش بیشتر که چپ‌در هستند، جایگزین اتوبوس‌های قدیمی شده‌اند و البته در مسیر انحصاری می‌رانند.

در اینکه B.R.T سودمند است و به دلیل خصوصیات منحصر به فردش مانند حرکت تند با کمترین توقف، کاهش تردد وسایل شخصی و به دنبال آن کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوای شهرها، هم سطح بودن اتوبوس با ایستگاه ها که شرایط مطلوبی را برای سالمندان و معلولان فراهم می‌آورد و کم هزینه بودن آن گوی سبقت را از سایر شیوه‌های حمل و نقل درون شهری، حداقل در ایران (و البته پس از مترو) ربوده است، شکی نیست.

برای اولین بار در نیمه اول سال ۹۰ و در حدفاصل قائمیه تا میدان آزادی سامانه تندرو اتوبوس رانی شهر اصفهان یا همانBRT"" معروف راه اندازی و سپس از میدان آزادی تا پایانه باقوشخانه امتداد یافت و قرار است این خطوط نقاط دیگر اصفهان را هم تحت پوشش خود قرار دهد.
بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه اصفهان، بیش از ۹۰ درصد مسافران BRT از راه‌اندازی این خطوط در اصفهان اعلام رضایت‌مندی کرده‌اند.

خطوط BRT اصفهان به ۱۹۵ کیلومتر افزایش خواهد یافت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان می گوید: طول خطوط BRT در حال حاضر در شهر اصفهان ۲۰ کیلومتر است که قرار است این میزان به ۱۹۵ کیلومتر افزایش پیدا کند.

علیرضا صلواتی اظهارمی کند: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳ خط اتوبوس تندرو در شهر اصفهان راه اندازی می شود که تا پایان سال جاری ۷ خط از این نوع اتوبوس‌ها به راه می‌افتد.

وی جا به جایی روزانه دو میلیون نفر مسافر در شهر اصفهان را از مهمترین اهداف آینده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خواند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با ابراز خرسندی از اینکه قطار اتوبوس‌های تندرو به منطقه ۱۵ رسیده است، ادامه می دهد: در شهر اصفهان تمرکز حمل و نقل بر چهار محور دوچرخه، حمل و نقل همگانی، حمل و نقل هوشمند و فرهنگ ترافیک و آموزش متمرکز شده است.

کاهش زمان سفر، تهویه مناسب اتوبوس ها و انتظار کوتاه مدت از برکات BRT است

حال با این اوصاف تصمیم گرفتم با توجه به راه اندازی خط شماره ۳ اتوبوس های BRT در محور خیابان جی، حدفاصل ارغوانیه تا میدان امام علی(ع) نظر شهروندان را در این رابطه جویا شویم.

برای پرس وجو درباره نظر مردم و میزان استقبال از این خط بی آرتی راهی خیابان جی می شوم.

یک راننده تاکسی گوشه خیابان جی ایستاده و نظاره گر مسیر اتوبوس های تندرو است، از او می پرسم به نظر شما راه اندازی خط بی. آر. تی در این مسیر چقدر در کاهش زمان سفر مسافران تاثیر گذار خواهد بود؟

او سرش را به سمت من برمی گرداند و پاسخ می دهد: «به نظر من طرح بسیار خوبی است و مردم سریعتر به امور روزمره خود می پردازند، جالبتر اینکه در این مسیر علیرغم اینکه نرده گذاری هم انجام نشده، ولی رانندگان خود مراعات می کنند و به حریم مسیر اتوبوس های تندرو تجاوز نمی کنند».

یک خانمی که خود را کارمند شرکت آب و فاضلاب معرفی می کند، گویا صحبت های من و راننده تاکسی را شنیده بود جلو آمده و اظهارمی کند: «من دوبار سوار این اتوبوس ها شدم و راضی بودم، واقعاً باید از شهرداری اصفهان به خاطر اضافه کردن اتوبوس های نو که هیچگونه آلودگی برای هوای شهر ندارند، تشکر کنیم؛ من فکر می کنم همه مردم اصفهان از عملکرد شهرداری راضی باشند و باید به آنها دست مریزاد گفت.»

کمی جلوتر می روم تا به ایستگاه میدان احمدآباد- ابتدای خیابان جی برسم، در آنجا از جوان دانشجویی که از اتوبوس پیاده می شود، نظرش را راجع به راه اندازی خط BRT می پرسم و او پاسخ می دهد: «این اتوبوس ها و مسیر ها مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توانم به کاهش زمان سفر، تهویه مناسب اتوبوس ها و انتظار کوتاه مدت برای رسیدن اتوبوس ها اشاره کنم.»

وی می افزاید: «به نظر من با ورود اتوبوس های نو، شهروندان نیز دغدغه بیشتری برای رعایت نظافت وپاکیزگی اتوبوس ها از خود نشان می دهند».

یک دختر جوان نیز می گوید: «BRT بسیارخوب است، مسیر آن ترافیک ندارد و داخل اتوبوس ها هم شلوغی دیده نمی شود، چون تعداد اتوبوس ها بیشتر و فاصله زمان حرکت آنها کمتر است.»

وی اضافه می کند: «شنیدیم که قرار است مسیر این اتوبوس ها در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته تا آرامستان باغ رضوان امتداد یابد، به نظر من اگر این تصمیم تحقق یابد، دغدغه های ترافیک پایان هفته مردم برای رفتن بر سر مزار عزیزان از دست رفته شان، برطرف می شود.»

یک مرد میانسال اما معتقد است: «در خیابان جی با توجه به اینکه نرده گذاری برای مسیر BRT انجام نشده احتمال وقوع حوادث رانندگی با عابران پیاده زیاد است و باید تا اتفاق بدی رخ نداده، در این باره چاره ای اندیشیده شود.»

سال های زیادی است که در کشورهای مختلف روش های متفاوتی برای افزایش کیفیت و سرعت خدمات اتوبوس ها استفاده می شود و می توان گفت که BRT تلفیق همه روش‌هایی است که تاکنون در اتوبوسرانی تجربه شده تا بتواند به افزایش سرعت در تردد اتوبوس ها کمک کند.

اعتقاد کارشناسان ترافیک، خطوط سریع السیر اتوبوسرانی BRT مدیریت زمان و تحولی نوین در رفاه و جابجایی مسافران را در بسیاری از شهرهای دنیا به دنبال داشته که در اصفهان نیز تا حد زیادی راه گشا بوده است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار