احمدینژاد نظراتش را وحی منزل میدانست
سیدمحمد حسینی گفت: از جمله ویژگیهای احمدینژاد این بود که بعضا نظرات خود را وحی منزل قلمداد میکرد و فکر میکرد حتما باید انجام شود. بهطور کلی روحیه مشورتپذیری در احمدینژاد ضعیف بود و این روحیات برای وزرا و معاونان مشکلساز میشد.
سیدمحمد حسینی گفت: از جمله ویژگیهای احمدینژاد این بود که بعضا نظرات خود را وحی منزل قلمداد میکرد و فکر میکرد حتما باید انجام شود. بهطور کلی روحیه مشورتپذیری در احمدینژاد ضعیف بود و این روحیات برای وزرا و معاونان مشکلساز میشد.
مواضع اخیر و بستنشینیهای احمدینژاد و حلقه اطرافش این روزها چنان تند شده که 43 نفر از وزرا و معاونان سابقش را دستبهقلم کرده تا در بیانیهای سرگشاده به صورت شفاف راه خود را از رئیس دولت سابقشان جدا کنند. برای بررسی بیشتر ابعاد و اهداف این بیانیه سراغ یکی از امضاکنندگان آن رفتیم.
سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، در گفتوگو با «فرهیختگان» درخصوص بیانیه 43 نفر از اعضای دولت نهم و دهم و اعلام برائت از رفتارها و مواضع احمدینژاد گفت: «بهطور طبیعی اعضای دولت و وزرای نهم و دهم، به دلیل اینکه همکاران آقای احمدینژاد بودند، همواره از ناحیه مردم مورد این سوال قرار میگرفتند که نسبت به رفتارهای ایشان چه موضعی دارند. البته معمولا بهطور پراکنده و جداگانه در نشستها و گفتوگوهای مختلف پاسخ این پرسشها را میدادیم و مواضعمان نسبت به ساختارشکنیها روشن بود، ولی این اعلام مواضع محدود بود.»
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: «به عبارتی همواره این سوال وجود داشت که آیا وزرای دولتهای نهم و دهم نیز مواضع و رفتارهای آقای احمدینژاد را تایید میکنند؟! بهعنوان مثال، با وجود توصیه مقام معظم رهبری مبنیبر عدم کاندیداتوری ایشان در انتخابات ریاستجمهوری سال 96، آقای احمدینژاد ثبتنام کردند و بعد از آن علیه برخی از ارکان نظام موضعگیریهایی را عنوان داشتند یا انتخابات زودهنگام ریاستجمهوری را مطرح کردند. مردم به دنبال این بودند که آیا کابینه نهم و دهم همچنان همراه با مواضع آقای احمدینژاد هستند یا مواضع ایشان رویکرد شخصی است. باید گفت درست است که ما نسبت به عملکرد دولت، مجلس و حتی نسبت به برخی کاستیهایی که در دستگاه قضایی وجود دارد انتقاد داریم، ولی اینکه موضع مخالفان و اپوزیسیون را بخواهیم اتخاذ کنیم، درست نیست. مقام معظم رهبری هم تاکید کردند درست نیست کسانی که سالها مسئولیت داشتند، بعد از پایان مسئولیتشان به مقابله با آرمانها و اصول نظام بپردازند.»
حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: «ما شاهد بودیم متاسفانه شبکههای بیگانه و مخالفان نظام مواضع آقای احمدینژاد را به صورت گسترده بازتاب میدهند و از این مواضع اظهار خرسندی میکنند، تا آنجا که شبکه «من و تو» ضمن ابراز خرسندی از رفتارهای آقای احمدینژاد اعلام کرد که بهتر است ایشان اینگونه رفتارها را ادامه دهد، چراکه به ضرر نظام اسلامی خواهد بود.»
وی با اشاره به بیانیه 43 نفر از کابینه دولت نهم و دهم تاکید کرد: «تصمیم وزرای دولت نهم و دهم این بود که یک بیانیه و اعلام موضع جمعی داشته باشیم مبنیبر اینکه اگرچه خدمات دولت نهم و دهم را تایید میکنیم و همه دست به دست هم دادیم تا خدمات به مردم ارائه شود، ولی با مواضع اخیر آقای احمدینژاد همراهی نداریم و این نظر را شفاف و صریح اعلام کردیم. اگرچه از زمانی که عدهای متوجه شدند مواضع آقای احمدینژاد با دیدگاههای امام و رهبری زاویه گرفته است، راه خود را از ایشان جدا کردند. ولی لازم بود این جدایی به صورت شفاف به مردم و هواداران دولت نهم و دهم اعلام شود.»
سیدمحمد حسینی همچنین تصریح کرد: «البته ما در ابتدای این بیانیه وضع موجود را هم نقد کردیم. اگر ما از رویکرد نادرست آقای احمدینژاد سخن میگوییم، به این معنا نیست که بگوییم عملکرد و مواضع عوامل فتنه در سال 88 درست بوده یا وضع کشور در حال حاضر وضعیتی مطلوب است. ما انتقاد خود از وضع موجود و عملکرد دولت را در جای خود داریم، اما این انتقادات نقدهایی مشفقانه و دلسوزانه است.»
وی درخصوص تعداد امضاکنندگان این بیانیه هم گفت: «ما به 43 نفر از وزرای دولت نهم و دهم دسترسی داشتیم و البته بودند کسانی که ما به آنها دسترسی نداشتیم و بعد از انتشار این بیانیه آنها نیز به جمع ما پیوستند. بهعنوان مثال، آقای دکتر کامران باقری لنکرانی (وزیر بهداشت دولت نهم) یا حجتالاسلام سقای بیریا که مشاور رئیسجمهور در امور روحانیت بودند و به صورت جداگانه به جمع امضاکنندگان این بیانیه پیوستند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم تاکید کرد: «یک معنا و مفهوم این بیانیه هم این است که امروز با کمال تأسف از جمع وزرای دولتهای نهم و دهم حتی به تعداد انگشتان یک دست هم کسی نیست که روشها و مواضع فعلی آقای احمدینژاد را تایید کند و همه خوشبختانه راه تقویت نظام، ولایت و ارزشهای اسلامی را دنبال میکنند.»
حسینی در ادامه گفتوگو با «فرهیختگان» دلیل ورود احمدینژاد به ورطه فعلی را روحیات خاص احمدینژاد توصیف و تاکید کرد: «احمدینژاد بهخاطر دوستی و علاقه به چند نفر، بقیه دوستان و نزدیکان سالهای سال خود را نادیده گرفت و به حرف حلقه خاص اطرافش توجه کرد و وضعیت فعلی را برای خود رقم زد. از طرف دیگر شاید ایشان میخواست به هر نحو شده به قدرت بازگردد و مجدد رئیسجمهور شود، به همین جهت در حال حاضر شاهد مواضع افراطی و تند از ایشان هستیم که به هیچ وجه زیبنده نیست. بههرحال کسی که فرصت خدمت به مردم را در هشت سال پیدا کرده، باید شاکر باشد و اینکه حتما بخواهد همیشه در قدرت و مسئولیت اجرایی باشد، روحیه مناسبی نیست.»
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم تصریح کرد: «احمدینژاد در دوره ریاستجمهوری نیز نظرات خاصی داشت که در مواردى با معاونان و وزرا اصطکاک به وجود میآمد، ولی بههرحال سعی میشد این اختلافات به جامعه کشیده نشود و به نوعی حل شود. از جمله ویژگیهای وی این بود که بعضا نظرات خود را وحی منزل قلمداد میکرد و فکر میکرد حتما باید انجام شود. بهطور کلی روحیه مشورتپذیری در احمدینژاد ضعیف بود و این روحیات برای وزرا و معاونان مشکلساز میشد.»
دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى افزود: «بهعنوان مثال، در وزارت ارشاد یک موضعی میگرفتیم و ایشان به صورت علنی با آن مخالفت میکرد. بهعنوان نمونه در بحث روزنامه ایران و مسالهای که بین آقای جوانفکر و نیروی انتظامی پیش آمد، آقای احمدینژاد توقع داشت که بلافاصله و به صورت علنى علیه نیروی انتظامی موضع بگیریم و به دنبال تشدید تنشها بین دولت و دستگاههای دیگر بود. یا مثلا در بحث استیضاح آقای شیخالاسلامى اظهارات ایشان در مجلس تنشآفرین شد. این روحیات باعث میشد هر از چندى وزرا با ایشان دچار مشکل شوند. البته این روحیات تا حدودى قابلچشمپوشی بود، ولی رفتارها و مواضع فعلی آقای احمدینژاد همنوایی با نیروهای افراطی اصلاحطلب و مخالفان نظام است. اینکه از مهندسی انتخاب سخن گفته شود یا اینکه توقع دارند با حرف ایشان رئیس یک قوه را عزل کنند، به هیچ وجه قابلتوجیه نیست.»
سیدمحمد حسینی در نهایت تاکید کرد: «در مواضع فعلی آقای احمدینژاد رعایت مصالح ملی وجود ندارد. ایشان در گذشته چهبسا از قوه قضائیه تعریف و تمجید هم میکردند و در حال حاضر بهصرف دستگیری و بازداشت نزدیکانشان، اساس قوه قضائیه را زیر سوال میبرند. اینکه امام خمینی(ره) تاکید داشتند که حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است، همواره باید مورد توجه قرار بگیرد و به تعبیری بهخاطر یک دستمال نباید قیصریه را به آتش کشید.»
منبع:روزنامه فرهیختگان