به هر قیمتی هتلسازی نکنیم
مديركل راه وشهرسازي استان اصفهان با بیان اینکه توسعه فرودگاه اصفهان با همکاری شرکت فرانسوی در حال انجام است، گفت: لازمه جذب گردشگران و توريست به استان اصفهان ايجاد زيرساخت هاي لازم از جمله احداث هتل است اما این کار نباید به هر قیمتی صورت گیرد.
مديركل راه وشهرسازي استان اصفهان با بیان اینکه توسعه فرودگاه اصفهان با همکاری شرکت فرانسوی در حال انجام است، گفت: لازمه جذب گردشگران و توريست به استان اصفهان ايجاد زيرساخت هاي لازم از جمله احداث هتل است اما این کار نباید به هر قیمتی صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، حجت اله غلامي با بیان اینکه طرح آمايش سرزمين و استان مهمترين سند بالادستي است و به استناد آن، استان اصفهان به عنوان يك استان گردشگري در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: شاخص ترين محور توسعه طرح آمایش، گردشگري است و قاعدتا براي اينكه بتوان استان اصفهان را به عنوان يك محور گردشگري تصويب کرد، لازمه آن فراهم کردن زيرساخت هاي گردشگري است.
وي از جمله مهمترين زيرساخت هاي گردشگري را توسعه فرودگاه اصفهان، توسعه شبكه حمل ونقل و توسعه خطوط جاده اي و ريلي عنوان كرد و در اين خصوص، گفت: در بخش توسعه فرودگاه كه يكي از مهمترين بحث هاي آن توسعه گردشگري است اقداماتي از جمله احداث سالن پروازهاي خارجي با پيشرفت 70 درصد و همچنين توسعه فرودگاه به ميزان 400 هكتار صورت گرفته كه در اين زمينه توافقات لازم با وزارت دفاع توسط وزارت راه وشهرسازي انجام شده كه با مشاركت شركت فرانسوي در حال انجام است.
مديركل راه وشهرسازي استان اصفهان با اشاره به اینکه در بخش ايجاد شبكه حمل و نقل جاده اي نيز كريدور شمال - جنوب كشور در حال اجراست، افزود: بخشي از این طرح تا پايان سال جاري تكميل و بخشي با مشاركت بخش خصوصي و به صورت آزادراهي انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: در بخش ريلي نيز فعاليت هاي خوبي انجام شده كه هم توسعه ريلي و هم دوخطه شدن شبكه ريلي در دستوركار است كه تمام اقدامات انجام شده در راستاي فراهم کردن زيرساخت هاي گردشگري در استان است.
غلامي مهمترين بخش در توسعه گردشگري را احداث هتل در شهر اصفهان دانست و گفت: در بخش جذب، استقرار و اسكان توريست و گردشگر، احداث هتل بسيار حائز اهميت است كه اصفهان به لحاظ شرايط و موقعيت خاص جغرافيايي و داشتن سابقه تاريخي و فرهنگي و دارا بودن آثار متعدي كه در طول تاريخ توسط معماران و هنرمندان شكل گرفته داراي جذابيت خاصي است از سوی دیگر زيرساخت هاي لازم براي جذب گردشگران و افزايش زمان اقامت آنها باید فراهم شود.
وي با تاييد نقيصه كمبود هتل در استان و به خصوص شهر اصفهان، تصریح کرد: بايد به سمت و سوي احداث هتل هاي مناسب در شهر برای استقرار گردشگران پيش رويم و تمام پتانسيل هاي موجود بالقوه را به بالفعل تبديل كنيم.
مديركل راه وشهرسازي استان اصفهان اظهار کرد: در سال هاي 95 و 96 با توجه به همكاري و تعامل خوبي كه با شهرداري و ميراث فرهنگي وجود داشته مجوز احداث 33 هتل و مكان گردشگري صادر شده كه در مقايسه با سال هاي قبل، رشد كمي بالاتري را نشان مي دهد.
وی تاكيد کرد: با همه نيازي كه به احداث هتل در اين شهر وجود دارد اما اين بدين معنا نيست كه در هركجا و به هر قيمتي نسبت به رفع اين كمبود مجوز صادر شود چرا كه در اين رابطه نمي توان ضوابط طرح هاي جامع وتفصيلي را ناديده گرفت و با توجه به اين ضوابط و وجود كميسيون هاي مربوطه نمي توان آنها را زيرپا گذاشت و برخلاف آن طرحي را تصويب و ابلاغ کرد.
غلامی افزود: به طور قطع كساني كه به دنبال احداث هتل در حاشيه زاينده رود و در دامنه كوه طبيعي صفه به عنوان محلی منحصر به فرد براي گردشگران هستند در اصل چهره شهر را مخدوش کرده و سيما ومنظر شهري را از بين خواهند برد و نبايد اجازه اين كار به آنها داده شود.
وی با ارائه پيشنهاداتي براي مكان يابي احداث هتل، گفت: در شرق اصفهان، در محور تشريفاتي اصفهان يا محور جاده فرودگاه اصفهان، سپاهان شهر و در خيابان صفه در اراضي گل نرگس موقعيت هاي بسيار مناسبي ايجاد شده كه سرمايه گذاران اين حوزه مي توانند برای احداث هتل در اين بخش ها اقدام کنند، هم چنین در اين راستا اقامتگاه هاي تاريخي و مهمانسراهايي به صورت موردي در سطح محلات ايجاد شده است.
مديركل راه وشهرسازي هم چنین هشدار داد: تصميماتي كه برخلاف ضوابط گرفته شود و به صورت مديريتي اعمال شود در آينده نه چندان دور مورد انتقاد صاحب نظران قرار خواهد گرفت و در آن هنگام هيچ پاسخ كارشناسي براي اينگونه تصميمات نداريم.
وي با خطاب قرار دادن مديران كه در استان در اين راستا تلاش مي کنند، گفت: پيشنهاد مي كنم براي اينكه دچار تصميم گيري اشتباه براي شهر اصفهان نشوند بايد با كارشناسان، صاحبنظران، انديشمندان، دانشجويان و دانشگاهيان فعالي كه در اين عرصه فعال هستند، مشورت كنند و به نقطه نظرات آنها توجه شود تا تصميماتي كه گرفته مي شود در آينده قابل دفاع باشد و تصميمات مديريتي بر تصميمات كارشناسي غالب نشود.