استفاده از "سالن مدارس" منجی تئاتر می‌شود؟

کمبود سالن تئاتر برچسبی بر روی این هنر شده تا هر بار آن را با خود یدک بکشد بارها شاهد بوده‌ایم که تئاتر اصفهان به صورت موج عمل می‌کند، در یک موقعیت و فصل بر روی موج رفته و صعود می‌کند اما پس از آن اگر سقوط نکند، حداقل مسیر قبلی خود را نیز طی نمی‌کند.

استفاده از "سالن مدارس" منجی تئاتر می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، جریان نداشتن سالن حرفه‌ای تئاتر در اصفهان یکی از مسائل کلیشه‌ای است، به گونه‌ای که با هر تماس برای گفت‌وگو با هر کارگران تئاتری در اصفهان به طور قطع این مسئله را می‌شنویم که اصفهان سالن حرفه‌ی تئاتر ندارد.
انگار کمبود سالن تئاتر برچسبی بر روی این هنر شده تا هر بار آن را با خود یدک بکشد؛ اگر چه بارها شاهد بوده‌ایم که تئاتر اصفهان به صورت موج عمل می‌کند، در یک موقعیت و فصل بر روی موج رفته و صعود می‌کند اما پس از آن اگر سقوط نکند، حداقل مسیر قبلی خود را نیز طی نمی‌کند و بر روی یک خط مستقیم در حرکت است.
پای صحبت‌های اهالی تئاتر که بنشینیم از مسائل مختلفی می‌گویند که به دلیل چنبره شدن تئاتر در لابلای همان مسائل سبب شده حرکت ویژه‌ای نداشته باشد اما آن‌ها از مسائل دیگری هم گِلِه دارند که تنها منتهی به سالن نمی‌شود، گِلِه‌هایی که به گفته امید نیاز چقدر باید به وضعیت تئاتر اصفهان نِق زد؟
چقدر به مسئولان نِق بزنیم؟
امید نیاز که کارنامه حرفه‌ای و هنری درخشانی دارد به تسنیم گفت: فضا برای اجرای تئاتر مناسب نیست، سالن کم است بودجه‌ها کم است این شرایط برای من مناسب نیست اما شاید برای افراد جوان‌تر و جویای نام صلاح باشد کار کنند من با شرایطی که حرفه‌ای نمی‌دانم ترجیح می‌دهم کار نکنم.
وی افزود: مشکل تئاتر اقتصادی است مشکل من نه شورای ارشاد است و نه چیز دیگری، نمی‌صرفد برای یک کار 4 ماه تمرین کنیم و پس از آن نهایتا چیزی که می‌ماند 2 الی 3 میلیون تومان است یعنی از یک کارگر ساده کمتر است، ما از این راه زندگی‌مان می‌گذرد، بنابراین بهتر است تولید تئاتر نکنم و کارهای دیگر و اجراهای دیگر داشته باشم.
نیاز تصریح کرد: من از فضای تئاتر اصفهان خسته هستم چقدر به مسئولان نق بزنیم؟ بودجه نیست. تئاتر هنری است که باید از آن حمایت کرد اگر بودجه ندهند ما چگونه تئاتر بسازیم؟
وی با اشاره به اجراهای اخیر در اصفهان بیان کرد: درحال حاضر تئاتر اصفهان سیرتکاملش را طی می‌کند اما پیشرفت نکرده؛ پیشرفت معنی دیگری دارد فرای رشد تکاملی باشد، اگر سال 65 دو تئاتر داشتیم الان 7 تئاتر داریم معنی آن نیست که اصفهان در تئاتر پیشرفت داشته بلکه سیرتکاملی و نرمالش را طی کرده است.
مگر می‌شود در اصفهان سالن تئاتر نداشته باشیم؟
جریان نداشتن سالن تئاتر که خیلی هم کلیشه‌ای شده را اغلب اهالی تئاتر اشاره می‌کنند؛ مسئول تئاتر حوزه هنری اصفهان نیز به همین مسئله معتقد است و به تسنیم می‌گوید: بزرگترین محدودیت‌های تئاتر در اصفهان کمبود سالن است و به نظر من ما حتی یک سالن تئاتر در اصفهان نداریم. من یک‌بار این مسئله را عنوان کردم و مسئولان تعجب کرده و پرسیدند مگر می‌شود ما شهر بزرگی همچون اصفهان سالن تئاتر نداشته باشیم؟
رسول هنرمند گفت: سالن تئاتر سالنی است که به جز تئاتر هیچ اتفاق دیگری در آن نیفتد، مانند مجموعه سالن‌های تئاتر شهر تهران که در آن فقط تئاتر اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در اصفهان در تالار هنر که دارای 2 سالن است، بجز تئاتر، اکران فیلم و سمینا و نقد فیلم هم داریم واقعا در اصفهان فقر سالن به وضوح دیده می‌شود.
هنرمند با اشاره به استفاده از سایر سالن‌های شهر اصفهان بیان کرد: با توجه به این کمبود می‌توان از سایر سالن‌های شهر مانند سالن‌های برخی از اداره‌ها و حتی مدارس استفاده کرد، یادم است پیش از این در سالن مدرسه هراتی و مدرسه ادب اجرا داشتیم. کمبود سالن را می‌توان از این طریق جبران کرد و این بسته به همت مسئولان است که در این زمینه ورود کنند.
استفاده از "سالن مدارس" منجی تئاتر اصفهان می‌شود؟
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برای کمبود سالن تئاتر در اصفهان پاسخی دارد، وی به تسنیم می‌گوید: بر اساس توافق‌های صورت گرفته به زودی سالن برخی مدارس در نواحی مختلف برای استفاده گروه‌های تئاتری در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی ادامه داد: پیشنهاد ارزشمندی در ارتباط با استفاده بهینه از فضاها و سالن‌های موجود شده، در این راستا برخی از ادارات، نهادها و مدارس سالن‌های خوبی در اختیار دارند که می‌توان برای اجرای تئاتر از آن بهترین استفاده را داشت.
وی با اشاره به استفاده سالن برخی مدارس بیان کرد: سعی ما بر این است تا در مناطق مختلف شاهد اجرای تئاتر باشیم به همین دلیل با رصد مدارس در نواحی مختلف شاهد این بودیم که چندین مدرسه دارای سالن‌های بسیار خوبی هستند و در همین زمینه توافقاتی را با آموزش‌وپرورش داشته‌ایم.
ارزانی گفت: به طور قطع همه مدارس هزینه‌هایی را دارند و به همین دلیل و براساس توافق سعی ما بر این است تا با حمایت آموزش‌وپرورش، اداره ارشاد و گروه‌‌های تئاتر هزینه‌هایی نیز در قبال استفاده از سالن به مدارس پرداخته شود، البته با 2 مدرسه در خیابان کاوه صحبت‌هایی شده و در صورت توافق به زودی شاهد استفاده از سالن مدارس در سطح اصفهان هستیم.
تئاتر اصفهان ثبات خاصی ندارد و در آن اتفاقات مقطعی می‌افتد اتفاقات تئاتری دائمی و برنامه‌ریزی شده نیستند از آنجائی که این هنر در اصفهان دارای سابقه زیادی است شاید استفاده از سالن مدارس کمک شایانی به گسترش اجرای این هنر در سایر نقاط شهر داشته باشد، اما مسائل دیگر همچنان بر روی تئاتر فشار می‌آورد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار