آمار واقعی از گردشگران اصفهان نداریم

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نسبت به آمارهایی که از گرشگران نوروزی اصفهان عنوان می‌شود نقد دارم و نمی‌دانیم این آمار با چه شیوه‌ای تخمین زده می‌شود و تا چه اندازه قابل استناد است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نسبت به آمارهایی که از گرشگران نوروزی اصفهان عنوان می‌شود نقد دارم و نمی‌دانیم این آمار با چه شیوه‌ای تخمین زده می‌شود و تا چه اندازه قابل استناد است.

نصیر ملت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قبل از هر تحلیل باید اطلاعات و داده‌های کاملی داشته باشیم. امروز اطلاعات کاملی درباره میزان و نوع گردشگرانی که در طول عید در اصفهان حضور یافته‌اند نداریم و نمی‌دانم آمارگیری‌هایی که ارائه می‌شود با چه شیوه‌ای انجام شده و تا چه اندازه قابل استناد است.

وی ادامه داد: درباره آمار و اطلاعات موجود در رابطه با میزان گردشگران اصفهان نقد دارم. هر نوع سیاست گذاری نیازمند آمار واقعی است و متاسفانه امروز آمار واقعی در اختیار نداریم. باید در گام اول آمارگیری‌های موضوعه اصلاح شده و از روش‌های علمی و قابل استناد استفاده شود و تحلیلی‌ها بر آن اساس شکل بگیرد.

رییس کیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر افزود: باید بدانیم انتظارمان از حضور گردشگر در شهر اصفهان چیست؟ نباید تنها بر روی تعداد گردشگر تمرکز کنیم و با افزایش تعداد گردشگر خوشحال و با کاهش تعداد گردشگر ناراحت شویم. حتی شاید افزایش دادن تعداد گردشگران منافعی برای شهر نداشته باشد. یا ممکن است به این نتیجه برسیم که افزایش تعداد گردشگران شهر در این زمان ضرر هم دارد.

ملت گفت: باید هدف اصلی مدیریت شهری از بهبود فضای گردشگری افزایش رفاه و بهبود کیفی زندگی شهروندان باشد. اگر گردشگری اصفهان رشد کند و این توسعه موجب افزایش رفاه شهروندان نشود به اهدافمان دست پیدا نکرده‌ایم. حضور گردشگر باید موجب توسعه شهر و افزایش درآمد شهر باشد. به همین خاطر باید در انتخاب گردشگر تجدید نظر داشته باشیم. اگر مدیریت شهری برای حضور گردشگران هزینه‌ای می‌کند باید هنر این را داشته باشد که برای همان گردشگر جاذبه‌هایی ایجاد کند که برای مدیریت شهری و شهروندان منبع درآمد باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه مطالعات و برنامه ریزی‌ها در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان بوده است، ادامه داد: به همین خاطر کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر قصد دارد تا طرحی جامع برای گردشگری اصفهان تدوین و همه مطالعات پیشین را در قالب سندی جامع جمع ‌آوری کند. شهرداری نیز باید بر اساس همان سند سیاست‌های خود در زمینه گردشگری را دنبال کند.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر گفت: متولیان زیادی در مجموعه شهرداری وجود دارند که فعالیت‌های گردشگری انجام می‌دهند و حتی در برخی موارد با یکدیگر هیچ گونه ارتباط یا همسویی ندارند. فعالیت‌های گردشگری باید ذیل یک واحد مشخص مدیریت شود و همه مجموعه‌ها از یک مرکز فرمان بگیرند.

ملت با بیان اینکه گاهی شهروندان هیچ سودی را در حضور بیشتر گردشگران در شهر احساس نمی‌کنند، ادامه داد: حتی مزاحمت‌هایی که گردشگران ایجاد می‌کنند ممکن است شهروندان را ناراحت کند. باید مزایا و منافعی که در حضور گردشگران برای شهروندان وجود دارد را ملموس‌تر نشان دهیم و این محقق نخواهد شد مگر اینکه گردشگری به دست بخش خصوصی با همراهی شهرداری انجام شود. این هنر مدیریت شهری است که بر اساس علم روز و ظرفیت‌های موجود بتواند بهترین بهره برداری در راستای منافع شهروندان داشته باشد.

وی افزود: قبل از هر چیز باید طرح جامعی در شهر تدوین شود تا همه سیاست‌های جزیره‌ای و اقدامات متفرقه را در خود جمع کرده و به آنها جهت بدهد. در این طرح باید علاوه بر برنامه‌هایی که برای فصول مناسب سفر در نظر گرفته می‌شود، برنامه‌هایی نیز در ماه‌هایی از سال که گردشگر کمتری به اصفهان مراجعه می‌کند برنامه ریزی شود. اگر من هم به عنوان رییس کمیسیون مربوطه در شورای شهر بخواهم سلیقه خود را در سیاست‌گذاری‌ها دخیل کنم باز هم تکرار اتفاقات گذشته را شاهد خواهیم بود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار