تخلف تبلیغاتی منجر به ردصلاحیت در انتخابات بعدی می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نیازمند به تعریف دقیقی از تبلیغات انتخاباتی هستیم، گفت: برخی تخلفات تبلیغاتی منجر به رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت فرد خاطی در دوره بعدی خواهد شد.

تخلف تبلیغاتی منجر به ردصلاحیت در انتخابات بعدی می‌شود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا ، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، گفت: همه کسانی که به سرنوشت کشور علاقه مند هستند و زحمت کشیده اند و ایثارگری کرده اند انتخابات را برهه ای حساس و سرنوشت ساز می دانند .

وی گفت: بدلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی است مردم سالار تاثیر انتخابات در جامعه به خوبی حس می شود .

کدخدایی ادامه داد: تا به امروز مراحل انتخابات در حوزه اجرا و نظارت به خوبی پیش رفته و کارهایی که شورای نگهبان و وزارت کشور می بایست انجام می دادند به خوبی انجام شده است .

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حق الناس بودن رای مردم تصریح کرد: حضور گسترده مردم در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران چشمگیر است. امین نباید در امانتی که در دست اوست خیانت کند و مردم نیز به برگزار کنندگان و ناظران انتخابات اعتماد می کنند .

وی افزود: اگر مردم احساس کنند مسئولین پاسداری صحیحی از آرای آنها ندارند اعتمادشان از نظام سلب خواهد شد و مشارکت در انتخابات نیز کاهش خواهد یافت .

کدخدایی با اشاره به اصل ۹۲ قانون اساسی که در آن شورای نگهبان به عنوان یک نهاد ناظر بر انتخابات مطرح شده است، اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس وظیفه قانونی مکلف به استفاده از تمام توان قانونی برای نظارت بر انتخابات است تا موجب سلب اعتماد مردم از نظام نشود .

وی ادامه داد: از کلیه روش های قانونی که بتواند نظارت شورای نگهبان را موثر کند استفاده خواهیم کرد .

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به هیئت های نظار انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: این هیئت ها متشکل است از معتمدین مردم که در هر استان و هر بخش تعیین می شوند و وظیفه نظارت بر هیئت های اجرائی را در روند رسیدگی به صلاحیت ها بر عهده دارند .

کدخدایی در خصوص تبلیغات انتخاباتی و تخلفاتی که ممکن است در طول دوران تبلیغات رخ دهد، تصریح کرد: در قانون تعریف مشخص و روشنی از تبلیغات انتخاباتی وجود ندارد، بلکه یک سری محدودیت هایی در قانون اعلام شده است که در این زمینه نیازمند به تعریف دقیقی از تبلیغات انتخاباتی هستیم .

وی افزود: مواردی از تخلفات تبلیغاتی وجود داشت که شورای نگهبان به قوه قضائیه ارجاع داده و در آنجا به جرائم و تخلفات انتخاباتی رسیدگی شده است .

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در زمان تبلیغات می تواند به تخلفات گسترده ای که می تواند در سرنوشت انتخابات موثر باشد رسیدگی کند، گفت: برخی از این تخلفات منجر به رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت فرد خاطی در دوره بعدی خواهد شد .

وی تصریح کرد: فعالیت های تبلیغاتی نامزدها در فضای مجازی توسط کارشناسان شورای نگهبان بررسی می شود .

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص شفاف سازی هزینه تبلیغاتی نامزدها اظهار داشت: در سیاست های کلی انتخابات به هزینه های تبلیغاتی نامزدها توجه ویژه ای شده که نیازمند تدوین قانون در مجلس است .

کدخدایی در خصوص نتیجه بررسی شکایات به رد صلاحیت های انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی گفت:این انتخابات در ۴ حوزه برگزار می شود و در خصوص شکایات به رد صلاحیت ها در حال حاضر در فرصت دوم بررسی شورای نگهبان هستیم که ۵ نفر شکایت کرده اند و کارهای مقدماتی آن انجام شده که تا روز دوشنبه نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد .

وی با بیان اینکه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا مطابق قانون به مجلس شورای اسلامی واگذار شده است تصریح کرد: پیشنهادی که به عنوان یک کارشناس حقوقی می توانم ارائه بدهم، این است که یک سازمان نظارتی دائمی برای نظارت بر شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد شود .

کدخدایی ضمن دعوت از همه مردم برای حضور دشمن شکن در صحنه انتخابات گفت: انتخابات انعکاس آرمان ها، خواسته ها و اراده مردم است که یکی از برکات انقلاب اسلامی در کشور است .

وی در پایان تاکید کرد: ریاست جمهوری یک پست کلان اجرایی است که دوست و دشمن به آن چشم دوخته اند. اگر هدفمان خدمت به مردم است مسیری که می خواهیم طی کنیم باید مسیری پاک باشد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار